Fluorocarbon som huvudlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorocarbon som huvudlina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • MagnusN
    replied
    Fyllde nyligen en 2500spole med 0.30 FC till havsöringsfiske vintertid som jag kört en dag med. Tog lite grövre dimension för att kunna dra loss bottennapp. Fick ett par bottennapp som resulterade i förlorade beten, som jag tror att jag dragit loss med flätlina 0.15-0.17. Uppfattar att det var knutarna som gick ganska lätt och kanske beror det på vad ovanstående inlägg beskriver. Tycker att det kastar bra. Är lite stummare än vad jag minns nylon (det var länge sedan sist). Inte lika mycket linminne som nylon, ganska spänstig lina som lätt hoppade av den lite överfyllda spolen när man fäller upp bygeln på haspeln, bättre när jag tog av lite. Tror att den är något mer transparent än nylon vilket kanske är bra till skygga öringar. Jag gillar nog flätlina mer egentligen men på vintern så funkar det ju sådär.

    Lämna en kommentar:


  • Nero
    replied
    Tack för bra inlägg BeBest.

    Tänker eftersom folket i Amerika ofta kör med FC på sina rullar.
    Men att köra några meter innan betet när man fiskar abborre när dom verkar lätträdda kanske vore bättre? Har märkt många gånger att fisk verkar misstänktsamma på linan.

    Vad vore annars bra att köra med för lina till min uppsättning?
    Har ett ul spö till abborre. Ett lättare lågprofil till mindre gäddor. Ett dropshot spö för abborre.
    Vad borde vara bra dimension till dessa?

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied
    Jag har använt en fluoroacarbonlina som hette Berkley Vanish under ett par år i mitten av 2000-talet. Jag hade kommit över ett parti rullar med olika dimensioner. Av dessa använde jag 0.18, 0,20, 0.22 och 0,35. De klenare dimensionerna till mete och lättspinn efter abborre, regnbåge och öring och den grövre till vanligt gäddspinn. Jag använde såväl haspel som multirullar. Den var en av de absolut sämsta linor jag använt!

    Fluorocarbon är ett känsligt material. Det värsta som kan hända dessa linorna är backslag på rullen med åtföljande trassel. De tvära knixar på linan som då uppstår förorsakar helt oväntade linbrott i senare utkast.

    Även då man gör knutarna bör man agera försiktigt. Hastiga åtstramningar i linan, som de vid backslag eller då man drar åt knuten raskt och hårt för att få den stabil, åstadkommer en inre friktion i linan som gör den spröd och skör som okokt spagetti.

    Ett annat bekymmer med den linan var att den ruggades upp i ytan om linan var torr. Detta kom sig av torrfriktionen mot spöets linringar då jag rodde drag och höll i linan samtidigt. Inget av dessa problem har jag upplevt med nylon eller flätlina på samma utrustning och med samma fisketeknik.

    Fluorocarbonlinans opålitlighet kostade mig såväl förlorade fiskar som beten. Jag skyr numera den typen av linor som pesten! Jag hoppas utvecklingen och forskningen har gått framåt det senaste decenniet så dessa problem möjligen kunnat åtgärdats men jag litar ändå inte på fluorocarbon efter dessa ytterst negativa erfarenheter. Det finns andra och mera hållbara alternativ!

    Lämna en kommentar:


  • Nero
    replied
    Bump!

    Lämna en kommentar:


  • danskjäveln
    replied
    Fluorocarbon som huvudlina

    Testa på - vem vet... Om några år kör kanske alla med softflexwire som huvudlina..

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Nero Visa inlägg
    Något mer ni vill säga?
    Är du övertygad om att ditt fiske blir mycket roligare med FC på rullen så ska du naturligtvis lägga pengarna på det och inte bry dig om att andra tycker att nylon är bättre att kasta och fiska med.

    Lämna en kommentar:


  • umegurra
    replied
    håller med stefan1.. anledning till du väljer FC/nylon är om vill att de ska stötdämpa typ vid havsöring mm där dom rullar och bänder loss sig lätt. syns/trycker ibland mer och ibland mindre än flät i vattne..

    Lämna en kommentar:


  • Nero
    replied
    Något mer ni vill säga?

    Lämna en kommentar:


  • stefan1
    replied
    Jag tycker att FC:ns stryktålighet är klart överskattad, och flätlina är stummare.

    Lämna en kommentar:


  • Nero
    replied
    Känns som hållbarheten på FC är så mycket bättre en Nylon därför jag häldre skulle fiska med FC som huvudlina en med Nylon.

    Men nu vill jag veta skillnaden mellan FC och Flätlina vad ni tycker?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 332 svar
265 873 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
865 svar
140 712 visningar
16 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 032 svar
194 849 visningar
0 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
256 svar
79 381 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 216 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X