Ny jerksticka och trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny jerksticka och trimma rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny jerksticka och trimma rulle!

Tjena!
    Har för tillfället ett gunki yama 30-80gr som jerkspö samt en man jb på det som är cirka två och ett halvt år gammalt, och hade tänkt köpa ett tyngre spö till våren då gunki spöt inte klarar att jerka hem alla drag i lådan. Så ett tips på ett spö med lite mer ryggrad men ändå skön känsla på även mindre fiskar vore fint! Tänkte även fråga om man ska lägga pengarna på att trimma en gammal rulle? Har varit på service två gånger och funkar som den ska. Tacksam för allas svar!

Om du tittar i fönstrets övre högra hörn kommer du förhoppningsvis se en vit ruta med förstoringsglas brevid. Om du testar att skriva till exempel "jerkbaitspö" kommer du få nog att läsa för en kväll eller två framöver.

Beträffande rulltrim är det inte helt enkelt att svara på. Vet inte om jag tycker att ett UT-trim för 1500kr är värt pengarna om man jerkfiskar med beten kring 100g. Bromsen kan du dock se över och beställa nya carbontex och brickor från smoothdrag.com. Tycker det blir jävligt mycket bättre än abu original. Nya bussningar och passande olja är väl inte heller dumt och en klart ekonomiskt försvarbar investering.

Kommentera

Är det bara Jerkbait du ska använda rullen till så är frågan om det är värt att trimma..
      Smörj rullen med bra smörjor och håll den i topptrim så kommer det funkar bra även det.

Enligt Stjärnqvist´s utvärdering av trimmade rullar i Fiske Feber så tyckte inte han det var värt det när man kör med så pass tunga beten som man gör vid JB.
      Är det lättare beten det är tal om då är det en annan femma.
      Jag själv har ingen egen erfarenhet av detta men eftersom man är "forumanhängareextraordinär" så har man allt snappat upp en del om vad andra tycker

En annan aspekt men ska ha i åtanke är att det är "fränt" med trimmat och det betyder mycket för många !
      Senast ändrad av HenkeW; 2013-01-28, 12:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Är det bara Jerkbait du ska använda rullen till så är frågan om det är värt att trimma..
        Smörj rullen med bra smörjor och håll den i topptrim så kommer det funkar bra även det.

Enligt Stjärnqvist´s utvärdering av trimmade rullar i Fiske Feber så tyckte inte han det var värt det när man kör med så pass tunga beten som man gör vid JB.
        Är det lättare beten det är tal om då är det en annan femma.
        Jag själv har ingen egen erfarenhet av detta men eftersom man är "forumanhängareextraordinär" så har man allt snappat upp en del om vad andra tycker

En annan aspekt men ska ha i åtanke är att det är "fränt" med trimmat och det betyder mycket för många !
        Varför skulle det inte vara värt att trimma om man "bara" jerkfiskar ? Enligt mina erfarenheter får man en rulle med ett mycket bredare viktregister, man kan kasta i princip allt från 15g och uppåt(dock inte med den bästa känslan med 15g). Det skadar ju inte att kunna välja bland olika beten när det behövs. Sedan så är det upp till en själv vad man gillar, och vad man tycker är bra vet man först när man har testat. Att någon anser att trim är onödigt är bara en åsikt, inte fakta. Själv skulle jag aldrig mer fiska med en std JB efter att ha trimmat min.

Kommentera

Ang. Spöt så ska jag plocka upp jerkfisket igen iår efter ett par års frånvaro. Spöt som ska användas är ett st croix legend downsizer. Jag kommer att fiska med drag upp till 80g. Vet inte hur tunga drag du kommer att fiska med men det ska palla för lite mer än det jag tänker använda det till enligt folk som har fiskat med det. Rulltrim kan jag inget om...
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Varför skulle det inte vara värt att trimma om man "bara" jerkfiskar ?
            Kanske för att behovet av ett register nedåt 15g är rätt onödigt när ett gunki yama 40-80g är för klent?
            Jag är själv en aktiv rulltrimmare och har sammanlagt plöjt ner mer än en skaplig månadslön i diverse "uppgraderingar". Jag är dock medveten om att en god portion av förbättringen är placebo.
            Ingen har väl ifrågasatt om rullen blir bättre?
            Jag menar bara att efter att ha använt UT-trim till tunga grejer att skillnaden runt 100g är försumbar. Men runt 20-30g är skillnaden så stor att när jag använder amba, är det alltid trimmat. Med reel performance, lättad spridare och hela skiten.
            Försöker bara spara en 19-åring en tusenlapp. Inte snuva honom på upplevelsen!

Kommentera

Varför skulle det inte vara värt att trimma om man "bara" jerkfiskar ? Enligt mina erfarenheter får man en rulle med ett mycket bredare viktregister, man kan kasta i princip allt från 15g och uppåt(dock inte med den bästa känslan med 15g). Det skadar ju inte att kunna välja bland olika beten när det behövs. Sedan så är det upp till en själv vad man gillar, och vad man tycker är bra vet man först när man har testat. Att någon anser att trim är onödigt är bara en åsikt, inte fakta. Själv skulle jag aldrig mer fiska med en std JB efter att ha trimmat min.
              Ok, jag har inte testat själv men några jag har talat med och ett väl utförligt test påpekade tveksamheten då det gäller tyngre beten. Därav mitt inlägg.
              Jag vet (!) att rätt smörjd (alltså inte från Abus serviceavdelning) så blir rullarna mycket bättre/skönare att kasta med. Då kom tanken, att då han ska kasta med JB spö då tycker inte jag trimmet behövs.. Jag har själv stått i valet & kvalet att trimma men jag kommer inte göra det på rullarna som ska kasta tungt av den anledningen jag nyss beskrev.

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Kanske för att behovet av ett register nedåt 15g är rätt onödigt när ett gunki yama 40-80g är för klent?
              Jag är själv en aktiv rulltrimmare och har sammanlagt plöjt ner mer än en skaplig månadslön i diverse "uppgraderingar". Jag är dock medveten om att en god portion av förbättringen är placebo.
              Jag menar bara att efter att ha använt UT-trim till tunga grejer att skillnaden runt 100g är försumbar. Men runt 20-30g är skillnaden så stor att när jag använder amba, är det alltid trimmat. Med reel performance, lättad spridare och hela skiten.
              Precis så jag "tänkte" i mitt tidigare inlägg. Det är ändå en del pengar det rör sig om och är det till de vikterna det rör sig om då vette f-n.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Jag skrev också att det är upp till en själv vad som är bäst. Det jag skrev är vad jag tycker, inte den absoluta sanningen. Men det är klart att det går alldeles utmärkt att jerka utan trim.

Kommentera

Jag skrev också att det är upp till en själv vad som är bäst. Det jag skrev är vad jag tycker, inte den absoluta sanningen. Men det är klart att det går alldeles utmärkt att jerka utan trim.
                  Och jag som har trott att allt som sägs här inne är den absoluta sanningen

Hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Och jag som har trott att allt som sägs här inne är den absoluta sanningen

Hehe
                    Jo, men det är ju så att det ofta är svårt att vara ödmjuk när man är så jävla bra !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13