Ambassadeurspö till Heavy Metal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeurspö till Heavy Metal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeurspö till Heavy Metal

    Jag har köpt en bunt tunga metalldrag. Se bild. De 2 i mitten väger ca 75g vardera. De på sidorna ca 40g/st.

    Nu inser jag att min utrustning måste uppgraderas om jag vill utnyttja dessa ”Heavy Metal”. Det gör naturligtvis inget om spöet hantarar ”lösplugg av plast eller trä” i samma viktklass.

    Mitt vanliga spinnspö tål beten upp till 40g och kan kanske överbelastas med ytterligare några gram men en hel 75:a pallar det inte för. Jag behöver alltså ett stadigare spö.

    Då ser jag två möjligheter.
    A ett jerkspö.
    B ett ca 9' - 10' spinnspö.

    I dag har jag inga planer på jerkfiske men den korta klingan gör att jag tror det kan vara ett bekvämt spö att hantera, speciellt om fisket sker i grupp från båt.
    Det längre spöet kan kanske leverera längre kast vilket jag tror är en fördel om jag fiskar från land men det känns i kroppen att stå en dag och dunka ut tunga beten. Jag har inte den bästa av ryggar om man säger så och är lite arbetsskadad i lederna.

    Slutligen, priset har betydelse. Jag kommer inte att kunna använda dessa tunga beten i mina vanliga fiskevatten. Det innebär att det endast blir vid speciella tillfällen som de kommer till heders. Jag vill därför inte binda onödigt stora kapitalbelopp i ett spö som mest hänger på väggen. Jag tror att mitt Heavy Metal spö rockar loss i intervallet 600 - 1200 kr. Det kan även vara ett begagnat spö, om det är i gott skick.

    Vad föreslår ni?
    Bifogade filer
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

  • #2
    JB spö helt klart. Du kan använda det inom fler områden.,

    Kommentera


    • #3
      Jasså bebest du är sugen på tyngre spö nu Hmm ja ett jerk spö Kan du ju kasta riktigt tunga grejor med och spöna ligger ju inom pris intervallen. Kanske kommer du tycka att ett sånt spö är lite styvt och kanske inte ger de där riktigt långa kasten. Ett spö på 9-10 ft har väl en mjukare aktion samt lär nog kanske leverera längre kast fast å andra sidan brukar dessa spön vara lite dyrare. Men ett bra begagnat är ju alldrig fel, kanske nån här på FS som har ett liggande?
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

      Kommentera


      • #4
        kolla in lundgrens suncaster, finns i 9´ 20-60g och 10´30-70g. 9´ klarar 75 utan problem.

        http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=3403&page=1
        achilles

        Brokeback Fishing Team


        http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

        --------------------------------------------------
        \m/

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av ALQ
          kolla in lundgrens suncaster, finns i 9´ 20-60g och 10´30-70g. 9´ klarar 75 utan problem.

          http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=3403&page=1
          Det kan vara ett bra alternativ eller ett Lf jerk. Någon som har fiskat med Suncasterspöet?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #6
            Jag hade sattsat på ett lättare jerkspö med kastvikt upp till runt 100-120g. Då har du ett spö som är lätt att hantera och kan kasta tyngre beten utan att bli allt för pinnigt. Mitt förra jerkspö var just ett sådant och det föredrog jag framför ett längre spinnspö till allt gäddfiske (utom till metet). Kastade obetydligt kortare med det än med ett 10fots och detta var ett spö på 6,6. Fiskar du dessutom från båt så ser jag ingen fördel med ett längre spö, och vid landfiske har du ändast fördel om du har helt fritt runtomkring och då vinner du kanske 10-20m i kastlängd.

            Kommentera


            • #7
              Jag hatar korta spön, handla ett 12fots 2lbspö, så kan du kasta dem du nämnde.
              /Lazinko

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Lazinko
                Jag hatar korta spön, handla ett 12fots 2lbspö, så kan du kasta dem du nämnde.
                Håller så mkt. med. Ett t.ex.12ft. är bättre till spinnfiske än ett jerk.
                Jag menar vem fiskar frivilligt med en pinne, när det finns långa spön anpassade efter fisket. Visst finns det lättare Jerkspön med men köp för allt inget 120g spö för vanligt Spinnfiske du kommer bli SÅ besviken!
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Om du nu vill köpa ett jerkbaitspö, så finns det en annons här på sidan där det säljes ett jerkbaitspö på 6,6 fot.

                  Kommentera


                  • #10
                    ALQ: Precis!Har 10ft själv och det kör jag westinare med tex!Grymma spön som rekomenderas.Annars så är det spöt Gotrik nämnde ritkigt bra för beten upp till ca 80gr
                    Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    263 001 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 465 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X