Rullen "skrapar" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullen "skrapar"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullen "skrapar"

Köpte en Mitchell Avocet Gold III FD 2000 för par veckor sen och har nu börjat få lite missljud innifrån rullen. Inget direkt farligt men låter som det skulle vara lite finkorning sand typ inne i rullen. Sjukt irriterande med ljud från rullen när man fiskar i min mening.. Så till frågan ;

Är det bara att skruva upp rullen på dem skruvar man hittar och dela på den eller kan något gå åt helvete?
    Kan man byta lager i rullen om man skulle kunna lägga vantarna på några superlager i samma storlek?
    Vad bör man fetta in, vad bör man olja in? Vad för olja och fett ska jag använda. Fiskar mest i saltvatten!

PS. Är det värt att köpa 200m Nanofil lina för HÖ fiske på kusten? .DS

Eh,om du har köpt rullen nyligen så skulle jag gå tillbaka med den.Oljud bör ju komma om ett par säsonger eller så tycker jag...

Kommentera

Jag har aldrig vågat öppna en haspel... dessutom så om rullen är några veckor är det ju garanti ärende, bara att lämna tillbaka å kräva antingen service eller ny produkt.

Har du köpte den på nätet så får du väl maila butiken å fråga hur du skall gå tillväga!

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Jag har aldrig vågat öppna en haspel... dessutom så om rullen är några veckor är det ju garanti ärende, bara att lämna tillbaka å kräva antingen service eller ny produkt.

Har du köpte den på nätet så får du väl maila butiken å fråga hur du skall gå tillväga!
        Men SimpZen då. Redan som 10-åring va det min stora kärlek att plocka ner min rulle och göra ren å smörja. Ibland blev det lite för ofta. När jag fyllde 10 fick jag en sån där kapslad haspel, 507 eller va dom hette. Tror den rullen tillhör en av världens mest ompysslade.

Det är lätt att skruva med rullar. Finns bara en regel:
        1. Varje skruv, bricka, tingest du tar den ska tillbaka på samma plats, med samma läge och moment.

Tollan: klart du gör som SimpZen säger. köpt för några veckor sedan så är det reklamation som gäller, skruva inte för är det något tok så kan du få skulden för att ha orsakat det.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-03-31, 22:01.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Men SimpZen då. Redan som 10-åring va det min stora kärlek att plocka ner min rulle och göra ren å smörja. Ibland blev det lite för ofta. När jag fyllde 10 fick jag en sån där kapslad haspel, 507 eller va dom hette. Tror den rullen tillhör en av världens mest ompysslade.

Det är lätt att skruva med rullar. Finns bara en regel:
          1. Varje skruv, bricka, tingest du tar den ska tillbaka på samma plats, med samma läge och moment.
          Ja mina multirullar plockar jag ner bara för skojs skull ibland, dock lite jobbigt med synkad lin spridare men men..

Lite pinsamt, men vet faktiskt inte hur en haspel ser ut innuti, mina haspel rullar har aldrig behövt öppnas.. fiskar endast i sötvatten dessutom så.

Och ja precis som du säger så om TS tänker öppna rullen så öppna försiktigt och lägg allt i ordning med en viss sida upp, så du vet precis när, hur och vart den ska sitta sedan! Men som sagt garanti, in å få en ny!

Kommentera

Om den börjar krångla så pass snabbt tyder det ju på att du fått en kass rulle men betalat fullt pris.
            Skicka tillbaka den och se till att få en ny som funkar som den ska.

Angående Nanofil linan så är det ju en smaksak, själv föredrar jag Nylonlinor vid Hö fiske det minskar risken för tappad fisk ganska ordentligt, men visst kan du köra Nanofil eller Flät dock tycker jag du skall skarva på en bra bit nylon som tafs så du har något som fjädrar.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-31, 22:09.

Kommentera

Gick tillbaka till affären med rullen och det var inget snack om saken där Han vevade rullen par varv och plockade fram en ny rulle! Köpte hem ett set med Abu´s smörjfett och olja för att kunna droppa i då och då med. Fick även tipset att spraya typ hela rullen i WD40 och låta ligga ett tag för att sedan torka av det efter havsfiske där man vet rullen blivit utsatt för mycket havsvatten!

@Jorgen.mansson

Jag har funderat i samma banor som det du säger med fjädringen i nylonlina men fått berättat för mig att det för svårt att kroka havsöring ordentligt med nylon just precis för att det flexar så mycket. Gissar att det är en smaksak? Dock har jag smällt på dubbla fjäderringar bak på nästan alla havsöringsdrag nu och en fram. Det borde ju flexa lite lite grann iaf Problemet jag upplever med skarvade linor är att det blir trassel när knuten träffar spöringarna! Kör ibland kastmete och har ett minimalt litet flötesstopp i gummi och det ställer till problem vid kast. En knut är inte mindre än pärlan heller..
              Senast ändrad av Tollan; 2012-04-06, 11:05.

Kommentera

Hej Tollan ! Bra att du fick en ny

Nu är inte jag någon rulldoktor i klass med många andra här på FS, en av dom har redan uttalat sig i tråden. Men jag är allmänt kunnig på mekaniska komponenter, motorer mm. Och vill lägga in ett litet njääääääää. NYTTJA INTE DET TIPPSET.

wd40, 5-56 och andra sprayer är inget annat än något du kan ha på kärvande bultar och lösa rost och annat skit. Dessa medel är inget annat än lite olja blandat med vatten och lösningsmedel, kan innehålla lite annat skit mm. Men inget av dessa ingredienser är något du vill ha, eller bör ha i din rulle.

Använd avsedda smörjmedel och fetter för innandömmet, lager, glidytor, kuggdrev, mm. Utsidan kan du strunta i då det mesta är av plaster. Tunn olja kan strykas på metalldelar, skruvar mm.

Visst funkar det och du lär inte förstöra rullen med dessa sprayer men dom gör inget nytta, snarare det motsatta när vattnet och lösningsmedlet i dom dunstat har du bara tjockoljan kvar.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Exxet har en poäng där. Såna mirakelmedel som WD40 är bra för att göra rent med, löser olja och fett och driver ut fukt. Inte så lysande att spraya rullen med ifall det kan tränga in till växeln och lagren. Spola med ljummet vatten istället och serva rullen på riktigt till och från.
                  Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Vet inte varför dom snackar om att smörja med sådant medel, rullen kanske inte är så glad för saltvatten? men som sagts här tidigare undvik det och serva i så fall oftare.

Som TS skrev tidigare är lina en smaksak vid Hö fiske, men om inte nylon vilket jag rekommenderar starkt oavsett vad andra tycker så i alla fall en fluor carbon tafs, flätlinan kan skrämma öringen tack vare den syns i vattnet,,,

Jag har tappat många öringar när jag lånat tantens haspel med flätlina, efter jag tappat 5 ok öringar på under i timma lovade jag mig själv att aldrig mer använda vare sig haspel eller flätlina igen vid Hö fiske,, och förvånansvärt nog tappar jag inte fisken om jag håller det löftet,,,,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13