Allround utrustning jerk/popper/vertical jigging - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround utrustning jerk/popper/vertical jigging

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allround utrustning jerk/popper/vertical jigging

Hej, Jag har just upptäckt tjusningen med jerkbait, vertical jigging, poppers och allt vad det heter. Tidigare har jag endast använt traditionell haspelrulle och spinnare, skeddrag, wobblers och så. MEN jag har inte lust att köpa flera specialutrustningar för allt nytt. Vad skulle ni rekommendera som vore allround, med en multirulle som bas med flätlina? Jag tänker mig en sån rulle och ett spö som kan användas för jerkbait, men inget för extremt. Men sen? popper och vertical jigging borde vä gå att genomföra med haspel i princip lika bra? Eller ska jag kombinera med ett annat spö och använda samma rulle?

Om jag köper ett set, har ni något att rekommendera? Helst max cirka 1500 kr.

Handlarna vill ju sälja, men jag tänkte inte ruinera mig. Om detta finns väl avhandlat i annan tråd, så tar jag tacksamt emot tips.

Om du kör med lätta beten, upp till ca 40 gram, kan du nog täcka av de olika fiskesätten du nämner med en utrustning. Jag har själv ett kit med Sotön STX 20 + Berkley Pulse 6,6 fot som jag använder till både vertikal och lättjerk-/popperfiske. Dock kör jag då med en tunnare lina på den ena spolen, för vertikalfisket, och en tjockare lina på andra spolen för lättjerken.

Väljer du multirulle bör du nog helst skaffa en enxtraspole för att kunna göra motsvarande där. Annars får du välja en lina som blir en kompromiss för de två fiskesätten. (Riktigt tunn lina är en fördel vid vertikaljiggning för att kunna komma rakt ner till botten även vid större djup och driftande med båten, medan en sådan lina kan kännas lite riskabel när man kastar med jerkbeten).

Om vi sedan pratar "vanlig" jerk (alltså inte lättjerk) handlar det ju om beten på ca 70-100 gram, och det kräver en helt annan typ av utrustning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    271 313 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13