Vilken flytoverall nu när isen kommer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken flytoverall nu när isen kommer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken flytoverall nu när isen kommer?

    God kväll

    Jag har börjat titta på flytoveraller att ha på mig till isfisket. Har ni några tips på bra flytoveraller på upp till ca 2000 kronor.
    Jag är 176 cm lång och väger 66 kilo. Vill därför ha en overall som är hyggligt smal och också varm såklart. En sak till, ska man beställa en mindre storlek än vad man har normalt?
    Har än så länge kollat på dessa:

    FLADEN 848R (1790 kr)
    Fladen flytoverall MX offshore (2190 kr)
    Sundridge Lightweight (1795 kr)

    /Henrik

  • #2
    Har haft Fladen 848R och någon billigare Fladen overall, skitoveraller tyckte inte alls om dem. Har nu en Sundridge Crossflow som jag gillar skarpt, stor skillnad både i bekvämlighet/vikt samt värme. Så jag hade valt Sundridge Lightweight av de tre alternativen.

    Ang. storlek så är det snarare tvärtom, större än vad du har normalt. Jag är 182/85 och brukar ha L (ibland XL) på jackor och jag har en XXL overall. Prova i butik och känn så att du kan röra dig ordentligt, huka dig och testa gärna att svinga ett spö också.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret!
      Jag har hittat en Sundridge leightweight som finns i min storlek på sundbybergs sportfiske för 1500 kronor. Har sneglat lite på crossflow-overallen också. Kanske ska lägga de extra hundralapparna när jag väl köper.

      Fler får gärna tipsa.
      /Henrik

      Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
      Har haft Fladen 848R och någon billigare Fladen overall, skitoveraller tyckte inte alls om dem. Har nu en Sundridge Crossflow som jag gillar skarpt, stor skillnad både i bekvämlighet/vikt samt värme. Så jag hade valt Sundridge Lightweight av de tre alternativen.

      Ang. storlek så är det snarare tvärtom, större än vad du har normalt. Jag är 182/85 och brukar ha L (ibland XL) på jackor och jag har en XXL overall. Prova i butik och känn så att du kan röra dig ordentligt, huka dig och testa gärna att svinga ett spö också.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
        God kväll

        Jag har börjat titta på flytoveraller att ha på mig till isfisket. Har ni några tips på bra flytoveraller på upp till ca 2000 kronor.
        Jag är 176 cm lång och väger 66 kilo. Vill därför ha en overall som är hyggligt smal och också varm såklart. En sak till, ska man beställa en mindre storlek än vad man har normalt?
        Har än så länge kollat på dessa:

        FLADEN 848R (1790 kr)
        Fladen flytoverall MX offshore (2190 kr)
        Sundridge Lightweight (1795 kr)

        /Henrik
        Hej Henrik,
        Jag har kört med denna i under vinter, vår och höst http://www.dogger.se/flytoverall-reg...597-c-649.aspx
        Riktigt nöjd då jag tycker den håller värmen mycket bra. Inte provat den i vatten dock så kan inte säga något om hur bra den funkar om man går genom isen. Skulle tvärtom rekommendera dig en större storlek då det lätt blir tight när man sitter ner och jag har upplevt att det stramar vid halsen om man har för liten overall. Finns en jättebra storleksguide på doggers hemsida också. / Jocke
        sigpic www.youtube.com/fiskevral

        Kommentera


        • #5
          Bra tips av er ang storlekar. Den från Dogger ser intressant ut. Har också kollat på lite dyrare flytoveraller på Ebay. Tror att det också kan vara något, så länge inget strular såklart och att det blir svårare med garantin om något går sönder. Nu börjar jag få ett hum.
          /Henrik

          Kommentera


          • #6
            Jag är också lång och smal och har de senaste åren haft en Sundridge Crossflow.
            Den är verkligen inte gjord för smala människor, men den är ju rätt lätt och den är inte så värst stel så det fungerar.
            Men med erfarenheten jag har skulle jag se till att prova flera stycken innan jag bestämmer mig.
            Ta på sig den, gå omkring några minuter och känna på vikten och hur rörlig man är i den samt att se om den är tillräckligt "luftig" i skrevet för att röra sig och tillräckligt slim för oss som inte är stora.

            Det är nästan omöjligt att ge råd om vilken som är bäst för smala personer, man måste testa några stycken för att känna själv.

            Kommentera


            • #7
              Personligen funderar jag på ett flytunderställ (http://www.thermotic.se/float-underwear/) och vanliga kläder istället. Det är möjligt att jag bara gått på reklamen men jag tycker det verkar logiskt.
              Anders @ gäddfiske.se

              Kommentera


              • #8
                Ja, jag är ju rätt tunn. Alla jag tittat på ser rätt breda och stora ut. Det får nog bli som du säger tintin att åka och prova lite olika. Har dock sett billiga Mullion på Ebay som blir svårprovade.
                Fiske, materialsporten

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en Sundridge som jag köpte på söders, fick med ett underställ till den. Var ute igår och fiskade och det var mer eller mindre spegelblankt, men jag höll på att frysa ihjäl.

                  Har enormt känsliga händer och fötter för kyla, så antar att det påverkar resten av kroppen? Annars är den skön, då den är lätt att röra sig i. Upplever den inte som det minsta stel. Men tycker inte att den är speciellt varmt när det bara är nån grad ute, men så är jag ju en klenis också.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Jag har en Sundridge som jag köpte på söders, fick med ett underställ till den. Var ute igår och fiskade och det var mer eller mindre spegelblankt, men jag höll på att frysa ihjäl.

                    Har enormt känsliga händer och fötter för kyla, så antar att det påverkar resten av kroppen? Annars är den skön, då den är lätt att röra sig i. Upplever den inte som det minsta stel. Men tycker inte att den är speciellt varmt när det bara är nån grad ute, men så är jag ju en klenis också.
                    Känns fan kallare att sitta i en båt runt 0an än traska runt på isen vid 10 - 15 minus

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X