8,6' Svartzoknker vs BFT Strike Giant - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

8,6' Svartzoknker vs BFT Strike Giant

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har hört att jerpåken på 6.7 ska ligga på 1895, va den längre spinnspöna kommer kosta har jag ingen aning om. Tror också att priset kommer att bli lägre när det väl finns i butik ( större butiker ). Priset 1895 vad var jag såg skrevs när Dogger streamade.

Antar att du fiskar från land då? Då kastlängd från båt sällan är av nån större betydelse, bara lägga sig närmre dit man vill komma när man kastar.

Kommentera

Problemet med stiff är ju att det inte finns nåt bakhandtag, nästan ett enhandsspö och sen förbannat kort. Ska du ha en 8-9 fots spö för att mestadels jerka kommer bli skit jobbigt även att du kommer upp ordentligt.

Skaffa ett 7.6 fots spö tex Strike Pro's variant upp till 150 gr eller Daiwa lunas variant. Båda kommer funka skitbra och du kan även kasta lite tail-beten etc.

Har själv ett Strike Pro 6.6 upp till 150gr och en Daiwa Luna 7.3 upp till 180 gr beroende på vilka beten jag använder.

Vad du än väljer så kommer det vara stor skillnad mot ditt nuvarande Stiff. Se till att det spö du väljer även har ett bra långt bakhandtag så du får bra grepp till kasten.

Kommentera

Ja personligen fattar jag inte riktigt den här trenden med att alla gäddspön nu ska vara 8,6 eller t.o.m. 9 fot. För jerk är det på tok för långt, och även för spinn tycker jag det känns en aning obekvämt att kasta tunga beten med så långa spön, och att man inte får riktig kontroll. Däremot gillar jag långa bakhandtag, både för att kunna utnyttja som hävstång vid utkast och för att kunna stå med spöet i armhålan (oj, det lät lite konstigt det där....

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          även för spinn tycker jag det känns en aning obekvämt att kasta tunga beten med så långa spön, och att man inte får riktig kontroll
          Jag tycker heeeelt tvärtom! Skönare flow med längre spön, att det kan vara så olika

Kommentera

fördelen om jag kör på ett 8.6' är att det även går att använda i Ångermanälven där vi fiskar lax, Strike Giant är egentligen i grunden ett spö för älvfiske efter lax. Men det är absolut flera bra poänger med 7,6' jerk och att det ska vara ett längre bakhandtag och det faktum att jag fiskar från båt. Måste ta mig en rejäl funderare på vad som känns mest prisvärt.

Kommentera

Med beten som fladdrar eller som helt enkelt ger mycket luftmotstånd, då förderar jag längre spön. En bra allround längd om man gillar både korta och långa spön borde ju hamna runt 7'3 - 8'3.

Kommentera

"Kommer 40-50 meter då jag tar i för kung och fosterland, inte särskilt bekvämt att stå och dänga så en hel dag, vill kunna kasta den längden utan att vara helt slut efter någon timme, kastar jag som vanligt kommer jag kanske 20-30 meter "

Satsar på UT trim till rullen, då nå du lite längre utan att behöva "ta i för kung och fosterland".
                Enligt min rygg är rulltrim det bäste investering jag gjort.

Sedan vill jag passa på tipsa om ett kanonspö som ligger på 7´4". LF Shadow.

Funkar kalsbra till jerk och spinn, enligt mig.

Kommentera

Jag har precis bytt till att fiska med ett daiwa luna versatile 7'6". Kastar hur långt som helst och kastar dessutom allt! Det jerkar också med, funkar perfekt eftersom bakhandtaget är långt så blir själva "spölängden" som jerkas med inte nämnvärt längre. Jag körde tidigare med 7'.

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
                    fördelen om jag kör på ett 8.6' är att det även går att använda i Ångermanälven där vi fiskar lax, Strike Giant är egentligen i grunden ett spö för älvfiske efter lax. Men det är absolut flera bra poänger med 7,6' jerk och att det ska vara ett längre bakhandtag och det faktum att jag fiskar från båt. Måste ta mig en rejäl funderare på vad som känns mest prisvärt.
                    Där får du en kompromiss som inte gynnar nåt av det fisket som du ska utföra. Är det pengarna som är det trånga så leta begagnat där det finns en hel del gott. Max 7.6' till jerkfisket och ett 11' spö till laxfisket.

Kommentera

Har 2 laxspön sedan tidigare, dock ingen superkänsla i dom, tvivlar dock på att det inte går att använda till laxfiske, det är tillverkat för laxfiske i älvar samt att jag har flera vänner som fiskar lax med 9' spön utan problem. Själv kör jag just nu på 10 och 11'

Standardbeskrivning på Strike Giant i webshoppar.
                      "Ett laxspö för det tuffa fisket i våra älvar. Utmärkt till spinnfluga samt tunga skeddrag.
                      Extra förstärkt klinga med riktig ryggrad men ändå med bibehållen känsla.
                      Försedd med korkhandtag och triggerfäste samt spigottholk.2delat."

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 766 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40