Vilket spö ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö ska jag välja?

Hej allihopa!

Vill börja med att säga att jag är en gröngöling inom fiske.
    Har letat efter vilket spö och rulle jag ska köpa rätt länge nu utan att egentligen veta vad som är lämpligast.

Det jag tänk fiska mest är gädda från båt i sjö.
    Och vad jag förstått så är det lite bättre med ett kortare spö och inte alltför stor kastvikt för att det ska bli lite roligare?

Hade tänkt mig inom prisklassen 500-1500 kr.

Ber om ursäkt, finns säkert många liknande trådar men har ej tid att leta bland alla ämnen.

Tack på förhand!

Tycker Dogger har många bra set att välja ifrån http://www.dogger.se/fiske/fiskeset-c-405-1.aspx

För den budget skulle jag kolla på haspel , hade du tänkt att jerka ska du upp lite till i budget

Kommentera

Sv: Vilket spö ska jag välja?

Eftersom det med 99% säkerhet är is på sjön där du ska fiska så har du massor av tid att forska lite i ämnet :-)

Ett haspelkit på ca8-9" med en kastvikt på 15-40gr är lämpligt.
      Då kan du fiska med div spinnare, skedar och vobblers.
      Du får ett bra komplett haspelkit för 1500kr.
      Ev kan man gå upp lite i kastvikt om det bara är gädda man fiskar efter.

Kommentera

Ett haspelkit på ca8-9" med en kastvikt på 15-40gr är lämpligt.
        Håller med, kolla runt på lite haspelset i den viktklassen om du blir osäker på vad du skall köpa så är det bara att fråga oss här på FS...

Kommentera

Ursprungligen postat av Lillknaggen Visa inlägg
          Hej allihopa!

Vill börja med att säga att jag är en gröngöling inom fiske.
          Har letat efter vilket spö och rulle jag ska köpa rätt länge nu utan att egentligen veta vad som är lämpligast.

Det jag tänk fiska mest är gädda från båt i sjö.
          Och vad jag förstått så är det lite bättre med ett kortare spö och inte alltför stor kastvikt för att det ska bli lite roligare?

Hade tänkt mig inom prisklassen 500-1500 kr.

Ber om ursäkt, finns säkert många liknande trådar men har ej tid att leta bland alla ämnen.

Tack på förhand!
          Du anger inte om det är ett spö för haspel eller multirulle du är ute efter. Kanske är det rentav av spö/rullekombo det handlar om?

För "vanligt spinnfiske" (dvs inte jerkfiske) efter (främst) gädda från båt skulle jag välja ett relativt kort och lätt spö - 6-6,5 fot om det handlar om multi och runt 7 fot för haspel - som klarar kastvikter upp till 30 gram (eller något högre). Skulle jag kompromissa, dvs vilja ha ett spö som kan kan användas för fiske från land, så skulle jag gå upp någon fot i längd, till kanske 8 fot för multispöet och 8-9 fot för haspelspöet men forfarande samma viktklassning.

Håller man bara utkik så hittar man ofta utrustning till halva det sk ordinarie priset och då bör du kunna få ett riktigt hyfsat spö för en femhundring. Annars så finns det helt OK spön - tex ABU:s Brilliance-serie) som normalt säljs till ungefär det priset. Visst är det en i sig god idé att lägga litet pengar på ett bra spö men är man nybörjare med en begränsad budget är det samtidigt väldigt mycket annat man lär åka på att skaffa sig den första säsongen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          272 926 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13