Vilket jerbaitset (dogger)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket jerbaitset (dogger)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket jerbaitset (dogger)?

Tjena, ska köpa ett nytt jerkset och har stugan en mil från dogger. Står mellan dessa set:

På första gillar jag att det är korkhandtag samtidigt som jag föredrar ett kortare spö som finns i jerkset 2(fiskar mest från land och är inte jättelång). Är det inte dessutom lättare att jerka med ett styvt spö, dock blir det inte lika rolig fight med fisken?
    Vilket set skulle ni valt och varför?

Sorry för stavfel, är på mobilen

Mvh
    Senast ändrad av Savela; 2012-07-18, 10:31.

Piglet ryktas svampa en del, har ej själv känt på det dock medan Buster stiff har jag testat och folk brukar generellt rekommendera det som nybörjarspö.

Kommentera

Beror väl en hel del på vilka beten du kommer att använda, BFT Stiff funkar bra som nybörjar spö, men många tröttnar på spöt ganska snabbt. Det fungerar flera år, men många vill ha ett lite längre spö efter ett tag. Tycker även att känslan (för den kräsne) blir lidande på stiffen.

Generellt är det väl bra med ett styvare spö då man får lite lättare att styra beten som har lite större rörelser t.ex. big bandit. Böjer sig toppen varje ryck så tappar du lite i rycken så du måste göra hårdare/större rörelser vilket kan bli jobbigt efter ett tag. Sen så blir det ju så att man koncenterar sig på tekniken så man kan missa små nafs istället.

Tror för övrigt att 6'6 ft inte är något problem från land även om du är kort.

Jag körde själv 6'6 som första spö och det gick bra från land även fast jag mäter in på korta 167,5 cm. Man får helt enkelt anpassa tekniken efter situationen. Jag har testat att jerka med mitt Hamer spö på 8,6ft och från båt går det bra (inte testat från land) , längden har inte så stor betydelse om man jerkar åt sidan.

Om jag var du hade jag nog åkt och känt på båda och sedan bestämt mig.

Jag personligen hade nog valt Stiffen för Buster jerk, big bandit, pig mm. Och valt piglet om jag skulle fiska t.ex. Buster II, salmo slider och lättare jerkbeten.

Lycka till och välj det spö som känns rätt för dig!
      Senast ändrad av Guest; 2012-07-18, 10:50.

Kommentera

Är mer inne på stiffen, men vilket är mer framtidssäkert? Man vill inte ha ett spö som inte ens viker sig för en haj... Har två II just nu men vill testa lite större beten.

Mvh

Kommentera

spöval beror såklart på betena du ska fiska med. inte testat stiffet. men testat piglet. 80-90 gram är max på de spöet.
          är du nybörjare är stiffen ett bättre spö för att det låter dig prova på fler typer av beten i olika storlekar. för när du väl är fast i jerk träsket kommer du göra som alla oss andra. slänga ditt nybörjar spö och köpa ett riktigt jerkspö.

Kommentera

Okej tack för svaren. Tror det blir jerkset 2. En koll bara: Amb 5601C JB är väl en av de bättre jerkrullarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Savela Visa inlägg
              Okej tack för svaren. Tror det blir jerkset 2. En koll bara: Amb 5601C JB är väl en av de bättre jerkrullarna?
              ja det är den absolut

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                ja det är den absolut
                Okej tror det blir jerk 2 då

Kommentera

kan du tänka dig att köpa begagnat så är detta ett bättre alternativ http://www.fiskesnack.com/forum/show...rimmad-5601-JB

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    kan du tänka dig att köpa begagnat så är detta ett bättre alternativ
                    http://www.fiskesnack.com/forum/show...rimmad-5601-JB
                    Nä det är lugnt, köper nytt istället. Tror det räcker lugnt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13