Ny lina! - Men vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina! - Men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina! - Men vilken?

Nu har jag ledsnat definitivt på Berkley Vanish! Den tål inte nötning och lintrassel. Varje skatbo som jag trasslat ut, har blivit ett ställe för ett möjligt linbrott. Var med om det två gånger i går. Linan gick då av redan under själva pillet med trasslet och en gång i utkastet. Linan verkar redan efter en månads användning helt enkelt vara rutten! Litar inte mera på den!

Tidigare har jag använt Stroft GTM och funderar på att gå tillbaka igen.

Finns det andra bra mjuka och smidiga nylonlinor som jag missat eller kan köpa istället om jag inte får tag på Stroft. Linorna måste tåla nötning, trassel och helst vara ofärgade?
    Jag ska ha en lina med dragstyrka ca 4 - 5 kg. Diameter max 0.25 mm, helst 0.20 mm eller mindre. Den skall användas på såväl haspel som multi.
    Samt en med dragstyrka ca 10 kg och diameter 0.30 mm - 0.35 mm. Den ska användas på haspel.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Sufix ska ha bra linor sägs det.. aldrig provat dem för de va slut när jag beställde så jag fick en energy-lina istället.. inte hunnit fiska så mkt med den men det verkar bra. de två kanske kan va något att titta på.
    Tight lines.
    /Andreas

Kommentera

Prova Sufix XL Strong!

Kommentera

Om du vill ha en smidig lina kan jag rekomerndera Stroft ABR, det är den mjukaste i deras serie. Har aldrig använt tjockare än 0.16mm själv med de jag har använt är jag mycket nöjd med.

Kommentera

Optima Titan Power är en av de bästa nylonlinorna jag provat.
          Dessutom är den billig, om nu det spelar nån roll.

Ordinariepris är drygt 100:- för 250 m (0,30)

Kommentera

Varför vill du inte ha flätlina?

Kommentera

Sufix Xcelon känns väldigt smidig!
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av Stenbocken
                Varför vill du inte ha flätlina?
                Jag kan tänka mig en flätlina med ca 10 kg dragstyrka men en sån är tämligen tunn och jag behöver också linans bärighet i vattnet på hösten. En lite grövre lina gör att jag kan ta hem betet ännu saktare utan att det omedelbart går i botten.

Vidare så utsätter jag linorna för torrnötning när jag ror drag. Det tål antagligen inte en flätlina så bra. En mycket tunn flätlina har inte några marginaler därvidlag.

Till matchspöet kan jag tänka mig en mycket mjuk lina men till Mörrumrullen vill jag nog ha en lina som går att träda igenom ögorna i trasslet. Där funkar inte en uppmjukad flätlina alls!

Jag ska kolla upp Sufix och Optima linorna.
                Dock vet jag att jag nyligen kasserade en 0.40 Optima Pro-lina som enligt spolen var avsedd för laxfiske. Den var stel och tråkig samt bidrog till korta kastlängder på min Ambassadeur 6500C Syncro. Linan var billig och köptes för att det var bråttom och jag inte hade råd med bättre den gången. Det mest positiva jag kan säga om den är att den hade samma skitbruna humusfärg som Gisslaren men det var ju inte så optimalt till havsöringen.
                Nu har jag lagt på Stroft GTM 0.35. Det är skillnad det!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Annorlunda resonemang att utgå från brottstyrkan, men jag antar att du har en god anledning? Jag tror inte att sammansmälta linor, som t.ex. Fireline har sämre tålighet mot nötning än nylonlina. Personligen gillar jag dock inte Fireline på multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
                    Prova Sufix XL Strong!
                    Here is a review i wrote for this line:

Suffix XL Strong Fishing Line

This is by far the best line I have used for carp fishing, in fact I use it for all my fishing methods now, whether it be Carp fishing, Float fishing, Ledgering, Spinning, Pike fishing or Trolling.

I currently use the 20lbs breaking strain on all my Baitrunners but it looks like a breaking strain of about 10 - 15lbs.

The line lay on the spool is excellent and this dramatically increases the casting distance without a doubt.

It is a very limp line and it has a very low memory. This seriously reduces “Birds Nests” in the line, which I have experienced with other big named brands.

The knot strength is excellent aswell and I have had no problems with “knot breaks” at all.

I would recommend this line to anyone who want to use a quality line.

It’s the best of the best and I wont be changing it for any other line on the market.

It retails at 199 Kronor in Sweden (about £15) for a 600meter spool, but it is well worth the money.

It comes in various breaking strains to suit any fishing situation.

Try it and see, I assure you that you will not be dissapointed with the performance of this line.

Score = 10/10 (without a doubt)

Chris.
                    It's Better to have it & not need it, than need it and not have it!

God has DELKIMS & a 42" Landing Net!

www.screamingdelkims.com

Excalibur Leads

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 477 visningar