Hjälp med Ambassadeur 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Ambassadeur 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Ambassadeur 2500c

Hej på er alla!
    Nu behöver jag eran hjälp!

Har gjort ett litet impulsköp. Det blev en Ambassadeur 2500c med rullnummer 77100. Om jag har förstått rätt så är den tillverkad 1977. Stämmer detta?
    Rullen är utan IAR och troligen med den lägre utväxlingen. Alltså inte den optimala rullan… Men den var billig….

Men jag tänkte att jag skulle serva den och få den att fungera lite bättre och kasta lite längre. En liten light trimning är ju intressant. Dock så har jag inte tänkt att lägga ner en förmögenhet på denna då jag fiskar mest med min 5500 pro shop.

Kan någon hjälpa mig med att hitta en rätt sprängskiss/schematic/part list?
    Hur får man brommens att fungera bättre? Räcker det att skaffa nya kolfiber lameller?
    Självklart så skall lagerna bytas. Vilken sort skall jag använda?
    Är det lönt att byta linspridaren mot en lättare eller tycker ni att det räcker att byta till en keramisk knivbult?
    Funderar även på att byta veven då det är ett rätt stort glapp i handtaget. Passar alla vevar som är till Ambassadeur på 2500c?
    Är det reelman som gäller vid inköp av prylar till rullen eller finns det andra?

Vilken dimension på lina rekommenderar ni? Går det bra med 0.17 flätad eller skall man gå på en tunnare lina? Hur mycket lina får det plats på denna lilla spole?

Det blev många frågor!
    Hoppas på att ni kan hjälpa mig med mina frågor eller komma med bättre lösningar än de som jag har funderat fram.

http://abugarcia.com/sites/default/f...2078-11-01.PDF borde stämma
    http://reelman.se/ kan fixa allt du behöver och lite till!

Kommentera

Tänk dig för innan du tar kontakt med Reelman.
      Man vet aldrig hur det slutar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Roger044 Visa inlägg
        Hej på er alla!
        Nu behöver jag eran hjälp!

Har gjort ett litet impulsköp. Det blev en Ambassadeur 2500c med rullnummer 77100. Om jag har förstått rätt så är den tillverkad 1977. Stämmer detta?
        Rullen är utan IAR och troligen med den lägre utväxlingen. Alltså inte den optimala rullan… Men den var billig….

Men jag tänkte att jag skulle serva den och få den att fungera lite bättre och kasta lite längre. En liten light trimning är ju intressant. Dock så har jag inte tänkt att lägga ner en förmögenhet på denna då jag fiskar mest med min 5500 pro shop.

Kan någon hjälpa mig med att hitta en rätt sprängskiss/schematic/part list?
        Hur får man brommens att fungera bättre? Räcker det att skaffa nya kolfiber lameller?
        Självklart så skall lagerna bytas. Vilken sort skall jag använda?
        Är det lönt att byta linspridaren mot en lättare eller tycker ni att det räcker att byta till en keramisk knivbult?
        Funderar även på att byta veven då det är ett rätt stort glapp i handtaget. Passar alla vevar som är till Ambassadeur på 2500c?
        Är det reelman som gäller vid inköp av prylar till rullen eller finns det andra?

Vilken dimension på lina rekommenderar ni? Går det bra med 0.17 flätad eller skall man gå på en tunnare lina? Hur mycket lina får det plats på denna lilla spole?

Det blev många frågor!
        Hoppas på att ni kan hjälpa mig med mina frågor eller komma med bättre lösningar än de som jag har funderat fram.
        1977 stämmer

Budgetfix av din rulle;
        Kontakta Reelman, han fixar allt som kommer att behövas.
        Nya lager, keramhybrider, finns prisvärda som inte kostar en förmögenhet.....finns även hos ABU
        Två nya kolfiberlameller till bromsen..för den är inte bra original.....köp hos reelman, de passar bättre än ABU's
        Du behöver Cal's star and drag universal grease...eller vad det nu hette.
        Olja, TG Rocket fuel yellow lable.
        Keramisk knivbult....kostar runt 120 spänn, vill du så ta även lätt linspridare,

Ta isär rullen, va inte rädd för det för det är lätt men var gärna på en bricka eller något så inte småprylarna försvinner.
        Bada lagren i aceton utan olja....gäller även de du köper nya....snurra emellanåt på toppen på en blyertspenna, OBS, tänk på att aceton smälter plast.
        Låt torka nån timme, sätt på penna, droppa olja i kanten och snurra in i lagret....lagren klara.

Ta isär vevpartiet.
        Det finns två bromslameller, en under och en över huvuddrevet.....släng lamellerna.
        Ta brickan som trycker på den övre lamellen.
        Våtslipa brickan helt plan mot en plan yta (spegel/glasskiva) med 400 papper.

Rengör allt övrigt i vevdelen, smörj drev och annat med lite Cal's.
        Bromslamellerna (nya) och ytorna som de ligger an mot ska ha liiiiiite tunt med Cals.
        Montera ihop.

Evighetsskruv, rengör noga....tandborste, t-sprit.
        Smörj allt som snurrar fort med TG Yellow, inklusive evighetsskruv och din nya knivbult.

Ja....lite ihopstressat men jag får väl redigera senare....eller så kommer någon och kompletterar.

Vore jag dig skulle jag mejla reelman, han kan ordna allt du behöver tror jag.....i varierad prisklass!
        Han säljer även vevar i matchande färg till din rulle....kullagrade, ger skön känsla...

Kommentera

Det går på drygt 100m 0,23 flät på originalspole
          Snart köper du hela trimskiten (reelman igen) och får en fin blå men grundare trimspole där får du på lika mycket fast 0,19.
          Lintjocklek beror helt på vad du har för betesvikt....ta inte klenare än du behöver.

Kommentera

Bra jobbat Kenneth!

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Tänk dig för innan du tar kontakt med Reelman.
              Man vet aldrig hur det slutar...

https://www.youtube.com/watch?v=boE8...e_gdata_player
              Ja jäklar.....fin snurr på den där!
              Ang reelman, ja risken är att man blir fast i träsket = många pengar men skitkul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                Bra jobbat Kenneth!
                Tack Simon!

Kommentera

37 minuter och 7 svar! Ni är underbara!
                  Tack för svaren men kom gärna med mer inputs och tips.

Tror ni att man klarar sig med 0.17 -0.19 lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av Roger044 Visa inlägg
                    37 minuter och 7 svar! Ni är underbara!
                    Tack för svaren men kom gärna med mer inputs och tips.

Tror ni att man klarar sig med 0.17 -0.19 lina?
                    Beror på vad du hänger i änden på linan, kolla den här tråden.....det satt en 25'a på spöt....dra dina slutsatser

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13