Ska det verkligen se ut såhär? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska det verkligen se ut såhär?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska det verkligen se ut såhär?

Tja!

Jo som ni ser på bilden så blir det en lite glippa när ja ska sätta ihop mitt nya jerkspö, ska det verkligen se ut såhär?
    Spöt är ett strike PRO contest 6,6 150gram
    Bifogade filer

Ja det skall se ut så. Ganska liten glipa på deta spöt, ofta är den större.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ahh så lite skumt ut tack för snabba svar

Kommentera

Det är helt rätt. Skulle delarna sitta tätt ihop så skulle spödelarna skava mot varandra vid kast och drillning. Det skulle också kunna uppstå ett missljud varje gång man kastar.

Jag kapar tråden lite.

Vad tycker ni är bättre: spigotholk eller "overslide joint" (kan inte beteckningen på svenska)?

Med spigot blir hela spöt mer slimmat för delarna som passar in i varandra har ju ungefär samma dimension... men det är ju bara en estetisk aspekt. Vissa påstår att spigotholkar gör spöt lättare, andra menar att spöt blir lättare med "overslide joints". Vissa menar att spigotholkar med tiden slits mer och spödelarna inte passar in i varandra medan "overslide joints" håller bättre. Jag har också läst på utländska forum att "overslide joints" bidrar till en jämnare kraftfördelning i ett spö...

Kanske rena nörderier men det hade varit kul att bli upplyst av någon mer kunnig.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag måste bumpa tråden. Vill verkligen ingen snacka spigotholkar så här mitt i vintern?

Kommentera

Spigotholkar fungerar alldeles utmärkt men jag tycker ”overslide joints”, där toppdelen träs utanpå underdelen är snyggare. Spigotholkens fördel är att då hanen, spigoten, på sikt slits kör man bara in den lite djupare i honholken och så greppar allt som det ska igen. Sämsta holken är den typ där toppdelen är hane och körs in i underdelen. När den holken börjar glappa vrider sig toppen eller glider ur.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag gillar spigotholk, tycker det ser lite rått ut, det sticker ut och bryter mönstret. Men då har jag konstig smak på utseendet också. Senaste jag fått för mig är att mitt haspelset ska innehålla rött spö, röd rulle laddad med strike Wire red.

Kommentera

Jag håller med Börje BeBest att den sista typen han nämner verkar vara klart sämst. Jag antar att en "overslide joint" är svårare att slita ut eftersom handelen går djupare in i hondelen än vad spigothanen gör.

Men vad säger ni om kraftfördelningen i spön med olika holktyper?

Kommentera

Noterade en snygg detalj som Edge kör på sina Dynamic Spin spön med spigotholkar...de har satt dit en "gummitrissa" som fyller ut utrymmet mellan spödelarna....om det fyller nån funktion (dämpning som motverkar slitage?) vet jag inte...men tyckte det såg rätt snyggt och lite påkostat ut...

/S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Spigot alla gånger, den är ju den starkaste förbindelsen då överdelen träs över den massiva spigoten som samtidigt förstärker underdelen. Honan över är också bra, men hanen över är sämst, men det används ju också för det mesta bara på billiga spön(om vi talar om sk vanliga spinn/haspelspön).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 968 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13