Har inte fiskat så mycket det senaste åren men märkte igår att linan nött på den nedersta ringen och inser att det är dags för ett nytt spö. Eller ska man köpa nytt spö och ny lina? Tips på spön med metallringar som ligger i vettig prisklass mottages tacksamt! (maxpris ca:1500)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spinnspö som klarar fireline?
Collapse
X
-
Hej Thomas Larsson;Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inläggHar inte fiskat så mycket det senaste åren men märkte igår att linan nött på den nedersta ringen och inser att det är dags för ett nytt spö. Eller ska man köpa nytt spö och ny lina? Tips på spön med metallringar som ligger i vettig prisklass mottages tacksamt! (maxpris ca:1500)
Ska du köpa ett spinnspö för fiske med Fireline och andra dyneema- eller spectralinor gör du bäst i att köpa ett spinnspö med SIC-ringar. Flätlinor går hårt åt öglorna i vanliga metallringar och även vanliga keramiska ringar. SIC-ringar är av hårdare och nötbeständigare material och stoppar därför betydligt längre än andra ringar.
Här ser du ett av mina gamla ABU Atlanticspön med metallringar och en underbar ABU Ambassadeur 7000-rulle plus en Rapala CD-18-fångad Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
All inhemsk fisk, men jag är mer för trolling än för att stå och kasta, även om det kommer bli en hel del av det med. Kör idag med en 5500 c3, Abu tournament pro-spö 15-40gr 9' vilket jag är nöjd med, förutom just att linan nöter sönder ringarna.
Landade igår mitt rekord på gädda som blev 8kg, och insåg att det nog är bäst att köpa nytt spö innan det kommer fler och förhoppningsvis större gäddor =).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Thomas Larsson;
Ska du köpa ett spinnspö för fiske med Fireline och andra dyneema- eller spectralinor gör du bäst i att köpa ett spinnspö med SIC-ringar. Flätlinor går hårt åt öglorna i vanliga metallringar och även vanliga keramiska ringar. SIC-ringar är av hårdare och nötbeständigare material och stoppar därför betydligt längre än andra ringar.
Här ser du ett av mina gamla ABU Atlanticspön med metallringar och en underbar ABU Ambassadeur 7000-rulle plus en Rapala CD-18-fångad Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Är det svårt att hitta? letar mest på nätet just nu. Kommer nog åka in till uppsala och kolla butikerna för att få mer hjälp och se vad utbudet är. Men tips på en bra hemsida vore snällt!
Satt och kollade igen NNs katalog för iår och såg både att Fenwick och Berkeley hade en modell vardera, har någon en aning om vilket av dessa som är att föredra?Senast ändrad av Thomas.L; 2012-08-09, 10:11.
Kommentera
-
Som sagt, i senaste Napp och Nytt fanns två modeller. De andra har TS, TCS, SS3304 (tror dom hette så) så vet inte var du har kollat? KOmmer använda spöt till att kasta med också så ett som är helt styvt går bort.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggI princip alla spön nuförtiden har SIC-ringar. Jag har svårt att hitta spön utan... trollingspön kan ju vara ett undantag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 117 visningar