ABU Amb.5500C3 vs. Classic 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Amb.5500C3 vs. Classic 5000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Amb.5500C3 vs. Classic 5000

Har inte riktigt förstått vad som är skillnaden..Kan nån vänlig själ hjälpa mig reda ut begreppen???

Mvh// M

Classic är mycket basic. Det är den röda Ambassadeur-rullen som ständigt jobbar på om än inte alltid i det tysta. Rullen har nämligen glidlager i stället för kullager. Det ger rullen en otrolig stryktålighet men kastlängderna imponerar kanske inte på samma vis. Med tiden brukar dessa lager bli en aning glappa men funkar ändå i alla väder. Vill du knäcka ett glidlager måste du köra utan smörjning eller använda slägga. Men som sagt det nöts upp något och det har en större friktion än kul- eller rullager. Och när lagren och spolaxeln blivit inslitna så uppkommer lite oljud från spolen vid kast pga glappet.

I C3 modellen har man placerat in 3 kullager. Det ger en tystare, mjukare gång samt längre kast. Kullager är i allmänhet känsligare för hård belastning och måste även de få sin regelbundna rengöring och smörjning för att fungera väl. Abu:s kullager brukar vara av god kvalitet och tål en del stryk men det gäller i allmänhet. Stundtals kan man drabbas av måndagsexemplar och oftast är det då just de mer komplicerade lagren som bråkar. C3-modellen i de mindre storlekarna har IAR vilket betyder att du inte av misstag kan veva baklänges i samband med att du gör mothugg. Många tycker att det är en ovärderlig finess.

Bägge rullarna är prisvärda men C3 känns kanske mera modern eller mera proffs eller hur jag ska uttrycka det.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det stämmer som BeBest säger. Men jag kan ändå inte hålla mig borta från den här tråden
      Skillnaderna vad gäller delarna i rullen är endast 4 st.

1. C3 har kullager i spolen, Classic har glidlager. Även om färgen på spolarna skiljer sig åt så är det exakt samma aluminiumkropp i bägge. Man kan alltså förse en Classic med kullager i efterhand om man vill.

2. C3 har direktverkande backspärr (IAR), men sidogaveln i vilket det sitter är densamma i Classic. Även här kan man alltså i efterhand "uppgradera" en Classic.

3. Vevgreppen. C3 har tillplattade gummigrepp, Classic har runda plastknoppar.

4. Fastnitade detaljer på vevsidans yttergavel är i förkromad mässing på C3, medans Classic har eloxerade aluminiumdetaljer.

De tre sista punkterna kan man stryka om man köper en 5000/6000 i USA. Av någon anledning har ABU valt att utrusta dessa rullar exakt som en C3 förutom kullagren i spolen.

Personligen tycker jag att en 5000/6000 som man köper från USA är det absolut mest prisvärda man kan få från ABU. Då får man pengar över till ett par riktiga kvalitetslager och vips så är rullen hetare och fortfarande billigare än en C3:a i Sverige.

Kommentera

Här är en länk till en auktion på Tradera. Den visar hur 5000 från USA ser ut. Priset är ju inte så tokigt heller....

OBS, jag har inget med denna säljare att göra. Ville bara visa hur den rullen jag beskrev i tidgare inlägg ser ut.

Kommentera

Ni glömmer faktiskt det viktigaste! C3 finns även i vänstervevat utförande, ovärderligt! De modellerna slutar på 1. T.ex. C3 5501. Förövrigt en mycket skön rulle som jag tror behöver en "inkörningsperiod". Min rulle blir för tillfället bara skönare desto mera jag fiskar med den.
          Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Här glömms fan ingenting

Frågeställningen gällde 5500 C3 vs 5000

Kommentera

Ok, jag ger mig. Ambassadeur kungen vinner

PS. Fast vänstervevat är iof det enda tänkbara
              Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
                Ok, jag ger mig. Ambassadeur kungen vinner

PS. Fast vänstervevat är iof det enda tänkbara

vänstervevat ..whohhaaa whoohahaaa, endast för småglin

Kommentera

Ursprungligen postat av pikeAlert
                  vänstervevat ..whohhaaa whoohahaaa, endast för småglin

achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Jag är ett småglin ;-)
                    ALQ; Du kan få använda min vä vevade millionaire om tångruskorna blir besvärande...
                    Senast ändrad av Guest; 2005-01-12, 21:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13