Jerkbait rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ut´s bussningar köpte jag från Lundgrens, jag ser ingen anledning att ha lättad spole till så tungt fiske... Jag har minskat på linan istället, har kanske 80m 0,36 istället för 130m.
    Det är ju vikten på spolen med lina som räknas...

Abu har också sintrade bronsbussningar som fungerar precis lika bra som UT´s, de är dessutom billigare.

Ang. gaveln på raketen så ser iallafall inte jag några problem med ratten, för mig är den inte ivägen iallafall.
    Click image for larger version

Name:	IMG_2669.jpg
Views:	1
Size:	652,8 KB
ID:	1763242

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Då kommer vi till det där med att slakta icke-vevgaveln på rocketen igen, och vill gärna slippa myrorna!!

Det är själv klart möjligt, har funderat på att göra något liknande, tumtangent är skönt ibland och ibland inte, jag tröttnar ibland å då slänger jag på inshoren istället. ( Med jenkar utväxlingen.... vilket är lite halv drygt då man är van vid 6,3:1)

Bäst borde ju vara att trimma en C3a med Pike Performance, sätta i extra backspärr och mässing stativ. Då får man ju den kupade gaveln på köpet!

För övrigt, kan man köpa ut's bussningar separat eller är det ett helt kit som gäller?

(OT funderar på att köra ett Musky performance till en rulle för Hamer spöt så UTPP får vänta ett bra tag)

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
      Ut´s bussningar köpte jag från Lundgrens, jag ser ingen anledning att ha lättad spole till så tungt fiske... Jag har minskat på linan istället, har kanske 80m 0,36 istället för 130m.
      Det är ju vikten på spolen med lina som räknas...

Abu har också sintrade bronsbussningar som fungerar precis lika bra som UT´s, de är dessutom billigare.

Ang. gaveln på raketen så ser iallafall inte jag några problem med ratten, för mig är den inte ivägen iallafall.
      [ATTACH=CONFIG]43348[/ATTACH]
      Ska ta en titt på lundgrens sen! Resonemanget med spolen är ju ganska bra, men kör du 40-50 meter nylon under då eller?
      Så du fyller spolen så att säga?.. fullspole = färre varv på spolen för x-antal meter lina om man jämför med halv full spole.

Jag har små flickhänder och greppar inte som du gör så jag får problem med ratten :/ Har 3 fingrar framför triggern, pek fingret på spridaren och tummen på plattan. så hela handen sitter lite längre fram. Har problem nog att få till greppet på Revo toro ..

Tack för informationen om Lundgrens.

Kommentera

Nej, jag kör bara några meter nylon, har nog 4-5mm till spolkanten.

Jo, jag vet att spolen måste snurra fler varv för att få ut samma mängd lina, men det blir bra snurr med riktiga bussningar kan jag säga!

Känns som att vikten på linpaketet har större inverkan än varven.

Kanske inbillar mig, men jag kastar lätt längst i min båt iallafall, även om någon annan är med..

Ang. dina små händer, kan du inte platta till de i någon maskin på jobbet?? Kanske finns något företag i närheten som har en exenterpress eller nåt..

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Ska ta en titt på lundgrens sen! Resonemanget med spolen är ju ganska bra, men kör du 40-50 meter nylon under då eller?
        Så du fyller spolen så att säga?.. fullspole = färre varv på spolen för x-antal meter lina om man jämför med halv full spole.

Jag har små flickhänder och greppar inte som du gör så jag får problem med ratten :/ Har 3 fingrar framför triggern, pek fingret på spridaren och tummen på plattan. så hela handen sitter lite längre fram. Har problem nog att få till greppet på Revo toro ..

Tack för informationen om Lundgrens.

Kommentera

Känns som att vikten på linpaketet har större inverkan än varven.
          Där kan jag inte hålla med dig, ju färre varv spolen snurrar ju färre gånger skall linspridaren vända och den är en liten bromskloss vid kast.
          Linspridarens vändningar är den största anledningen till att en 6500 kastar längre en 5500 rullarna.

Det där med att du kastar längre en dina kompisar beror väl på att du är bättre på att kasta en dom

Kommentera

Nja du Jörgen, jag måste ju gå på egen erfarenhet..
            Men visst har linspridaren stor inverkan, det märker jag på min 6601 C4.
            Den kastar som en dröm!

Och tack förresten, nu måste jag köpa en alulinspridare och keramisk knivbult

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Där kan jag inte hålla med dig, ju färre varv spolen snurrar ju färre gånger skall linspridaren vända och den är en liten bromskloss vid kast.
            Linspridarens vändningar är den största anledningen till att en 6500 kastar längre en 5500 rullarna.

Det där med att du kastar längre en dina kompisar beror väl på att du är bättre på att kasta en dom

Kommentera

jorgen.mansson VS övriga debattörer

5 - 0

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Och tack förresten, nu måste jag köpa en alulinspridare och keramisk knivbult
                Du kommer märka mer skillnad en du tror

Jag märker det framförallt på mina 4500 rullar där gör det riktigt stor skillnad sedan minskar skillnaden något efterhand som spolen blir bredare men skillnad gör det och mer en vad du tror

Tingström skrev något om att det ofta gör större nytta en att kullagra alla rörliga delar i rullen men då gällde det spinnfiske med lättkastade beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 327 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13