Spinnspö för gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö för gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grim Reaper!
    Kastar 130 men lämpar sig bäst för beten mellan 50 och 110g ungefär tycker jag.
    Så grymt skönt spö!

Daiwa Procaster verkar också riktigt trevligt, nog ett bra val om du inte vill spendera så mycket.

Kommentera

Det är dessa vikter som spöt är gjort för att kasta så det fungerar kanon. Ska du till Rugen och bara fiska 150gr plus så kika på 9" som hanterar dessa beten (läs 30cm+ jiggar) lätt!

Ursprungligen postat av DonAlfredo Visa inlägg
      Funkar procaster bra med beten som ligger ifrån 40g upp till 130g? Ungefär mellan de vikter jag kommer använda det till.

Kommentera

Ursprungligen postat av DonAlfredo Visa inlägg
        Hej, är nybörjare inom fisket och ska inhandla ett spinnspö för gädda. Har en 5601JB rulle som jag ska ha till. Tänkte köra wobblers, spinnerbaits och lite tail-beten och gummibeten med det.Har kikat på ett Daiwa Procaster 8-fot och Strike Pro Contest 7,6-fot tror jag det hette.

Mina frågor är således: Erfarenheter av dessa spön? Rekommenderar ni ett annat spö?Ska jag ha en annan rulle än min jerk-rulle?
        Hej Petter Alfredsson;

Flera av Daiwas Procaster spinnspön och multirullar har jag använt sedan mitten av 1970-talet och är oerhört nöjd med Daiwa-spönas kastegenskaper och multirullarnas kvalitet.

Köp ett Daiwa 8-fots Procaster....så slipper du ångra dig!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Följande tråd hanterar samma ämne, blev till sist ett 9 fot 1-6 Oz som nu ska testas i helgen. 1600 spänn ink frakten från Uk.

Kommentera

För 1600 får du nästan två procaster spön, kanske bättre att köpa både en 8 å 9 för pengarna och kunna välja istället?

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
            Följande tråd hanterar samma ämne, blev till sist ett 9 fot 1-6 Oz som nu ska testas i helgen. 1600 spänn ink frakten från Uk.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=116425

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
              För 1600 får du nästan två procaster spön, kanske bättre att köpa både en 8 å 9 för pengarna och kunna välja istället?
              Jag går lite i samma spötankar, och ringde till Söders Sportfiske/Sportfiskeprylar för att höra om Daiwa-spöna. Han jag snackade med ville dock hellre sälja Okuma EVX, som han tyckte var bättre, och sa att de inte längre har 8-fotaren av Daiwa i lager. Verkar inte finnas hos någon annan butik heller?

Jag, som hittills mest fiskat gädda med jerk respektive lättare haspelutrustning, tycker spontant det känns som en lite konstig grej att använda spön på 8,6 eller 9 fot till tunga beten, men det verkar numera ha blivit något av standard? För några år sedan skrev t.ex. David L såhär om varför han föredrar kortare spön (länk nedan)... men det verkar inte gäddfolket hålla med om nu för tiden?

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Kan inte hålla med, tyvärr.
                Det är bättre att ha ett riktigt bra spö man är nöjd med istället för att ha två spön man är sisådär nöjd med. (Detta har inget att göra med procaster spöt!)

Och jag skriver detta pga förslaget att köpa två spö. Skulle du skriva att procaster är billigare och minst lika bra eller att det har 2 års garanti , då skulle jag inte blanda mig i, även om jag tycker att det finns andra spön som riktig riktig bra och som har ett pris under TS budget.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Jag går lite i samma spötankar, och ringde till Söders Sportfiske/Sportfiskeprylar för att höra om Daiwa-spöna. Han jag snackade med ville dock hellre sälja Okuma EVX, som han tyckte var bättre, och sa att de inte längre har 8-fotaren av Daiwa i lager. Verkar inte finnas hos någon annan butik heller?

Jag, som hittills mest fiskat gädda med jerk respektive lättare haspelutrustning, tycker spontant det känns som en lite konstig grej att använda spön på 8,6 eller 9 fot till tunga beten, men det verkar numera ha blivit något av standard? För några år sedan skrev t.ex. David L såhär om varför han föredrar kortare spön (länk nedan)... men det verkar inte gäddfolket hålla med om nu för tiden?

http://fiskejournalen.se/fiskeskolor/gaddskolandel2/
                  Hej Erik Ljung;

Så är det väl alltid! De som jobbar i sportfiskebutiker försöker sälja de spön och rullar de tjänar mest på och har i lager. Är butiken full av Okuma-prylar och Ron Thompson-spön då hamnar fiskeexperternas egna favoritspön som Daiwa, Fenwick och Sage rent naturligt längre ner på listan av det som rekommenderas...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Där kan jag inte hålla med dig..

Fisket blir aldrig roligare en vad spöet tillåter, det är ju fiskpinnen som kastar inte rullen, ganska ofta är det inte fiskaren i sig som ställer till med skatbo och andra sådana otrevligheter det är helt enkelt att man har ett för dåligt spö.

Köper TS ett riktigt bra spö och han inte haft spö i den klassen tidigare kan det lätt bli en upplevelse roligare en den första riktigt stora fisken...
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-09-27, 11:55.

Kommentera

Var idag nere på Kurres fiskeshop och inhandlade ett Daiwa Procaster 8 fot, kändes riktigt skönt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      277 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13