Dags att börja med dropshot! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja med dropshot!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dags att börja med dropshot!

    Äntligen blivit dags att börja jakten på de stora höst-abborrarna! Metoden dropshot är helt ny för mig ja hade behövt lite hjälp med att komma igång.

    Har nyss införskaffat sänken, krokar, 0.25mm fc-lina och några varierande dropshot-jiggar. Googlat lite på hur det ska tacklas, men har ändå en och annat fråga. Ungefärliga avstånd mellan skarv & jigg, samt jigg & sänke? Något speciellt jag ska tänka på vid just dropshot-fiske? Palomarknuten som gäller?

    Hade dessutom tänkt att införskaffa ett UL-spö för det lite lättare fisket och skulle gärna med fördel kunna använda detta även som dropshot-spö. Några tips på ett riktigt bra UL-spö med passande kvalitéer? Tacksam för all hjälp som finns att få
    Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

    Arter på fluga - 21+4
    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

    Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

  • #2
    Tycker inte att typiska ul-spön är att rekommendera till det fisket. Snarare då ett spö på 7-8 fot med utpräglad toppaktion och en kastvikt på typ 5-20 gram. Behöver inte vara ett spö som heter "drop shot", men den typen av egenskaper är bra.

    Vid dropshot efter abborre brukar jag ha ca 20 cm mellan tyng och krok, och kanske 10 cm från krok till skarv. Kör man med en sådan där stand out-krok kan man väl egentligen använda sig av vilken knut som helst, kroken står rakt ut ändå, men palomar funkar ju bra. Sedan brukar jag knyta fast sänket också, efter några sänken tappade i onödan la jag ner det där med att bara knipa fast.

    Kommentera


    • #3
      Som spöval skulle jag rekommendera Shimano yasei red dropshot. Funkar bra från 30 grams päronsänken ner till små myranspinnare. Mycket spö för pengarna.

      Två knutar som är bra att kunna. Palomarknuten till dropshotkroken. Albrightknuten är överlägsen när du ska skarva flätlina med fluorocarbon.

      Kommentera


      • #4
        Sen är flätlina dimensionen viktig. 0.10-0.12 är lagom. Du kan ha ett tvåvägslekande o knyta till huvudlinan. En del skarvar linan. Jag vet ej vad som är bäst. Det är väl en smaksak.
        Fördel med tvåvägslekanden, är väl att det är enklare o spara tafsarna i en rigbin.

        Kommentera


        • #5
          Barramundi har en mkt bra poäng i det han skriver om dropshot spöna. Jag håller med helt och hållet!

          Dropshot spöna är "överreklamerade", jag har fiskat med hjälp av dropshot tekniken i snart 5 år nu och jag började med ul och dropshot spöna för att mer och mer gå över till spöna med toppaktion. Fördelen är att man kan kasta dropshot "tacklet" längre och "jigga" det fram tilll båten/land du står på. Det allra viktigaste är att ha ett spö som har mkt bra känsla så att du känner huggen innan du ser dom. Sen om dropshot inte längre levererar, då byter du till jiggtafsen och jiggar istället eller kör VJ, något som dropshot spöna är mindre kapabla till.

          Det finns några bra trådar om dropshot här på FS om du letar lite, tom lite filmer finns kolla här:
          http://www.fiskesnack.com/forum/show...light=dropshot

          Häls /T

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Barramundi har en mkt bra poäng i det han skriver om dropshot spöna. Jag håller med helt och hållet!

            Dropshot spöna är "överreklamerade", jag har fiskat med hjälp av dropshot tekniken i snart 5 år nu och jag började med ul och dropshot spöna för att mer och mer gå över till spöna med toppaktion. Fördelen är att man kan kasta dropshot "tacklet" längre och "jigga" det fram tilll båten/land du står på. Det allra viktigaste är att ha ett spö som har mkt bra känsla så att du känner huggen innan du ser dom. Sen om dropshot inte längre levererar, då byter du till jiggtafsen och jiggar istället eller kör VJ, något som dropshot spöna är mindre kapabla till.

            Det finns några bra trådar om dropshot här på FS om du letar lite, tom lite filmer finns kolla här:
            http://www.fiskesnack.com/forum/show...light=dropshot

            Häls /T
            Vad kör du för utrustning vid dropshot Anton?
            http://www.reverbnation.com/burnout28

            Kommentera


            • #7
              Mitt avid på -28g, ett premier upp till -21g och ett "noname" upp till 25g tillsammans med mina små rullar.
              Och jag tror att WR spöt skulle göra bra ifrån sig om man skulle behöva köra dropshot från land.
              Häls //T

              Kommentera


              • #8
                Känns det inte långt med dom spöna?

                Sorry TS men du kanske också har nytta av infon!
                http://www.reverbnation.com/burnout28

                Kommentera


                • #9
                  Vid fiske från båt , ja lite grann.
                  Avidspöt används inte så ofta vid fiske från båt, framför allt om de är flera än mig i båten, men vid fiske från land, då är det inga problem. Det kan vara en fördel ibland att ha ett spö som är lite längre, när man "dropshotar" från land
                  Häls //T

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar! Massa matnyttigt =)

                    Blir att införskaffa två spön då helt enkelt, för UL respektive dropshot. Sett flera trådar där Shimano Yasei har kommit på tal, så ska nog ner och känna på ett! Vad för rulle skulle ni rekommendera? Min nuvarande utrustning är ett Shimano Catana CX 8' 7-21gr och jag kunde inte vara mer nöjd med känslan i spöt! Blir att prova lite dropshot efter abborre ikväll med detta!

                    Har även tittat på ett Shimano Catana CX UL 5.5' 1-11gr, men är lite tveksam till att skaffa ett spö på enbart 165cm. Några tankar kring spölängder på UL? Eller någon kanske har ett bättre förslag på UL-set?
                    Blogg: filipsflugfiske.blogspot.se

                    Arter på fluga - 21+4
                    Abborre, Braxen, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Horngädda, Id, Karp, Makrill, Mört, Regnbåge, Ruda, Ryggstrimmig pelamid (Bonito), Sarv, Gråsej, Sill, Skärsnultra, Svart smörbult, Stensnultra, Torsk, Öring

                    Frökenfisk, Läppfisk, Multe, Slemfisk

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X