Jiggfiske efter Gädda. Köptips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske efter Gädda. Köptips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
    För egen del kör jag ett All Star Flipping rod. Finns ett bra urval av kvalitetsspön här: http://www.tacklewarehouse.com/searc...pping&x=14&y=8

Mitt är klassat till 1 1/2 Ounce i och med det fiskar jag beten upp till 100 g. Bäst trivs jag och spöet med beten mellan 25 och 60 gram. Polarn har ett Powell som han är grymt nöjd med. Fördelen med dessa spön är att de har rejäl kraft att sätta emot om det behövs. Flera meterfiskar har plockats. Matcha med valfri lågprofilare.
    Va? Hur kan 1½ ounce bli 100g? Har jag missat något, för 3 oz är ca 85g och 6 oz är ca 170g! 1 och en halv ounce borde ju bli ca 44g skriven kast vikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
      Va? Hur kan 1½ ounce bli 100g? Har jag missat något, för 3 oz är ca 85g och 6 oz är ca 170g! 1 och en halv ounce borde ju bli ca 44g skriven kast vikt?
      Den gamla fina, i utlandet är dom ofta "underklassade" och här "överklassade".

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
        Den gamla fina, i utlandet är dom ofta "underklassade" och här "överklassade".
        Det är sant, nu när jag läser om det så går det ju att tolka det på de viset. knepigt formulerat bara.

Sen för övrigt känns 1½ ounce lite väl för 100g bete då det är liksom över dubbla angivna kastvikt, alltså en fel marginal på över 100% i klassning?

Visst att det är överklassning, men så mycket?

Kommentera

Jag skrev att jag maxar på 100 g, men att jag och spöet trivs bäst med beten upp till 60 g, och det står jag för. Jag har till och med jerkat med spöet, inte optimalt men det går. Alltså, ska man fiska mycket med hundragramsbeten bör man välja ett annat spö. Mitt andra spö är (numera) ett niofots 12 Oz från Tackle Industries. Det fixar allt annat jag kan tänka mig att hysta iväg. Amerikanska spön har märklig klassning och klarar ofta väldigt mycket, även om det inte är optimalt. Många Skandinaviska spön uppfattar jag tvärtom som veka och ryggradslösa.
          Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Jo jag är med på resonemanget då jag äger ett St.croix -6oz spö- Uppfattade det som att 100g funkade ganska bra på ditt spö, men tolkade väl fel helt enkelt.

Tror mitt croix -6oz (170g) pallar närmare 250g men då är det såklart inte heller optimalt.

Kommentera

Savagear MP Predot 8 ft 30-90 gram

Kommentera

Jag kör ett Shimano Beastmaster CX, med en Twinpower 4000fc, 20-50g. Alla tyngre jiggar kastar jag med multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                  Jo jag är med på resonemanget då jag äger ett St.croix -6oz spö- Uppfattade det som att 100g funkade ganska bra på ditt spö, men tolkade väl fel helt enkelt.

Tror mitt croix -6oz (170g) pallar närmare 250g men då är det såklart inte heller optimalt.
                  Har också ägt ett Croix 6 oz premier. Var ju brutalt styvt... Fast just det spöt är kraftigt underklassat kan man läsa lite överallt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 354 svar
                  277 654 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13