tips på Dropshot spö till abborrfisket!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på Dropshot spö till abborrfisket!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips på Dropshot spö till abborrfisket!?

jo jag tänkte införskaffa ett Dropshot spö till sommaren, har kollat på
    1. BFT Walker Dropshot 7ft -20g
    2. Skeletor Pro Serien Dropshot 8' 5-15g

kommer fiska till 90% från båt....
    några tips eller rekommendationer gällande dessa spö till abborrfisket så skriv gärna....
    tipsa gärna om andra isf bättre alternativ i samma prisklass....

rullen som kommer sitta på är en Shimano Technium 2500FC.

tack på förhand!

Har inte fiskat med något av spöna men känt på dom i butik. Bft spöt kändes helt ok, men skeletor kändes inget vidare. Jag köpte shimanos vita yasei dropshot och jag tycker det är riktigt bra. Finns ett bra test av dropshotspön i något gammalt ex av nättidningen fish eco som är bra.

Kommentera

Gå för yasei white dropshot 8 fot lr längre om du fiskar från land. 7 fot räcker mer än väl om du fiskar fr båt. Detta kan du ha glädje av i 10 år. Skulle hålla mig undan bft spöna, har känt på några Bft walker och är inte alls imponerad. Till det priset är yasei red dropshot 7-8 fot långväga bättre.

Kommentera

kör med BFT walker dropshot -25g, riktigt nöjd, kan jag rekomendera, dom andra har ja inte provat, funkar kanon både till jigg å dropshot, enligt mig iaf..

Kommentera

ok tack för svar!

men blir inte shimano yasei dropshot vita lite styvt till abborrfisket?
          tänker mig att det mer är ett dropshotspö till Gös?

Kommentera

Har ett yesei red dropshot å är super nöjd. ska köpa ett likadant till min flickvän så det är ett kanon spö. väldigt bra känsla å underbar å drilla fisk me även me små abborrar känns det kanon sen skit skoj när en gädda dyker upp oinbjuden ibland. så bra pris till ett mycket bra spö=)

Kommentera

Ursprungligen postat av smålandsgädda Visa inlägg
              ok tack för svar!

men blir inte shimano yasei dropshot vita lite styvt till abborrfisket?
              tänker mig att det mer är ett dropshotspö till Gös?
              Ingen fara då toppen är relativt mjuk, sen finns det bra ryggrad längre ner i spöt om du drar på en gös eller gädda vilket inte är ovanligt.

Kommentera

Jag kör med Gunki Kaze 5-25gr och en Revo Premier haspel. Är väldigt nöjd med det spöet.

Kommentera

Hänger på denna tråd.

Har dropshottat lite i höst/vinter med ett sportex opal dropshotspö, 235cm 11-(15)-21g, och har kännt mig nöjd.

Jag har doch upptäckt att de flesta DS-spön i affärerna har en betydligt mjukare topp än mitt sportexspö. Jag har kännt på BFT och Daixas procasterspön och alla har dom toppar som påminner om feeder/pickerspön.

Funderar på att skaffa ett spö som är lite klenare än mitt sportex som passa dropshot upp till 10g-sänken

Nån som har tips/kommentarer?

Kommentera

Kör även jag mest med ett Kaze 5-25g, gillar det skarpt, det har inte "nudel" toppen som många DS spön har och jag förstår i ärlighetens namn inte riktigt vitsen med en så mjuk topp men det kanske är en vanesak. Nackdelen med Kazen är väll möjligen att det skulle vara roligare på "små borre" med ett ännu klenare spö, finns ju en lite kortare och lägre klassad Kaze.
                    Kör även med ett Skeletor 8" 4-24g längden är en fördel från land men jag gillar den snabbare/tioppigare aktionen på Kazen bättre för dropshot.

Ska kanske sägas att jag bara känt på BFT spöt och Skeletor DS i butik så har ingen direkt uppfattning när det gäller just de spöna. Vet inte hur mycket aktionen skiljer sig mellan vanliga och DS spöt på Skeletorn, möjligen så att DS spöt har en massiv kolfiber topp.

Tycker att Yazey vit 8" verkar onödigt kraftig för abborre, håller med att det mer känns som ett gös spö, som duger till abborre. Har inte ens känt på 7" spöt.

Ett lite billigare alternativ är ju FKP-GEAR Draugen D4 grymt prisvärda spön som verkar fungera bra till dropshot, har dock bara prov viftat ett men kan ju vara värt att titta på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04