Hjälp med ny utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ny utrustning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med ny utrustning!

Tjena! Intresset för fiske började för mig för ungefär två år sedan. I början utav förra sommaren så fick jag mitt första egna fiskespö när jag fyllde år. Eftersom det fortfarande var ganska nytt för mig så blev det inte SUPER dyrt men har varit nöjd med det hittills =)

Fiske intresset har väl bara växt mer och mer och födelsedagen närmar sig igen och tänkte att det kanske skulle vara kul med något nytt till sommaren.

Jag ska i sommar till Norge och fiska med två vänner, det blir havsfiske men utrustning till det har jag redan ordnat. Tänkte om man kunde få tips på lite ny utrustning. Det jag skulle byta ut i sådana fall är min Shimano rulle (Seido 2500RA) och kanske ett nytt haspelspö som nuvarande är ett Catana BX2010M tror jag det heter. 10-30gram.

Jag kommer väl använda det mest runt om i Stockholm för gädd och abborre fiske. Vill gärna ha ett ganska kort spö.

Priset får väl inte vara bara det dyraste på marknaden. En rulle för runt 2000 kanske. Vore kul om man kunde få lite tips =) Tack på förhand!

I senaste fiske för alla testade de olika rullar, i olika prisklasser.

I Prisklass 1500-1800 vann följande rulle: http://regalsportfiske.se/visa_produ...d=4757&lang=sv

Kommentera

Till det fisket du beskriver skulle jag absolut skaffa mig en Penn Sargus.
      Stabil, säker men fortfarande väldigt bra. 3000 storlek fungerar utmärkt till både lite lättare och lite mera robust fiske.'
      Tycker det finns få rullar som kombinerar känsla/kvalitet/pris och får så många "value for money" poäng som Sargusen.

Spö är svårare, en kombination av gädd och abborrespö skickar dig till markerna mellan 14-45gram i kastvikt skulle jag vilja påstå.
      Det handlar även om vad du har för budget? 600;-? 1000;-? 1500;-? Vad tycker mor och far är lämpligt så att säga.

Vill du ha ett spö runt 2 meter så kan du nog lika gärna behålla Catana spöt och sikta på en lite bättre rulle.

Savage Gear MP Pro 8ft 15-50g - 2-delat är ett alternativ och går att få för ca 900;-
      Savage Gear Bushwhacker XLNT 8ft 243cm 10-40g - 2-delat kostar i regel lite mindre, runt 800;-

Berkley Skeletor Pro 802 8ft 15-40 hade varit mitt val alla dagar i veckan om jag skulle ha ETT haspelspö som skulle gå även till lättare fiske. Totalt överlägset i sin prisklass enlig mig, men är lite dyrare och kostar runt 1500;-

Hoppas det gav dig lite alternativ. Faktumer är att du kastar längre med ett längre spö - Men enligt mig är det vad du själv vill ha som är det absolut viktigaste.
      Senast ändrad av Archenemy; 2012-03-31, 09:01.

Kommentera

Tack så mycket för ni lagt ner lite tid på era svar, kul att få lite seriös respons =)

Nu kan de ha låtit som att jag är 13 och fyller år och ska få något, men jag är 22 och har väl ett par hundra eller liknande som jag också kan gå in med för att få något lite extra om jag skulle hitta något som jag verkligen vill ha.

Eftersom jag bara ett ett spö så har jag ju ingen koll på hur andra känns osv och har varit nöjd med det jag har. Problemet har väl varit att även om spöt är för 10-30 gram så är det i princip omöjligt att kasta med mer än 25g. Skulle va roligt att kunna att ha något som klarar lite mer. Runt 1000-lappen tror jag skulle vara rimligt för ett spö för mig.

Egentligen har jag ju varit nöjd med rullen jag har nu också men den har låtit lite konstigt till och från och eftersom den inte va speciellt dyr så känns det inte konstigt om den skulle ge upp, därför jag skulle vilja ha något lite bättre.

Tack igen för svaren. Kom gärna med fler tips om ni själva har något ni är nöjda med =)

Kommentera

Har du runt 1000;- skulle jag abolut köpa Savage Gear MP Pro 8ft 15-50g - 2-delat - Du kommer absolut inte bli missnöjd.

Jag skulle vilja påstå att är Gäddfisket vad du är mest intresserad av så kör på MP Pro spöt, fiskar du mer efter abborre så är det Savage Gear Bushwhacker XLNT 8ft 243cm 10-40g - 2-delat som gäller, även om båda två fungerar till båda, så är det ändå skillnader.

Sargus är en klockren rulle, men sen finns även tex. Stradic 2500 CI4 att köpa för samma pris som Aernos hos tex. Söderssportfiske och den rullen är betydligt bättre, går inte ens att jämföra i känsla. DOCK ska det sägas att Stradic Ci4 har rapporterats in att ha en del måndagsex ur tidiga batchar, men köper du från en större butik lär det inte vara något problem att sådana ligger och skvalpar.

Annars är Okuma Trio 30-D en riktigt trevlig rulle, även om jag föredrar Sargusen, så är denna ett val jag absolut skulle överväga. Se dock till att inte köpa HighSpeed varianten som är gul/orange, då den tyvärr har haft en del problem.

Kommentera

Jag har själv en Sargus i 2000 storlek till mitt havsöringfiske, och jag är mycket nöjd med denna rulle. De säljare jag pratade med innan köp lovordade denna rulle.

Jag kör med ett Berkley SSGS titanium till den rullen.

Men det är ju avsett för havsöring/ädelfiske
            Senast ändrad av Squadron; 2012-03-31, 11:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 528 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13