Tendens till skatbo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tendens till skatbo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tendens till skatbo

Testade min nya rulle. 5601 JB och ett SG MP PRO 40-100g.
    Hade en viss tendens till att skatbo bildades vid kast med lättare vikter (30-40g).
    Kan det hjälpa att välja en tunnare lina? Har en Sufix 832, 0.34 på rullen.

Har för övrigt använt multirulle förr och inte haft dessa problem. Då har iofs kastvikterna varit lite tyngre.

ge rullen ett tag. där sitter bronsbussningar i rullen som behöver 10-20 fisketimmar att fiskas in.
    är du inte nöjd efter det heller kan jag rekomendera dig att köpa UT reels bronsbussningar. jag kastar 25 grams bete med min jb och en 8oz st criox och förstod man inte bättre skulle man kunna tro att utrustningen var gjort för 25 grams beten. *(UT bussningar i den rullen)

Kommentera

Ok, jo jag märkte ju en viss skillnad redan under passet, inbillar jag mig iaf
      Men linan då, kvittar det tror du? Är ju i tjockaste laget kanske?

Kommentera

jag kör 0.33 på min JB med ut bussningar. men ska byta till 0.41 vid nästa linbyte.
        på den andra kör jag 0.36

Kommentera

Jo jag kör också 0.33 på min jerkutrustning, men där använder man ju så tunga vikter. Men har en C3:a på mitt jerkspö och min nya JB på ett 8" SG MP PRO spö. Blir nog till att flytta JBn till Jerkspöt.

Kommentera

så hade jag också gjort.
            jag har ett chopper trigger. det är ett alternativ till ditt mp spö- där kör jag bara 0.23 lina. med det spöet kastar jag mellan 15-150 gram. dock har den tunna linan kostat mig ett 150 grams mjukbete.

Kommentera

Om du fiskar 30 gr/40 gr med det spöet hjälper inte spöet till att sätta fart på betet, kan va där du har problemet, sätt på ett tyngre drag och testa så du har något som drar ut lina...

En sak du kan göra vid linresning är att aktivera en c-vikt till det brukar nästan alltid funka.

Kommentera

Jo är medveten om att problemet nog ligger där. Men undrar om linbyte kan hjälpa lite? Är inte ofta jag kommer använda så lätta vikter på det spöt iofs, så inget jätteproblem.

Kommentera

Hultan, det är du som gör nåt fel. Jag har samma spö som dig(SG 40-100) 8 fot och har aldrig haft några problem med beten i den vikten du anger. Spänn bromsen så ska det lösa sig. Ta hller inte i för mycket om du har dåligt spänd broms.

Spöt är överklassat. Ska inte vara några större problem med beten i din viktklass. Mycket skönt spö och drilla fisk med.

Kommentera

Vad kör du för lina? Nu var det inte så att jag fick massa skatbo, men bra nära vid ett flertal gånger. Ska ut och testa mer snart

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 101 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13