Nytt Jerkbaitset :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt Jerkbaitset :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt Jerkbaitset :)

Hej ,

Ska köpa ett nytt Jerkbaitset för max 2000:- och behöver hjälp med vilket av dessa två jag ska välja.

och

Det är så att jag vet inte vilket spö jag ska välja då det ena är 6" 150G och det andra 6,6" 110 G. Fattar inte skillnaden :S Jag är nybörjar på jerkfiske :P Får mest gäddor på 1-2 KG och kommer kasta Buster Jerks orginal för det mesta , men även nån Svartzonker tail ibland.

Tack på förhand! =)

Båda är bra paket. Smaksak vilket man väljer, men i ditt fall är det lite knivigt. skillnaden är längd och styvheten.

6 fotaren är en-delat och dess längd gör det lite lättare att jerka speciellt när man är grön, spöt hanterar/kastar dessutom lite tyngre beten, men som ny tror jag inte du ändå kommer att gilla 150 g att fiska med. Baksidan är att spöt kräver lite mer av dig när du drillar fisken. Kort och styvt gör att man lätt får slaklina och tappad fisk.

6,6" spöt är 2 delat, smidigare transport och hantering. Tar lite lättare beten (mjukare klinga) och ihop med längden är den mer förlåtande vid drillning av fisk. Kastar dessutom 50-70 gr beten bättre. Längden kan göra den lite svår för dig, beror på hur pass stor du är och hur snabbt du får in jerktekniken. alltid lättare att börja med kortare.

Tror du att du snart vill börja fiska med 110+ gr jerkar så är det 6 fot som gäller. men som sagt en smaksak
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Båda är bra paket. Smaksak vilket man väljer, men i ditt fall är det lite knivigt. skillnaden är längd och styvheten.

6 fotaren är en-delat och dess längd gör det lite lättare att jerka speciellt när man är grön, spöt hanterar/kastar dessutom lite tyngre beten, men som ny tror jag inte du ändå kommer att gilla 150 g att fiska med. Baksidan är att spöt kräver lite mer av dig när du drillar fisken. Kort och styvt gör att man lätt får slaklina och tappad fisk.

6,6" spöt är 2 delat, smidigare transport och hantering. Tar lite lättare beten (mjukare klinga) och ihop med längden är den mer förlåtande vid drillning av fisk. Kastar dessutom 50-70 gr beten bättre. Längden kan göra den lite svår för dig, beror på hur pass stor du är och hur snabbt du får in jerktekniken. alltid lättare att börja med kortare.

Tror du att du snart vill börja fiska med 110+ gr jerkar så är det 6 fot som gäller. men som sagt en smaksak
      Båda är ju två delade? Tror det blir 6,6" 110 G , men är inte helt säker

Kommentera

Sv: Nytt Jerkbaitset

Testa sökfunktionen! En av de vanligaste frågorna på forumet. Dessutom tas dessa kit upp i 99 % av trådarna..

Personligen gillar jag Piglet bättre. Skönare spö. Beror mycket på att det inte är lika styv vilket gör det roligare att fiska med.
        Tror även det skulle passa dig bra om du inte ska kasta tyngre beten än så.

Stämmer även bra att båda är tvådelade.

Kommentera

Ska beställa senare idag och det lär bli 6,6" 110 G eftersom jag inte ska kasta så tunga beten och fisken jag får är inte så stor

Kommentera

Ursprungligen postat av Lexxis Visa inlägg
            Ska beställa senare idag och det lär bli 6,6" 110 G eftersom jag inte ska kasta så tunga beten och fisken jag får är inte så stor
            Tror inte du kommer bli missnöjd. Och spöt klarar stora fiskar utan problem.

Kommentera

Blir ju lättare att jerka med ett styvt spö. Om du ska köra tailbeten som de flesta gör nu så tycker jag du ska ta ett lite längre spö på 7fot ,går utmärkt att jerka med dom också ,sen kastar du även längre med ett längre spö.Med ett spö som är 7fot och ligger på kanske 150gr så kan du kasta allt .Bara lite tips

Kommentera

Mitt tyngsta drag är en Svartzonker McTail som väger 105g. Resten är Buster Jerks... Om man ska kasta med spinnerbaits som ligger på ca 50-80g till sommarn så är det väl bättre med ett mindre styvt spö va? Vad är det för drag som väger över 110g som är bra för gädda?

Är nybörjare på jerkfiske som ni märker :P
                Senast ändrad av Lexxis; 2013-02-18, 16:07.

Kommentera

Jag stod också inför de två valen men jag valde tillslut det lite längre spöet, åk till närmaste fiskebutik och känn på båda och jämför. Sen så är jag runt 2m också och då kan det vara skönt med ett lite längre spö.
                  KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                  Gös: 77cm 4,56kg
                  Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                  Öring: 500g+
                  Röding: 1,03kg 46cm
                  Regnbåge: 2.5kg 53cm
                  Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Styvt spö till stora gäddspinnare mm. för att spinnaren gör väldigt mycket motstånd i vattnet så ett styvt spö är att föredra isåfall,de är inte så långkastande jämfört med busters så fördel med lite längre spö där med... Men det är smaksak och drag som väger över 110 gr kan vara stora jiggar som är väldigt effektiva så som : Alien eel 124gr, svartzonker mc rubber ,finns massa drag över 110 gr även Wolf Tail sink ,och sen om man vill fiska ett drag djupare med hjälp av att sätta ett päronsänke i tafsen så gör det att det du kastar iväg väger mer och i framtiden så kanske du vill kasta tyngre beten också och då är det bra om du har ett lite grövre spö. Gärna lite längre än 6fot så du kan kasta tails och du kastar ganska mycket längre med ett spö runt 7 fot än ett på 6 fot skillnaden är väll ungefär 30cm Men om du bara kommer köra buster jerk och liknande så räcker det ju med ett av de du visat ,jag köpte ett vanligt runt 6 fot i början men efter ett tag så blev det nytt
                    Senast ändrad av jim23; 2013-02-18, 17:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 086 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13