Varför ska jag inte köpa en Calcutta Conquest? Eller 201 vs 101... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför ska jag inte köpa en Calcutta Conquest? Eller 201 vs 101...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

... och framför allt den fiskerulle kastar lätta beten långt , sjukt långt.
    Jag har fiskat med den gamla modellen några gånger för några år sedan. Rullen var lånad och det hela slutade med att jag var tvungen att köpa en dc rulle oxå.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      ... och framför allt den fiskerulle kastar lätta beten långt , sjukt långt.
      Jag har fiskat med den gamla modellen några gånger för några år sedan. Rullen var lånad och det hela slutade med att jag var tvungen att köpa en dc rulle oxå.

//T
      Min tanke är att till tyngre beten/fiske använda en "vanlig" Conquest i 200 storlek, får se om det finns pengar ivår... Är lite rädd att Conquest slutar tillverkas. Rent mekaniskt, vill jag hellre ha en traditionell rund rulle utan elektronik... Men DC systemet verkar ha klara fördelar, jag har ej båt ännu, så långa kustländer kan vara en fördel

Så småningom kanske HÖ fiske blir aktuellt och då skulle tex ett 9'6f St Croix 3/8-1 Oz funka...!

Kommentera

De finns många som tror att det kommer att finnas en TE/CQ version av det vi kallar för conquest eller calcutta te.

Det vi har hört hittills är att den nya calcutta D ersätter te och b modeller, men vi vet inte hur det hela slutar. Om ekonomi vänder , då kommer de upp med ny TE/CQ modell, vem vet, annars för vi köpa gamla rullar eller nya rullar gjorda av mer "exotiska" material med tanke på att bygga fiskerullar av aluminium verkar vara rätt dyrt just nu.

En conquest i 200 storlek är en mkt mångsidig rulle som fungerar bra för det mesta och det är det folk har glömt är att calcuttor byggdes en gång i tiden för man skulle kunna dra upp en en stor fisk med en så liten fiskerulle så möjligt och det gillar jag. Det har jag alltid gjort. Det är det fisket går ut på: att ha det roligt!

Att köpa ett st croix spö är en dålig affär , för att om man fastar för sådana spön, då köper man flera sådana och man kan ha svårt att gå tillbaka till sina gamla "älsklingar". En sak är klar, st croix bygger mkt fina fina spön.

//T

Kommentera

Fast köpa rätt från början måste vara bättre....

Talar dock inte direkt av egen erfarenhet.... Senaste Spö inköp, Daiwa, Edge, Shimano, Shimano.

"Att köpa ett st croix spö är en dålig affär , för att om man fastar för sådana spön, då köper man flera sådana och man kan ha svårt att gå tillbaka till sina gamla "älsklingar". En sak är klar, st croix bygger mkt fina fina spön."

Jag har ju sett bilder på din arsenal!

Kommentera

OK, då måste jag erkänna det. Jag älskar att fiska med st croix spöna. Det känns som att de bygger spön efter mina önskemål, , oavsett hur konstigt det låter.
            Häls //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              OK, då måste jag erkänna det. Jag älskar att fiska med st croix spöna. Det känns som att de bygger spön efter mina önskemål, , oavsett hur konstigt det låter.
              Häls //T
              Riktigt bra saker är ju bra

Min ändring går igenom, rullen skickas imorgon...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
                Riktigt bra saker är ju bra

Min ändring går igenom, rullen skickas imorgon...
                Hämtade ut rullen förra veckan, återkommer med bilder. Den var mindre än jag trodde, men ohh, ahh, n i c e

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Conquest Edge bak.jpg
Views:	1
Size:	249,0 KB
ID:	1766628Click image for larger version

Name:	Conquest Edge fram.jpg
Views:	1
Size:	264,2 KB
ID:	1766629

Håll tillgodo: Shimano Calcutta Conquest 101DC, Edge Powercast-T 8,6" 40-130g samt StrikeWire extreme 0,23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
                    [ATTACH=CONFIG]50214[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50215[/ATTACH]

Håll tillgodo: Shimano Calcutta Conquest 101DC, Edge Powercast-T 8,6" 40-130g samt StrikeWire extreme 0,23.
                    Riktigt fint! Även om det känns som att 101:an kan vara lite för liten för beten mellan 40g och 130g.
                    Häls /T

Kommentera

Jo, så är det nog, kommer kasta upp till 60-70 på detta spö med 101:an, nu måste jag skaffa ngt större rulle oxå!!! Sneglar lite på ett Shimano Beastmaster 10 fot 14-40, men kanske rullen är värd ngt ännu mer äckslusivt, kanske St Croix 9fot upp till 28 gram...
                      Senast ändrad av Rhino69; 2013-02-04, 13:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13