revo premier multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

revo premier multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tonyex
    replied
    Här kommer en enklare DC guide:

Version 1.0 : DC (8): Calcutta TE DC, Trinidad DC, Original Calcutta Conquest DC
    Version 4x8 : DC (4x8): Calais DC, Antares DC/DC7 (mest avancerad)
    Version 2.0 : DC+ (3x8): New Calcutta Conquest 100/101/200/201 DC
    i-DC4 (4) : Metanium Mg DC/DC7, Cardiff SDC, Calcutta Conquest 50/51 DC
    i-DC+ (3) : Scorpion DC/DC7 ( sämst enligt recensioner jag har läst)

Häls /T

PS: barnmorskan hann lite före.
    Förresten , jag har installerad en extra backspärr till min Calcutta 201 TEDC oxå. Det känns som en klockren investering.
    Senast ändrad av tonyex; 2013-03-20, 23:34.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    om man får problem med dom var vänder man sig då?
    normark har nog inga grejor hemma till dom
    Inga problem att få tag på prylar vad jag märkt. Jag jagade en extra backspärr till Calcutta 201 TEDC. Inga problem, enda kruxet var att man är tvungen att beställa via återföräljare. Inte som från ABU direkt.

satt precis o kikade på japantackle. hur i helvete kan vevar kosta mellan 130-220 dollar? det är mer än vad 90% av alla fiskare skulle kunna tänka sig betala för en hel rulle. och helst skulle dom haft lina o spö också för dom pengarna:P
    Gör det inte! Vill bara varna för att testa en Livre-vev. Innan jag köpte min första japanvev tyckte jag UT-veven var grym. Icke längre. Titanknoppar som spinner i femton sekunder är liksom perverst grymt. Grejen är att med på rulle som calcutta tedc
    känns liksom veven inte som lika brutalt grym som rullen. Så det var bara att bita i det sura. Men fy fan vilken skapelse sedan! Det är som att dra ett glödhett rakblad genom smör!
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    @Tonyex

..btw...hade du någon kommentar ang DCbromsarna på Calais vs Calcutta (funderar på om Calaisens 8*4 motsvarar den DC+ som du nämnde fanns på Conquest)?

/S
    passar på att svara när jag ändå skriver...
    DC+ motsvarar 3x8 där varje inställning är efter lintypens kastkaraktäristika (nylon, flät, fluoro)
    DC 4x8 görs grundinställningen (som du säkert vet) efter kastteknik eller momentkaraktäristika i svingen.

Hoppas jag inte trampat på någons tår nu

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    @Tonyex

..btw...hade du någon kommentar ang DCbromsarna på Calais vs Calcutta (funderar på om Calaisens 8*4 motsvarar den DC+ som du nämnde fanns på Conquest)?

/S

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Det är alltid ett problem med ickesvensksålda shimano prylar och Normark här hemma.
    I USA, de frågar inte ens om kvittot om man ska använda deras "platinum" service. Problemet "over there" är de JDM prylarna som jänkarna har. Shimano i USA vill inte veta någonting om varken garanti eller service på dom.
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-03-20, 23:32.

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det jag menade är att jag har köpt lite delar till mina rullar via dem, fast det bästa är att inte behöva anlita de överhuvudtaget såklart. //T
    Då förstår jag....dom blir nog mer vänligt sinnade när man köper från dom....än när man försöker reklamera....då blir det kalla handen om inte prylarna har gått genom dem och är sålda i Sverige ....så Crockhunter har en poäng som ser ett värde i att köpa svenskt...åtminstone i det avseendet..

/S

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jag har båda DC varianterna och tycker definitivt att du ska ge Calaisen en extra fundering. Utväxlingen är definitivt en fördel. En annan är (om jag läst och förstått manualerna rätt...) att Calaisens DC broms ger 4*8 inställningsmöjligheter medans Calcuttan bara har 8 ( här får gärna mr T rätta mig om jag har fel...)
    Teknikmässigt är Calaisen överlägset. Inget snack om saken!
    Om man finjusterar de för att kasta hö beten, skillnaden när det gäller kastlängder ska vara minimalt.

Nackdelen med Calaisen är att man kanske inte använder den till jerk med beten upp till 100g, något som calcuttan klarar galant.

//T

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Lite osäker på vad du menar med när du säger att Normark hjälper till..men min erfarenhet säger att de endast befattar sig med rullar som är sålda i Sverige ..

Hade en Shimano haspelrulle som jag köpt hos danska youfish.se och den rullen ville dom inte ta i med tång ens.....och då berodde det inte på att det var en haspelrulle utan att den var såld i Danmark....

/S
    Det jag menade är att jag har köpt lite delar till mina rullar via dem, fast det bästa är att inte behöva anlita de överhuvudtaget såklart. //T

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Normark hjälper till såklart. Sen det finns shimano i England och de är helt ok att göra med.
    DC bromsen är känslig för höra temperaturer , dvs 50+ grader , något som vi behöver oroa oss för, eller hur? Annars dessa te rullar är små pansarvagnar ....
    //T
    Lite osäker på vad du menar med när du säger att Normark hjälper till..men min erfarenhet säger att de endast befattar sig med rullar som är sålda i Sverige ..

Hade en Shimano haspelrulle som jag köpt hos danska youfish.se och den rullen ville dom inte ta i med tång ens.....och då berodde det inte på att det var en haspelrulle utan att den var såld i Danmark....

/S

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    okey där är förklaringen till varför vissa conquest kostar nästan 900 dollar.
    och varför det nästan inte finns några calcutta tedc på ebay.

går det byta till högre utväxling?

kollade lite på calasian också. där är ju 7.0:1 utväxling som igentligen skulle passa havsöringen bättre än calcuttans 5.0:1 ? utväxling,
    tekniken bakom dom bör ju vara samma på flera punkter?
    Jag har båda DC varianterna och tycker definitivt att du ska ge Calaisen en extra fundering. Utväxlingen är definitivt en fördel. En annan är (om jag läst och förstått manualerna rätt...) att Calaisens DC broms ger 4*8 inställningsmöjligheter medans Calcuttan bara har 8 ( här får gärna mr T rätta mig om jag har fel...)

Tycker hittills också att Calaisen har kastat lite bättre (längre)....om verkligen är så skall jag låta vara osagt. Mina jämförelser hittills haltar lite. Skillnader i bromsinställning och olika linor påverkar självklart (har haft 0,25 mono på Calaisen och 0,20 Suffix 832 på Calcuttan)

/S

Lämna en kommentar:

• Krokodiljägaren
    replied
    Vänta nu, ska du köpa en tedc till ismete eller?

Elektronik bör klara några minusgrader. Jag kan berätta att jag har fiskat med min flera gånger när utetempen har varit nära nollan och det har inte varit några problem.

Som sagt manualen säger att höga temperaturer ska undvikas och att om man tappar rullen i vattnet det kan ta upp till 30 minuter innan sensorer börjar fungera igen.

//T
    som det känns nu är ju ismete framtiden. vetifan när man får se öppet vatten igen. och då bor man ändå ända nere i ystad.
    tur jag har ett jävla stort akvarie som man kan underhålls träna i

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
276 573 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist