Spö till amb Orra ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till amb Orra !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till amb Orra !

Hejsan efter att ha fått upplysning om att jag bör byta spö när jag går från haspel till lågprofilsrulle
    så skulle det vara nice med tips för ett spö som lämpar sig till en Amb Orra, jag vill ha en så
    kallad trigger på spöt.

Jag fiskar ofta med drag mellan 15-35g och det jag huvudsakligen vill fiska är gädda,havsöring,abborre.

Budget är 1000kr men man kanske kan hitta spö med rea ?

Något av Shimanos, beastmaster,speedmaster,technium dom ligger alla över 1000 kr i normalpris så kolla rea,, du skall ha M/MH modeller så du får ett 40gr spö....

Kommentera

Din orra lär vara rätt lik min revo s, till den kör jag med ett svagegear xlnt 15-60 som är riktigt skönt. Jag fiskar mest från båt, fiskar du havsöring från land vill du kanske ha något längre.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Något av Shimanos, beastmaster,speedmaster,technium dom ligger alla över 1000 kr i normalpris så kolla rea,, du skall ha M/MH modeller så du får ett 40gr spö....
        Är det klasser på spinnspö eller är det M/MH ? skulle gärna vilja veta benämningarna.

Känner man stor skillnad i styvhet på ett spö som är 40g och ett som är 60g ?

Kommentera

Känner man stor skillnad i styvhet på ett spö som är 40g och ett som är 60g ?
          M är 30 gr, MH 40 gr och H 50gr ( skall va så )

Det är en rejäl skillnad på ett 40 gr och 60 gr spö,, 60 gr blir betydligt mer styvt, kör du med ett sådant är det inte roligt före du kommer över 40 gr. Är även stor skillnad på 50/55 gr spö och 60 gr, precis som det går någon gräns vid 55gr på klingorna.

Fundera på vad du skall fiska mest och handla efter det, om runt 30 gr blir ett 40 gr bra om över blir ett 50gr bra, inget spö kastar 100% vid min eller max ...

Du har även berkley SSGS som är ett trevligt spö men jag personligen föredrar Shimanos till allroundfiske.

Kustfiske utan båt så är det bättre med ett längre spö men i sjöar och från båt kan det ofta va ivägen så runt 9 fot borde väl bli en bra kompromiss för dig.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-12, 08:12.

Kommentera

tackar för svaret jorgen. Mitt haspelspö är ett shimano catana 9ft och det ligger på MH 15-40g och
            det känns som det kanske är lite för mjukt som allround spö ibland så nu när jag skall gå över till
            Lågprofilare så känns det som att man kanske skulle gått upp något i styvhet kanske. har hittat
            berkley och ABU vendetta på 20-50g och SG MP PRO trigger på 20-60g men den sistnämnda kanske blir lite väl styvt då ?
            funderar även på om man skall gå på ett 10ft ist för 9ft spö.

Kommentera

funderar även på om man skall gå på ett 10ft ist för 9ft spö.
              10 fot blir ett rent kustfiske-spö, SG vet jag inget om dom har aldrig frestat mig, namnet låter som krigsleksaker i plast för småungar

Kan du hitta ett Berkley SSGC/C till bra pris blir det säkert bra alternativ
              Vendetta har aldrig heller frestat mig, tycker inte om delat handtag, om jag ska kasta riktigt långt (ibland annan anledning) vill jag kunna flytta handen inåt på det bakre handtaget vilket blir omöjligt.

Sjöbergs i Malmö säljer Foxrage -40 gr några hundra över din budget men du får riktigt mycket spö för pengarna, en relativt hård/stum klinga som kastar riktigt långt.

Visst kan du köpa ett Shimano i H variant , men blir nog i stummaste laget för abborre

Ta en runda i butikerna, Malmö har 3 som är värda ett besök, fiske & fiskar, sportfiskegiganten och som jag sa sjöbergs om du vill känna på ett foxrage, brukar alltid finnas något på rea med bättre pris en du kan få på nätet.

OBS du kastar aldrig bättre/längre eller längre en ditt spö tillåter.

Kommentera

ett beastmaster 9ft 20-50g kanske kan vara nått då , lite lurigt att veta om det är med trigger eller inte bara

Kommentera

ett beastmaster 9ft 20-50g kanske kan vara nått då
                  Funkar fint!!

Kommentera

Hejhej,
                    jag utökar tråden lite med en liknande frågeställning.

Jag har i nuläget ett Berkley Titanium SSGC 11"6' 8-32g till min lågprofilare. Jag tycker att det är riktigt skönt, men det är alldeles för långt de gånger jag fiskar från båt. Då har jag fått använda mitt Abu Veritas 7' 3/8-1 1/2 oz,men detta tycker jag känns för styvt för det fiske jag mestadels bedriver som put n' take-sjöar, regnbåge, abborre och mindre gädda. Jag kör mycket spinnare runt 12-15g och bombarda med fluga.

Det jag skulle vilja ha är ett spö som känns som Berkley Titanium SSGC i klingan men mellan 7 och 9 fot i längd. Kastvikt 10-30g. Bakhandtaget får gärna vara lite kortare. Pris upp till 1200kr.

Jag har snöat in lite på ett St.Croix Triumph TRC86MHF2 men har inte möjlighet att känna på det och lite orolig för att det ska kännas för påkigt, alltså väldigt långt ifrån mitt Berkley. http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=13379

Någon som har några tips eller egna erfarenheter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13