Shimano Cardiff 300/301 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Cardiff 300/301

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Cardiff 300/301

Hej!

Är inne på att köpa ett nytt jerkset men det är rullen jag har mest funderingar över.
    Spöt som är till setet tror jag blir bra, 6,6" långt och 70-110g i kastvikt så där känns
    det lugnt.

Men det är som sagt kring rullen frågetecknet finns.
    Ni som äger en Shimano Cardiff 300/301 får gärna dela med er av era
    erfarenheter om det är en bra rulle till jerkfisket för en glad amatör?

Har inte fått något riktigt grepp om rullen när jag har sökt runt på forumet.

Mvh Oscar
    Alla fiskar är drömfiskar

Helt ok rulle.
    Jag har haft en sådan som andra rulle och jag har inte haft några problem med den under den tiden.

Igår hade jag polarens cardiff 301a på besök och han hade inte servat rulle på 3 år. Det var gammalt fett överallt, kullager var jättetorra men inte slutkörda, osv. Efter en timme då var rullen fin fin igen. Nackdelen med den rulle är att linspridaren ligger lite för nära spolen, men det är inget att gråta över.

Häls /T

Kommentera

köpte min för några veckor sen och är helnöjd. använder den till jerk har även ett par kompisar som gör det samma åsikt. lätt i vikten känns bra att kasta med en hel dag. bromsen är till fördel enl mig kort så inte en massa skruvande för att lätta eller spänna. håller med föregående talare om linspridaren men se till att ha den i mitten så funkar de kalas. så köp den du är säker på att du blir nöjd.

/Z

Kommentera

Har en som reservrulle just nu till jerk, tycker den är helt okej faktiskt. Hade den som min första rulle.
        Perfekt för dom med som inte har så stora händer då den är mindre än JBn, predatorn osv.
        Riktigt skön att hålla i!

Kommentera

Blev en beställning av en cardiff med tillhörande spö Yasei 70-110g.
          Bör jag ha beställt styvare spö som nybörjare eller klarar jag mig på att hiva iväg några busters och big bandits på de?

Men när man läser runt lite på fiskesnack rekommenderar så många amassadeur 5601JB till jerk-fisket, vad är största skillnaden mellan den och cardiffen? Prismässigt ligger dom rätt lika.

Finns det något speciellt jag bör tänka på innan jag börjar fiska med rullen?

Mvh Oscar
          Senast ändrad av McPehrson; 2012-10-21, 17:57.

Kommentera

Kan inte alla detaljerna på dom rullarna men Shimanon har ett lägre rullfäste så den blir bekvämare att kasta med, shimanon har stillastående linspridare medan Amb är synkad.

Om du vänder dig till danska butiker får du shimanon för under 1000 kr...

Kommentera

polaren gjorde samma beställning som dig från beten.nu ruggit bra pris me dom 15% en svårt att få bättre grejer för dom pengarna. själv köpte ja min cardiff från lureshop.eu kosta typ 780kr med frakt och hade den hemma på 3 dar. nu har ja själv inte känt på spöt i fråga men har ett bft piglet 2 med samma kastvikt och de har inte varit några som helst bekymmer med bustarna däremot banditer och liknande beten runt 100g har känts lite tunga för de spöt så de vart ett impulsköp av ett lite grövre spö.. och ett nytt spö behöver man ju alltid :-)

Kommentera

Vad innebär synkad/stillastående linspridare? Är helt ny ang multirullar så kan inte mycket alls.

Ja jag tyckte priset var grymt, kanske onödigt att beställa såhär innan vintern men kändes som att det var för bra pris för att låta bli. Nu hinner man iofs träna två-tre ggr innan isen lägger sig så är man redo till våren ist.

Alternativet hade ju varit att köpa setet som finns på dogger med bft stiff och amb 5601 men då är det 500:- extra,
                iom att man är så ny har jag inte en aning om ifall det är värt det eller ej.

Kommentera

Vad innebär synkad/stillastående linspridare?
                  Shimanon´s linspridare står stilla när du kastar medan Amb. rör sig fram och tillbaka under kastet..

Vilket man tycker bäst om är en ren smaksak..

Kommentera

Jag fick höra flera gånger när jag köpte min Cardiff att kasten skulle bli så mycket kortare när linspridaren stod stilla vid utkast - idag är det absolut inget jag tänker på. Kastar lika långt som bekanta med andra rullar tycker jag.
                    Jag har kört min rulle i snart två år utan bekymmer. Gillar Cardiffen och har funderingar på att köpa en till. Hade tänkt skaffa nått annat då jag behöver en rulle till, men fick tipset att fortsätta med Cardiffen om jag är så nöjd med den. Smart såklart - enkelt med samma storlek och utväxling på "andrarullen". Dessutom är den prisvärd som attan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04