Spinnare till HÖ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnare till HÖ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnare till HÖ!

Hallå!
    Är det någon som fiskar konsekvent med spinnare på havsöring? Skulle gärna höra om det är lönlöst att köra med spinnare. I vanliga fall kör jag med kustvobblers typ vicke och drag som toby eller någon handgjord variant. Körde ett pass då det blåste duktigt och det var svårt att känna dragen, provade då en spinnare som låg i botten på draglådan, och det var mycket lättare att känna var spinnaren var då den gör mer motstånd i vattnet. Fick dock inget på den och när jag letar runt verkar spinnare inte vara direkt hett till havsöringen. kom gärna med synpunkter på detta.
    /H

kom gärna med synpunkter på detta
    Jag aldrig testat det själv men visst borde det funka bara färg och storlek är rätt i förhållande till årstiden.

Har du svårt att känna betet så släng på något tyngre.

Kommentera

Den senaste havsöringen jag fick (en liten en dock) var faktiskt på spinnare, men annars har jag inte mycket erfarenhet i ämnet. Det som talar emot spinnare är att det är svårt att göra spinnstopp med dem, vilket havsöringen ofta diggar. Men annars borde det ju kunna funka bra. Min största öring fångad i rinnande vatten knep jag på en orange Vibrax.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Den senaste havsöringen jag fick (en liten en dock) var faktiskt på spinnare, men annars har jag inte mycket erfarenhet i ämnet. Det som talar emot spinnare är att det är svårt att göra spinnstopp med dem, vilket havsöringen ofta diggar. Men annars borde det ju kunna funka bra. Min största öring fångad i rinnande vatten knep jag på en orange Vibrax.
        Ja det där med problem att inte kunna göra spinnstopp har jag inte tänkt på. Det känns som ett måste om öringarna inte är på hugget och biter på allt. Jag får helt enkelt prova vid nått tillfälle när turbofart på betet krävs och spinnstoppen blir onödiga. Tanken på att regnbågar, insjööring och röding hugger på spinnare gjorde att jag tar för givet att det även funkar på havsöringen. Antar att om någon som konsekvent kniper havsöring på sina turer inte i onödan delar med sig om det är ett superbete alternativt att handlarna vill sälja sina 200kr handgjorda öringdräpare.

Kommentera

Spinnare till havsöring är ganska sällsynt. Den enda spinnaren, vad jag vet som är framtagen till HÖ, är Combi. Är ett lätt skeddrag som man satt en spinnarsked framför. Jag har köpt en i den lilla modellen som jag vet att vissa fått fisk på. Även lotto är en spinnare som används. Själv har jag svårt för spinnare vid HÖ då jag tycker att kastlängderna är för dåliga.

Vid grövre sjö brukar jag som någon annan nämde, använda beten som är antingen tyngre eller lite snabbsjunkande. Dyrgripar som ludde och guideserien trutta är fina, men även "billigare" beten som stripper, 30gr vicke och kinetics genomlöpare D360 funkar fint. Om du har problem med kontakten så kan man "menda" linan så att man hela tiden har en rak linje till betet. Det jag menar med menda är att när vinden tar tag i linan och bildar en båge, så lyfter man linan och vevar snabbt in den löslina som bågen skapat. Detta är lite svårt att förklara men det går ju ut på att hela tiden ha en rak lina till betet. Vid mycket hård vind kan det vara bättre att fiske korta kast för att kunna ha kontakt överhuvudtaget, problemet är att man vid båtfiske driver ganska snabbt och att man då kan hamna lite för nära fisken.

Kommentera

Jag har fått en på spinnare den vägde 4.2kg.Kommer absolut att testa fler gånger.

Kommentera

Läste nån artikel om just det ämnet för ett par dagar sen och kontentan var att det funkar alldeles utmärkt. Men jag har inte testat.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Läste nån artikel om just det ämnet för ett par dagar sen och kontentan var att det funkar alldeles utmärkt. Men jag har inte testat.
                Får man fråga var du läst om detta ämne?

Kommentera

Ja om jag bara kommer på vart jag såg den så! Men jag minns inte det just nu, ska leta lite.
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Spinnare är nog den enskilda betestypen som jag fångat mest HÖ på.
                    Black bee (tyvärr omöjlig att få tag på) och whipp 7-10 gr koppar sked och svart/orange har levererat otaliga gånger.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04