Problem med amba 5500 C pro shop! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med amba 5500 C pro shop!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med amba 5500 C pro shop!

jag har problem med min 5500 pro shop, det låter konstigt om spolen alternativt något annat när rullen i frikopplad. Alltså när man kastar, det låter som att det hackar. Har p.g.a av detta inte använt rullen så mycket men det verkar inte som det finns något motstånd vid frikopplingen utan enbart detta ljud. Svårt att beskriva ljuden men det låter inte farligt när man bara drar ut lina för hand men när man kastar så låter det förfärligt.

Jag har plockat isär den och smörjt upp, men utan förbättring. Min fråga är om det finns någon rullguru som har någon aning om vad detta beror på och hur man åtgärdar detta?

Tack på förhand.

Glappar spolen i sidled när du drar den åt sidorna?

Kommentera

Hm,det låter lite diffust...Du kan ju knalla ner till Lundgrens så kanske dom kan lösa det?Om det är det Sööder som avses? ;-)

Kommentera

Glappar spolen i sidled när du drar den åt sidorna?
        Nej den sitter stabilt, kul med en Mariefredare! jag är born and raised där

Hm,det låter lite diffust...Du kan ju knalla ner till Lundgrens så kanske dom kan lösa det?Om det är det Sööder som avses? ;-)
        Ja, jag tänkte om det fanns något enkel lösning, vill gärna inte lägga ut så mycket pengar då jag fått den billigt beggad.

Kommentera

Nej den sitter stabilt,
          Testa att släppa på mek-bromsen så du får ett litet glapp i spolen och prova sedan att kasta,,, om du är ovan kanske du får aktivera någon C-vikt extra före du prov-kastar.....

Kommentera

Tycker det låter som c-bromsen... Hade samma problem då jag skulle byta till 6 stift från gamla 2. Sen kan det vara spolen...
            Senast ändrad av Gimlan; 2012-03-31, 09:41.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Mansson:det är bara 2 vikter på proshopen.Jag har en sån rulle själv och undrar vad det kan vara...Begagnad sa du?HUR begagnad?Om du tar ur spolen och kikar,ser man om det har skavt längst ut på kanten?

Kommentera

Mansson:det är bara 2 vikter på proshopen
                Ledsen mitt teflon-minne... tänker mest på om något ligger i kläm, om spolen tar emot eller om mek-bromsens tryck skapar ljudet.
                Kanske ta ur spolen och spol-axeln och snurra spolen på axeln för att utesluta den delen. Sedan kan man gå vidare med övriga delar tills man hittar problemet.

Kommentera

Tänker spontant på rostiga/gropiga lagerspår. Om du testar att lossa kullagren och tvätta ur dem ordentligt med bensin och aceton och sedan sätter dom osmorda på en penna. Spinner de fint dvs lätt och utan en massa hack och missljud?

Kommentera

[QUOTE=Stonemountain;711550]Nej den sitter stabilt, kul med en Mariefredare! jag är born and raised där

=)
                    Jag och Anders Ericsson var ju ute och jagade på dina gamla vatten härom dagen...
                    Hörde att ni kände varandra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S