Val av UL spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av UL spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av UL spö

Hej!

Nu är det så att jag ska börja med UL fiske och har redan bestämt mig för rulle (Sedona 500) men spö är lite svårare. Jag velar mellan 2 egentligen.

Antingen ett;

"Shimano Beastmaster CX165UL 1-11g"

eller ett;

"Berkley Skeletor Pro 7' 2-12g"

Det är ju lite skillnad på spöna, framförallt längden då. Är det någon som har erfarenhet av möjligen bägge spöna eller framförallt Berkley spöt? Beastmastern vet jag att många förespråkar då jag läst att många har det, men en möjlig fördel med Berkley spöt är ju kanske dess längd?

Tack

Jag har berkley skeletor 8 fot 4-24g och det är ett riktigt skönt spö till lätt abborrfiske. Spöt är ganska mjukt och tar emot abborrens stötar väldigt bra när man använder flätad lina.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag har Forcemaster och Catana arianten av Ul-spöna och jag tar hellre nåt av dom än skeletor i 7' modell, känns mer rätt vid ul-fiske me kortare spön + att det är riktigt sköna spön och Beastmaster lär ju inte ara sämre....
      Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Var också inne på att det absolut skulle vara kort spö först, dvs max 6 fot. Men har börjat undra om det blir en begränsning efter ett tag när man gärna vill komma lite längre med kasten. Det verkar dock vara färre som kört med Skeletor spöna.

Kommentera

Dessa kastar långt även med lätta beten, dock är dom inte direkt billiga, http://fly.hardyfishing.com/en-gb/pr...ds/demon-spin/

Kommentera

Hehe ja där ser man. 2000kr+ för ett UL spö är lite extremt för mig, även om jag brukar satsa på kvalité

Kommentera

lånar tråden lite, har nyss köpt ett årskort i en regnbågssjö medelvikt runt 1kg så tänkte köpa ett lättare kit, har kollat på detta http://www.dogger.se/catana-cx-6-201...963-c-598.aspx verkar som ett helt ok spö och rulle, aldrig haft ett så lätt spö innan men hur går det t.ex att kasta en popper på 14gr och spinnare på 15gr? blir det för tungt när spöet är klassat 3-14gr? kommer även köra lite abborre så kommer nog kliva på en del gäddor och vill ju inte behöva trötta ut dom till döds, gäddorna ja brukar få ligger på 1-3kg

Kommentera

Det blir lättare om du kommer fiska från land att köra med ett kortare spö som Beastmastern på 5.5 fot då det underlättare lite att kasta när du står under exempel ett träd etc vid sidan av sjön och fiskar.

Annars är väl den största skillnaden på spöna som jag vet om iaf är att du kommer antagligen kasta längre med Berkley spöt då det ligger på 7 fot...
                Var hittade du Berkley spöt på den kast vikten, lägsta jag hittar är 4-24gram :'(

Värt att tillägga ochså är båda spöna lika mjuka eller är ex Beastmastern lite styvare?
                Jag skulle vilja ha ett hyffsat mjukt spö till UL but maybe thats just me
                Senast ändrad av Orkanfisken; 2012-05-05, 17:59. Anledning: Tillägg

Kommentera

jag köpte precis ett vendetta 5.6 fot UL med mitchell avocet gold 3 och nanofil 0.111.
                  Kastar riktigt långt med lättare drag även dess korta längd.
                  tror det ligger på 1500 eller något.

Senast ändrad av Helsing91; 2012-05-08, 07:49.

Kommentera

Jag har ett sjysst set som är till salu.

Shimano speedmaster SSM270L
                    Shimano symetre 750FI
                    Jaxon 0,10 Flät

Hör av dig om du är intresserad!
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04