Tips till utrustning :-) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till utrustning :-)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till utrustning :-)

Hej!

Är ny i denna värld och skulle uppskatta lite hjälp.
    Tänkte köpa en Ambassadeur Pro Max lågprofil rulle och tänkte höra om Abu Vendetta är en bra kombination?
    Och isåfall vilken storlek och vilken lina är bra till rullen?

Tack mvh Simon.

Köp hellre en c3 4600 rulle. Får betydligt mer rulle jämfört med promax. Vendetta är ganska trevliga spön
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tackar för tipset Vad är det för lina som gäller till multirullar i allmänhet då?

Kommentera

De beror ju på vad o hur du ska fiska. Men power pro lr strike wire är 2 bra linor. Pro max klarar inte beten på mer än 30-40g om man vill den ska hålla.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Som Jimmy85 säger, beror mycket på vad och hur du ska fiska. Även val av storlek på rulle är lite beroende på vad du ska fiska.

Pro max är inget till t.ex. Jerkfisket. den håller kanske 1-2 säsonger med lite tur, men sen är den slut.. Ska du bara spinnfiska så funkar den säkert längre. Dessutom så hanterar inte Pro maxen väldigt lätta beten så bra heller...

C3an håller dock betydligt bättre, en riktigt fin rulle.

Angående lina så förespråkar jag Strike Wire. Men Power pro och Fireline Tracerbraid är även de fina linor.

Dimensionen är ju beroende på vad för beten och vad för fisk du ska fiska.

Kommentera

Pro max är inget till t.ex. Jerkfisket. den håller kanske 1-2 säsonger med lite tur,
            Pro-Max är klassat för lätt till medeltungt spinn vilket borde ligga på beten runt 30 gr.

Ser ibland butiker som kombinerar den med ett JB spö -150gr och kallar det fiskeset ,själv tycker jag det är en utmärkt kombi om man vill rasera en liten rulle snabbt och effektivt ,

C3 är en betydligt tåligare rulle , storlek är ju beroende på vilka vikter du skall köra med, kan väl tycka att 4500 är upp till 25gr efter det är en 5000 ett bättre köp, framförallt för den kastar bättre...

Kommentera

Skall ju köra spinnfiske efter öring, lax, gädda och abborre.. det räcker ju med 30g beten till det Men man kanske skall satsa på en C3 iaf, bara den inte är svårare att kasta med då jag är nybörjare.

Tack

Kommentera

Skall ju köra spinnfiske efter öring, lax, gädda och abborre.
                Svårt att använda samma rulle till lax som till abborre.

Kommentera

Jag tänkte ha 1 rulle och 2 spön men det kanske inte är rätt metod..

Kommentera

Ursprungligen postat av SRosen Visa inlägg
                    Skall ju köra spinnfiske efter öring, lax, gädda och abborre.. det räcker ju med 30g beten till det Men man kanske skall satsa på en C3 iaf, bara den inte är svårare att kasta med då jag är nybörjare.

Tack
                    Köp en rund C3 eller C4, otroligt mycket mer rulle för pengarna, Får du tag i nått beg jerkspö så kan du även använda rullen till det också, bara du inte kör alltför tungt.

Enligt min erfarenhet så är dessa billiga lågprofilrullar MYCKET större elände att kasta med än vad en Amba i 5 och 6000 storlek är. har haft flera lågprofil med dålig erf. bla Daiwa Procaster och ABU silver max, kastar dåligt, 20x mer skatbon än på runda ambor.

Den enda lågprofil som har varit över min förväntan är Shimano Curado 201, kastar som en dröm och ännu inga skatbon trots att jag provocerat rullen till max.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 050 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13