Det låter som om det är något individuellt fel på just den aktuella rullen (dvs ett måndagsexemplar). Jag har vsårt att tänka mig aatt det skulle ha med rullens konstruktion eller relativt låga pris att göra. Friktionsbromsen är ju varken avancerad eller dyr. Även på de dyrare Amborna är den enkel, en mutter i linje med spolaxeln som trycker mot axeltapparna när mn drar åt den. Själv har jag aldrig kastat med en BlueMax men håller på och långtidstestar systermodellen SilverMax. Som jag förstått saken är rullarnas grundkonstruktion densamma och jag antar att stativet och friktionsbromsen hör till de delar som är desamma i båda rullarna. SilverMaxens friktionsbroms fungerar oklanderligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kastbroms på Ambassadeur Blue Max
Collapse
X
-
Skrev ett inlägg men råkade slarva bort det. Kör på nytt
Jag har tre stycken Blue Max. Alla tre beter sig mer eller mindre likadant, men kan tycka att den ena är lättare/har större omfång i justering av bromsen mot spolen, dvs kastbromsen.
Min tanke om att en större/riktig multirulle bromsar bättre är för att lager och axeltapp är större, blir större moment i denna vid samma åtdragning av kastbroms som på en blue max. En annan sak är att gavlarna kanske flexar när man dragit åt den hårt på Blue Maxen...
Jag hade faktiskt bekymmer med att få spolen så pass åtdragen att den inte övervarvade 2 varv om jag smög ut lina och sedan stannade likt en fisk gör vid hugg under ismete. Spolen fortsatte verkligen om jag sakta försiktigt drog ut lina och stannade. Den fjärde rullen jag fiskade med, en riktig multirulle var hur lätt som helst att ställa in och då var bromsen knappt åtdragen, absolut inget motstånd att dra ut lina, men spolen stannade om man slutade ta lina.
Tvivlar på att jag fått tre måndagsex och jag orkar inte skruva av dom från spöna för o kolla serienr på foten nu.
Påverkar kylan?
Påverkar mängden lina på spolen väldigt mycket?
Surt den dagen man inte orkat dra åt bromsen och en fisk rusat och stannat och jag har en overrun
Men jag tror helt enkelt att rullarna ska vara så här.
Kommentera
-
Du tror alltså att det ska vara så att friktionsbromsen inte fungerar och att du därför inte reklamerar? OK...Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inläggSurt den dagen man inte orkat dra åt bromsen och en fisk rusat och stannat och jag har en overrun
Men jag tror helt enkelt att rullarna ska vara så här.
Kommentera
-
Kastbromsen fungerar ju, men den är pissigt jävla dåligt klen i jämförelse med allt annat jag stött på i multirulleväg. Det brukar gå att närmast låsa spolen(detta ska man INTE göra) på andra rullar, men det gör den inte på dessa. Spolen är ju tvärtom väldigt följsam och fortsätter som skrivet, att snurra lite fastän den är riktigt hårt åtdragen och man slutar smyga ut lina(gäller på isen).
Därför kollar jag här med expertisen, men som jag skrivit tidigare ska jag även höra med butiken, och gärna abu också.
För den delen tycker jag det är självklart att jag också testar rullarna en gång till i skarpt läge innan det är lönt att dra nån vidare slutsats och skriker reklamation.
Du hårdtestar ju själv din rulle och jag har läst din tråd. Det kan kanske för en annan(dvs dig med ditt "OK...") tyckas lätt att skapa sig en uppfattning efter endast en tur, men det gör inte jag, och varför fortsätter du då att långtidstesta, din rulle funkade väl bra första turen, räcker inte det?
Detta är mina första lågprofilare, lägg till förfrusna fingrar i isande kyla där mekbromsen är en väldigt liten del(om än så viktig) i fisket vid ismete, jag blev direkt missnöjd med justeringsmöjligheterna ute på isen.
Att kastbromsen verkar mycket bättre, för att inte säga rent ut ok när jag testar inomhus i 22+ hjälper inte. Det går bra att ställa in betet(20 grams vikt) enligt manualen men inomhus har jag ju ingen nytta av det, utan det är +2 grader till -10, troligtvis även kallare som är intressant för mig... Men vad vet jag, jag kanske har begynnande reumatism, eller så är rullarna ok, men det kan ju faktiskt vara så att det är fel på rullarna.
Svar nog på ditt "OK..."?Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2013-02-05, 02:17.
Kommentera
-
Det du beskrev - "bekymmer med att få spolen så pass åtdragen att den inte övervarvade 2 varv om jag smög ut lina och sedan stannade" - är inte en fungerande friktionsbroms. Om man sedan ska kunna kräva att det går att helt låsa spolen med friktionsbromsen (liksom om rullen mår bra av det) är en annan sak.Ursprungligen postat av fiskarmedhatt Visa inläggKastbromsen fungerar ju, men den är pissigt jävla dåligt klen i jämförelse med allt annat jag stött på i multirulleväg. Det brukar gå att närmast låsa spolen(detta ska man INTE göra) på andra rullar, men det gör den inte på dessa. Spolen är ju tvärtom väldigt följsam och fortsätter som skrivet, att snurra lite fastän den är riktigt hårt åtdragen och man slutar smyga ut lina(gäller på isen).
Därför kollar jag här med expertisen, men som jag skrivit tidigare ska jag även höra med butiken, och gärna abu också.
För den delen tycker jag det är självklart att jag också testar rullarna en gång till i skarpt läge innan det är lönt att dra nån vidare slutsats och skriker reklamation.
Du hårdtestar ju själv din rulle och jag har läst din tråd. Det kan kanske för en annan(dvs dig med ditt "OK...") tyckas lätt att skapa sig en uppfattning efter endast en tur, men det gör inte jag, och varför fortsätter du då att långtidstesta, din rulle funkade väl bra första turen, räcker inte det?
Detta är mina första lågprofilare, lägg till förfrusna fingrar i isande kyla där mekbromsen är en väldigt liten del(om än så viktig) i fisket vid ismete, jag blev direkt missnöjd med justeringsmöjligheterna ute på isen.
Att kastbromsen verkar mycket bättre, för att inte säga rent ut ok när jag testar inomhus i 22+ hjälper inte. Det går bra att ställa in betet(20 grams vikt) enligt manualen men inomhus har jag ju ingen nytta av det, utan det är +2 grader till -10, troligtvis även kallare som är intressant för mig... Men vad vet jag, jag kanske har begynnande reumatism, eller så är rullarna ok, men det kan ju faktiskt vara så att det är fel på rullarna.
Svar nog på ditt "OK..."?
edit. Att jag fortsätter att "testa" SilverMaxen trots att den funkade bra den första gången jag använde den är att jag är nyfiken på om (och hur länge) den kommer att fortsätta med det.Senast ändrad av lausvik; 2013-02-05, 08:17.
Kommentera
-
tja, tack för du tar dig tid Lausvik.
Jo, citatet stämmer ju bra, och med den beskrivningen är rullarna defekta, men jag ska köra iallafall ett pass till på isen innan jag går vidare, framförallt på grund av att bromsen känns ok inomhus, men ej jämförbar med t ex en pro rocket.
Är det 6 månader som bevisbördan ligger hos tillverkaren? Reklamerar ärligt talat hellre rullarna när isarna smällt, kan ju bli tidsödande med reklamation och jag behöver rullarna nu, vilket gör att det tar emot att göra en reklamation just nu. De gick ju bra att fiska med, det skedde ingen olycka med övervarvad spole och skatbo vid ett riktigt hugg, och de var ju riktigt bra att drilla fisk med, så även om kastbromsen är kass så kan den vänta lite.
Iallafall, tack för alla svar, kommer återkoppla i framtiden
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 085 visningar