Ny Haspelrulle - med eller utan flätlinespole - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Haspelrulle - med eller utan flätlinespole

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny Haspelrulle - med eller utan flätlinespole

Det är dags för en ny haspelrulle till abborrspöt. Väljer mellan följande:

Penn sargus 2000
    Penn battle 2000
    Abu orra SX10
    Abu revo S10

Jag ser det som en fördel med den högre utväxlingen på Penn rullarna, i och med att jag är van vid det från mutirullarna. Frågan är bara hur de nya grunda spolarna är att fiska med. Är de bättre eller sämre än de vanliga spolarna? Brukar hålla mig till fireline på haspelrullar, funkar vanlig flätlina bättre på de nya spolarna?

Tacksam för input från er med erfarenhet och kunskap i ämnet.

Hej!

Skulle säga att jämförelsen haltar lite. Pennrullarna i 2000-storlek är mer jämförbara med Shimanos 2500 strlk när det gäller linkapacitet och vikt. Trevliga rullar är det dock, har båda.

På Angel-domaene.de hittar du fortfarande Battle rullen för ca 850 kr inkl frakt....bra köp!

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Grunda "flätlinespolar" påverkar ju inte själva fisket. Kanske blir linupplägget minimalt jämnare i jämförelse med de gånger man först grundar en normaldjup spole med väldigt många meter nylon för att sen fylla på med flätlina.

Generellt så kan rullar med hög utväxling kännas trögvevade om man fiskar med tyngre beten eller beten som har högt motstånd i vattnet. Men Pennrullarna har ju ganska långa vevar så jag tror att det kompenserar ganska väl.

Fiskar man med hög utväxling så behöver man ju generellt inte veva lika snabbt/mycket vilket ju kan vara en fördel om man fiskar i många timmar. Men det gäller ju bara om man har beten som "passar" rullen.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-03-21, 09:08.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Okej, låter som att det är lika bra att gå på en av Penn rullarna då. För mig gör det ingen skillnad om jag behöver grunda med nylon eller inte. Högre utväxling ser jag som sagt endast som en fördel, det är ju ganska små beten som jag kommer att använda så trögvevat kommer det nog inte kännas.

Har för mig att jag har sett Sargus 2000 i butik och den såg ganska liten och kompakt ut jämförbar med abus rullar i storlek 10. Dock har jag inte kännt på vikten men 30-40 gram spelar ju inte jättestor rollm, det är inget UL spö rullen skall sitta på utan snarare ett dropshot på 5-20 gram.

Vilken av Battle och Sargus rekommenderas? Priset är av liten vikt då det skiljer väldigt lite om man importerar, men finns det några andra nackdelar med Battle?

Kommentera

Skillnaden mellan Sargus o Battle som jag noterat är förutom något extra kullager i Battle-rullen att den har en lite stadigare bygel än Sargusen. Har också för mig att Battle -rullen hade en lite mer påkostad spole med antiglid-gummi i botten på spolen.

Sen skiljer ju färgerna lite. Battlen ser helt enkelt lite mer påkostad ut vilket återspeglas i prissättningen. Tycker dock att Sargusen känns lika mjuk och stabil även om jag föredrar den kraftigare bygeln hos Battlen.

Jag hade tur att få en Sargus för under 500-lappen innan de tog slut hos Angel-domaene.de. Ett riktigt klipp till det priset. Även 850kr för Battle rullen skulle jag säga är ett fynd.

/S

Kommentera

Vill bara lägga in en liten tanke ang detta med att importera rullar. En av mina Sargusar, som jag köpte på nätet från svensk butik, visade sig vara ett måndagsexemplar som lät som en kaffekvarn redan från start. Det var naturligtvis otur och händer säkert inte så ofta, men rätt skönt då att kunna returnera den smidigt och enkelt. Går väl att reklamera även till en tysk butik, men kanske lite bökigare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Vill bara lägga in en liten tanke ang detta med att importera rullar. En av mina Sargusar, som jag köpte på nätet från svensk butik, visade sig vara ett måndagsexemplar som lät som en kaffekvarn redan från start. Det var naturligtvis otur och händer säkert inte så ofta, men rätt skönt då att kunna returnera den smidigt och enkelt. Går väl att reklamera även till en tysk butik, men kanske lite bökigare?
              Min erfarenhet är att det inte är krångligare än att reklamera till vilken postorderbutik som helst.

/S

Kommentera

Alla pennrullar är väl importerade?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Alla pennrullar är väl importerade?
                  Din lilla ordmärkare....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 354 svar
                  277 573 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13