Mekanisk broms som gängar upp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mekanisk broms som gängar upp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mekanisk broms som gängar upp

Hejsan.

Någon annan som varit med om att den mekaniska bromsen gängar upp och varför den isåfall gör det?
    Den har legat kvar i samma läge i 2-3kast för att sen i 4e bli helt obefintlig. "Muttern" var i princip nästan helt utskruvad. Rullen ifråga är en 5601JB.

Kan det bero på att jag haft den för hårt åtdragen? Har gått efter råden man läst här och där
    att dra åt den så betet sakta glider ner sakta om man rycker till i spöt. Den har gjort samma fenomen på beten från 40gram upp till 90. Så vikten verkar inte spela någon roll.

Är numer inne på att köra i princip utan mek. broms, just bara så att spolen inte kan röra sig i sidled. Men vill ju endå inte att mek. bromsen skall gänga upp vid kast.

//L

Själv brukar jag knappt köra någon broms, lättare att justera med tummen. Det enda jag kan tänka mig som leder till att den justeras av sig själv är om o-ringen vid vredet är sliten eller om det är olja på den. Annars ska det vara så tajt att den inte rör sig under fisket.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Kan vara så att ifall du haft isär den monterat bromsbrickorna i fel ordning, en brukar ha öron som passar i ett visst läge i huvuddrevet. Kolla det.
      Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Kolla även den lilla plastbiten inne i bromshatten så inte den griper.

Kommentera

Köpte rullan i höstas, men är första gången jag fiskar med den, så har inte meckat något, den är direkt från kartong.

Kan jag redan ha haft sönder den efter ~2timmars fiske?

//L

Kommentera

Ursprungligen postat av guhra Visa inlägg
            Kan vara så att ifall du haft isär den monterat bromsbrickorna i fel ordning, en brukar ha öron som passar i ett visst läge i huvuddrevet. Kolla det.
            Det är nog inte bromsen han menar, det är "hatten" på vevgaveln som trycker på spolaxeln.

Ang. ts fråga, så tror jag att det är olja på o-ringen eller på kanten i "hatten".

Kommentera

Var ut och kastade en halvtimme nu lite drygt. Drog bara åt så rullen inte glappade och det inte blev så mycket till skatbo om jag frikopplade rullen och lät draget falla till marken.

Klarade mig nog nu från att mek. Bromsen gängade ut. Däremot ylade rullen till en gång nått så förfärligt..

Så kanske en kombination av olja + för hårt åtdragen?

/L

Kommentera

Lägg en droppe olja på bussningarna om rullen skriker.
                De kräver några timmars fiske för att bli inkörda.

Kommentera

Skall prova det.

/L

Kommentera

Kolla att O-ringen sitter på plats, den fungerar ju lite som en friktionslåsning för lagerkoppen, samt att kopparshimsen ligger på plats.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 017 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13