Lamiglas jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lamiglas jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lamiglas jerkspön

Titel: Lamiglas jerkspön

Tillverkare:Lamiglas
    Hemsida: www.lamiglas.com

Bakgrund:
    Förra vintern fick jag tag på ett Lamiglas figure 8 specialspö via Jenk på Attitude Baits (bilder på spöt sist i recensionen!). Lamiglas är kanske inte så kända hos de breda lagren av svenska gäddfiskare men de anses av många vara bland världens bästa tillverkare av muskie- och gäddspön, i samma klass eller bättre än exempelvis St Croix och G.Loomis. Jag lade i våras ut en bild på spöt i bildgalleriet och flera hörde av sig och ville veta mer om Lamiglas. Jag svarade då att jag först ville fiska en säsong med det innan jag recenserade det. Med över tio minus utanför fönstret i skrivande stund börjar säsongen gå mot sitt slut och det är dags att summera spöts för- och nackdelar. Upptäckte att Bergman just skapat en recensionshörna här på sidan och tänkte därför ta tillfället i akt att ge mina synpunkter på spöt här.

Det spö jag lade vantarna på heter det något omständiga Lamiglas 6,6 USA GSW 66 MHC-T Figure 8 special. I detta kryptiska namn ryms dock all info man kan önska sig. GSW betyder betyder graphite saltwater och visar alltså vilket material spöt är gjort i samt indikerar att det i första hand är tänkt för fiske efter "inshore salt water species". (Givetvis funkar det dock utmärkt även till gädda och säljs även i USA som ett muskiespö, se länk nedan). 66 är spöts längd (6,6 fot= 2,01 m) och MHC betyder medium heavy casting, det anger alltså spöts aktion samt att det är ett spinnspö. Spöt är klassat för vikter mellan 2-10 ounce (alltså upp till ca 280 g), ett riktigt tungjerkspö med andra ord!

Innan jag går in på mina omdömen om spöt skall sägas att jag på Lamiglas hemsida sett att just detta specifika spö inte längre tillverkas. Ni kommer alltså inte hitta det via hemsideslänken ovan. Lamiglas har dock en mängd andra likartade och minst lika intressanta spön i sitt sortiment och därför torde denna recension kunna vara av allmänintresse för alla som funderar på att skaffa ett Lamiglasspö.

Personliga omdömen:
    - Funktion: Spöt har verkligen fyllt sin funktion. Det klarar utan problem att dunka iväg de fetaste jerkarna jag har i mitt sortiment (typ M&E o dyl.). Det kastar väldigt bra och förvånansvärt nog är det inte som ett kvastskaft när man drillar fisk. Jag har testat G.Loomis jerkspön, som ligger i ungefär samma pris- och viktklass, och tycker att mitt spö är avsevärt mindre "pinnigt". Detta har också bekräftats av G.Loomisfiskare som testat mitt spö.

- Kvalité: Spöt känns enormt välgjort och robust. "Det här håller hela livet", som en god vän summerade det. Även korken i handtagen tycks vara av mycket god kvalité, som sig bör. Ett minus är att det vid handtaget saknas ögla för att fästa betet vid transport, en enkel grej som jag tycker Lamiglas borde kunna bemöda sig att sätta dit. Dessutom vill jag höja ett litet varningens finger för spöringarna. Inte själva kvalitén på dem, den är toppklass, utan limningen och lindningen av dem mot klingan. Efter ett halvårs fiske upptäckte jag sprickbildning i coatingen kring flera av ringarna. En ring kändes dessutom som om den gick att vicka lite på, om än högst marginellt. Jag är inte typen som är överdrivet försiktig med prylarna och det är möjligt att ringarna fått sig några smällar när de lastats in och ut ur bilar och båtar, vilket bidragit till sprickorna. Tycker nog ändå att de borde vara bättre limmade redan från start. Det hela var dock inte värre än att några droppar epoxy vid varje ring helt löst problemen. Hursomhelst, hade det hela varit värre hade jag kontaktat Lamiglas och fått ett nytt spö. De är nämligen så säkra på att deras grejer är världsklass så de lämnar LIVSTIDS GARANTI på sina spön. Onekligen en trygghet!

- Utseende: Är spöt snyggt? Det beror på vad man gillar givetvis. För den som är förtjust i massa krusiduller och mintgröna krysslindningar känns nog spöt lite torftigt. För den som vill ha ett rent och avskalat spö som andas enkelhet men ändå toppkvalité lär spöt vara en skönhet. Guide choice pro shop (se länk nedan) som ännu säljer mitt spö skriver följande "Clear coated glossy charcoal blanks, black wraps and Fuju guides and reel seats set these rods apart from the competition..." De tycker uppenbarligen om designen!

- Pris: I USA, i den butik jag nämnde ovan som säljer mitt spö, kostar spöt 185 dollar (dvs 1200-1300 spänn, innan det fraktats, tullats osv). Däromkring ligger även G. Loomis och St Croixs spön. Har inte sett Lamiglas här i Sverige men vet att Berras tar runt 3000 spänn för G. Loomis jerkspön, så det är alltså inget för den som letar lågbudgetgrejer. Inte omöjligt dock att Attitude Baits kan hjälpa den som är sugen, tror till och med jag sett Jenk skriva i någon tråd att de på sikt skall ha Lamiglas i sitt vanliga utbud via hemsidan.

Övrigt:
    Förutom nämnda livstidsgaranti på spöt vill jag nämna ytterligare en sak som gör själva företaget Lamiglas tilltalande. Jag mailade dem rörande en fråga om klingans sammansättning. Jag hade absolut inga förhoppningar om att de skulle ha tid att svara på detaljfrågor från folk i obskyra länder som köpt ett spö de inte ens tillverkar längre men döm om min förvåning när det inom några dagar kommer ett långt och uttömmande svar på allt jag ville veta och mer därtill! Det är kundservice som uppskattas!

Slutord:
    Sammantaget är jag mycket nöjd med spöt, trots ett par smärre invändningar, och även med själva tillverkaren. Det känns som en kvalitetsprodukt och är dessutom skönt att fiska med, det kommer vara en viktig länk i mitt tunga gäddfiske för många år framöver!

Försäljningslänkar:
    Guide chocie pro shop - http://www.guideschoiceproshop.com/a...iglass_76.html (OBSERVERA att spöt på denna sida bara är klassat till 3 oz. Det heter samma som mitt så antingen har de skrivit fel på sin hemsida eller så tillverkades det även i en lättare variant.)

Se alltså även AB:s hemsida. www.attitudebaits.com för frågor kring Lamiglas. Eventuellt kan de hjälpa dig!

MVH Jocke "supratress" Malmström
    Bifogade filer
    Senast ändrad av supratress; 2004-11-22, 13:21.

Kanske man ska titta på!

Kommentera

Det mesta från Lamiglas är intressant har flertalet flugspön från dom och dom går inte av för hackor !
      http://www.smackibacken.se Resor
      http://puls.smackibacken.se Blogg
      http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

Bra recension. Defintivt värt att kolla upp.
        Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........

Kommentera

lamiglas..

Har själv fiskat gädda med både 8fots och 6fots lamiglas och tycker helt klart dem spöar de flesta spöna på den svenska marknaden!

Kommentera

Prova här "Anglers workshop" säljer alla Lamiglas blanks dvs rena klingor (och kompletta spön om ni vill ha detta)
            Se bara till att sätta ihop en tub på ca 10 klingor eller spön för att hålla ner priset på frakten, spön är i de flesta fall oversize dyrt att flyga men som sagt mass inköp sänker pris, se upp med UPS dock (usch ryser bara vid tanken USPS ska det vara! lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            274 213 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13