Spinnspö som klarar fireline? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö som klarar fireline?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö som klarar fireline?

Har inte fiskat så mycket det senaste åren men märkte igår att linan nött på den nedersta ringen och inser att det är dags för ett nytt spö. Eller ska man köpa nytt spö och ny lina? Tips på spön med metallringar som ligger i vettig prisklass mottages tacksamt! (maxpris ca:1500)

Skriv gärna vad för fisk du ska fiska

Kommentera

samt betesvikter du kastar med

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
        Har inte fiskat så mycket det senaste åren men märkte igår att linan nött på den nedersta ringen och inser att det är dags för ett nytt spö. Eller ska man köpa nytt spö och ny lina? Tips på spön med metallringar som ligger i vettig prisklass mottages tacksamt! (maxpris ca:1500)
        Hej Thomas Larsson;

Ska du köpa ett spinnspö för fiske med Fireline och andra dyneema- eller spectralinor gör du bäst i att köpa ett spinnspö med SIC-ringar. Flätlinor går hårt åt öglorna i vanliga metallringar och även vanliga keramiska ringar. SIC-ringar är av hårdare och nötbeständigare material och stoppar därför betydligt längre än andra ringar.

Här ser du ett av mina gamla ABU Atlanticspön med metallringar och en underbar ABU Ambassadeur 7000-rulle plus en Rapala CD-18-fångad Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

All inhemsk fisk, men jag är mer för trolling än för att stå och kasta, även om det kommer bli en hel del av det med. Kör idag med en 5500 c3, Abu tournament pro-spö 15-40gr 9' vilket jag är nöjd med, förutom just att linan nöter sönder ringarna.
          Landade igår mitt rekord på gädda som blev 8kg, och insåg att det nog är bäst att köpa nytt spö innan det kommer fler och förhoppningsvis större gäddor =).

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Thomas Larsson;

Ska du köpa ett spinnspö för fiske med Fireline och andra dyneema- eller spectralinor gör du bäst i att köpa ett spinnspö med SIC-ringar. Flätlinor går hårt åt öglorna i vanliga metallringar och även vanliga keramiska ringar. SIC-ringar är av hårdare och nötbeständigare material och stoppar därför betydligt längre än andra ringar.

Här ser du ett av mina gamla ABU Atlanticspön med metallringar och en underbar ABU Ambassadeur 7000-rulle plus en Rapala CD-18-fångad Gädda http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ....

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com

Är det svårt att hitta? letar mest på nätet just nu. Kommer nog åka in till uppsala och kolla butikerna för att få mer hjälp och se vad utbudet är. Men tips på en bra hemsida vore snällt!

Satt och kollade igen NNs katalog för iår och såg både att Fenwick och Berkeley hade en modell vardera, har någon en aning om vilket av dessa som är att föredra?
            Senast ändrad av Thomas.L; 2012-08-09, 10:11.

Kommentera

I princip alla spön nuförtiden har SIC-ringar. Jag har svårt att hitta spön utan... trollingspön kan ju vara ett undantag.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                I princip alla spön nuförtiden har SIC-ringar. Jag har svårt att hitta spön utan... trollingspön kan ju vara ett undantag.
                Som sagt, i senaste Napp och Nytt fanns två modeller. De andra har TS, TCS, SS3304 (tror dom hette så) så vet inte var du har kollat? KOmmer använda spöt till att kasta med också så ett som är helt styvt går bort.

Kommentera

Då kanske jag inte har helt rätt vad gäller spinnspön. Jag köper ju mest spön till mete och då är SIC-ringar nästan standard.

Någon annan får guida dig till ett spinnspö med SIC-ringar.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Dogger.se sportfiskeprylar.se beten.nu olssonsfiske.se ribatex.se m.fl.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13