Dax att serva min Amb 5601 JB?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dax att serva min Amb 5601 JB??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dax att serva min Amb 5601 JB??

    Var som sagt ute med bebest idag och fiskade lite riktig fisk nämligen gädda!

    Men så började min Amb 5601 JB bli konstig!! den varierade i kastbroms verkan om man kan säga så! ena stunden så gick den lätt och kastade lång och rätt som det var så gick den trögt och man kunde inte alls kasta speciellt långt! Märke också att den kunde vara lätt och sen drog man iväg ett kast och så riktigt hörde man hur bromsverkan ökade och spolen snurrade långsammare och bromsade upp draget! och när man började veva verkade det inte som om något hoppade i ordentligt för jag kunde veva utan att själva spolen matade in lina!! Hoppas att detta bara var något som har att göra med för lite fett och olja så jag tänkte fetta in allt ordentligt och smörja på de andra delarna så kanske det funkar som den ska igen!!! Annars kanske du FRB vet vad jag lyckats gjort??
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

  • #2
    Jag hade samma fenomen på min ambassadeur, då var det ett lager till spolen som
    hade börjat rosta.
    Det bytte ABU gratis, fast rullen var 3 år.
    Fast du har väl glidlager i din, så då kan inte felet vara där.
    [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      ok.. japp är glidlager tror jag och rullen är hmm 6-7 veckor gammal och jag har spolat av den men jämna mellanrum och torkat den ren och oljat vissa delar dock inte fettat in något i själva vevhuset
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

      Kommentera


      • #4
        Jepp något är vajsing med den rullen!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          var på den med abu garcia fett och abu garcia rocket oil idag så funkar den inte som den ska nu så blir det att göra ett besök i sthlm
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

          Kommentera


          • #6
            Iförrgår torsdag ställde slirbromsen på min Ambassadeur 6500C Syncro in verksamheten. Helt plötsligt hade jag endast full dragstyrka och vad värre var: ”IAR”!
            Kasta gick bra, veva in gick bra men drilla fisk blev lite känsligt. Spelade ingen roll hur jag vevade på stjärnhjulet. Endast full kraft gällde!
            Nu var gäddorna inga större pjäser men det var lite osäkert för vad spöet skulle tåla av stört dyk och rusningsförsök. Det blev till att avbryta och i aftonlampans stilla sken ge rullen smörj!

            Bromsskivorna satt fastpressade i varandra, som av vacuum. Men de gick att pilla loss med en vass hobbykniv. Verkade vara fukt på bromsytorna.

            En av de första gäddorna den eftermiddan var en tämligen besvärlig bråkstake, som rusade en hel del runt båten. Kan det då ha skett en kokning pga friktionsvärme, så att vattenånga bildats och avdunstat och att sedan skivorna hastigt kylts av i kallvädret (temp nära 0°C) och sugit fast, när det avsvalnande vattnet krypmt?

            Passade på att smörja upp diverse lager och glidytor när rullen ändå var i bitar.

            Idag var den som vanligt igen och även gäddorna.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 305 svar
            262 940 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg JontaK
            av JontaK
             
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 456 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 760 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 144 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 326 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X