Shimano Stella - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Stella

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänk att det finns rullar som kostar skjortan. Men som inte kan anvädas för fiske i havet. Och jag som hade tänkt att använda den till fiske efter havsöring i sthlms skärgård.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
      Tänk att det finns rullar som kostar skjortan. Men som inte kan anvädas för fiske i havet. Och jag som hade tänkt att använda den till fiske efter havsöring i sthlms skärgård.
      m v h
      Bb
      Ja, det är ganska så sjukt, jag håller med. Tyvärr verkar tillverkarna satsa mer på att ta fram spejsiga rullmaterial än på att rullarna ska hålla...

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
        m v h
        Bb
        Hej! Ta inte mina ord som givna , men det är klart att det finns risker med att använda de i saltvatten även om det säkert går.
        Sen priset har inget att göra med vad rullarna kan användas till. De flesta stora fiskerulletillverkare bygger jätte dyra magnesium-fiskerullar som ska inte användas i saltvatten. Det är inget konstigt med det. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det finns andra (jättedyra) rullar oxå som är mer lämpliga för ändamålet.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Hej! Ta inte mina ord som givna , men det är klart att det finns risker med att använda de i saltvatten även om det säkert går.
          Sen priset har inget att göra med vad rullarna kan användas till. De flesta stora fiskerulletillverkare bygger jätte dyra magnesium-fiskerullar som ska inte användas i saltvatten. Det är inget konstigt med det. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det finns andra (jättedyra) rullar oxå som är mer lämpliga för ändamålet.

//T
          Tack för dina svar,nu är jag med. Kollade in den där SW den verkar nice. Egentligen alldeles för mycket pengar, men samtidigt är det inte fel att äga en "värsting"
          m v h
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Är det inte månne så att SW modellen är för lite saltigare vatten än östersjön,har själv stella 1000 fe till abborre jiggning ,använt den flitigt i två säsonger i skärgården,fungerar perfect.Jag sköljer av alla mina fiskeredskap efter användig alltid med färskvatten.sen får man väl inte SW modellen i mindre storlekar.

Kommentera

Jo Stella används frekvent i riktigt salta vatten med fiske efter GT. Således borde den fungera alldeles ypperligt för Östersjön också. Om det är SW-modellen som popperfiskarna brukar använda vet jag inte.

Kommentera

Så dom går bara att använda i sötvatten. Kan man inte ens använda dom i Östersjön?
                Här är en bild på resultatet av att använda en Abu Mörrum med magnesium prylar i saltvatten... Click image for larger version

Name:	IVCB efter fiske i saltvann.jpg
Views:	1
Size:	61,9 KB
ID:	1765695

Japanerna brukar skriva ut om rullarna inte funkar i saltvatten medan Abu verkar ha glömt den biten när det gäller Sverige.
                Stella finns som sagts tidigare i 2 varianter en för söt vatten och den andra som funkar i alla vatten...

Om TS skall lägga så pass mycket pengar på en rulle som en Stella är det väl lika bra att köpa en som garanterat klarar Salt/Sött vatten istället för att chansa.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Här är en bild på resultatet av att använda en Abu Mörrum med magnesium prylar i saltvatten... [ATTACH=CONFIG]49550[/ATTACH]
                  Ser ut som fågelbajs! //T

Kommentera

Ser ut som fågelbajs! //T
                    Jag lånade bilden från Wreckbenders hemsida, får väl hoppas han inte tar foto på fågelbajs och skyller det på sin Mörrum.

Jag ser att även magnesium varianten av Stella värkar va godkänd för saltvatten enligt texten i Amerikanska och Engelska nätbutiker men jag kan inte så mycket om kaffekvarnarna att kan skilja på årsmodeller och sådant.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag lånade bilden från Wreckbenders hemsida, får väl hoppas han inte tar foto på fågelbajs och skyller det på sin Mörrum.

Jag ser att även magnesium varianten av Stella värkar va godkänd för saltvatten enligt texten i Amerikanska och Engelska nätbutiker men jag kan inte så mycket om kaffekvarnarna att kan skilja på årsmodeller och sådant.
                      Ta fram en bild på en Revo åxå så TS får se vad som händer om man kör saltvatten med "fel" rulle.. Iofs ingen Haspel men materialen är ju samma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 931 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13