Tafs till abborre? o.O - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till abborre? o.O

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs till abborre? o.O

Hej hej!

Tänkte införskaffa mig ett UL-set till sommaren och köra lite abborre. Något i den här stilen funderar jag på: http://www.dogger.se/dogger-combo-ul...57-c-1273.aspx

Alltså kommer jag att fiska med beten från 1-11g, vad för tafs bör jag använda då? Jag menar det finns ju alltid gädda i närheten och jag vill gärna inte bli av med ett bete per gädda som får för sig att hugga...

Någon annan som kör med UL utrustning eller abborre utrustning överhuvudtaget som kan ge tips på egna erfarenheter? Kör ni med någon tafs? För det lär väl behövas på den tunna linan?

Tack.

Har kört en hel del med fluorocarbon 0,40 mm. Helst ska man väl ha lite tunnare än så till abborrfisket för att optimera jiggens rörelser, men om det finns mycket gädda där du fiskar kan detta vara en bra kompromiss. Jag har heller inte upplevt att jag fått sämre utdelning med denna tafs än med tunnare. Klart kan det hända att gäddtänderna klipper även 0,40 mm, men den ger i alla fall ett visst skydd.

Kommentera

Jag kör en 0,10 (tror jag) nanofil till borren och har en 0,35 fluorocarbontafs och har tagit en hel del gädda som bifångst. Och det har knappt märkts på fluorocarbontafsen. Oftast har man inte känt ett enda märke. Har dock bara tagit gädda på strax över 4kg på den tafsen. Men det borde vara lugnt även om du tar större.
      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Okej då är det väl något sånt man ska satsa på! Knyter ni själva eller köper ni klara tafsar?

Lite svårt att hitta några klara och knyta själv är jag inte så van vid än men det ska väl gå an om det behövs :p
        Om så är fallet, rekommenderar ni något speciellt märke eller är det bara att köra på fluorcarbon runt 0,35-0,45?

Kommentera

Beror ju lite på vad du tänker fiska med (jigg, spinn med vobbler el spinnare osv). Jag jiggar abborre o fiskar med ytbeten o till mitt jiggfiske använder jag 0,27 fluorocarbon, ca 1,5 - 2m. Anledningen till så lång tafs är att jag jiggar bland risvasar, träd o annan bråte som gör hemska saker med en tunn flätlina. Då känns det tryggt med en lång tafs som tål mer stryk. Funkade förvånansvärt bra på gäddorna med, tror det bara var 2 av ca 15 st som faktiskt slet av tafsen, fångas en gädda så är det ju bara o kapa av en lämplig bit. Nu blir det väl lite vanskligt med lång tafs till ett UL-spö men det är ju bara att ta så lång el kort bit man önskar.

En annan lösning är volframtafs, gillar den inte vid jiggfiske men vid ytfiske är den kanon o säkerligen även vid annat spinn. Proleader i minsta dim är även den fin som tafs vid spinn.

Kommentera

Hej
            När jag jiggar borre så kör jag fluocarbon 0,40-0,50 eller tunn wire om det är mycket gädda i farten. Märker ingen skillnad i antal fångade borrar oavsett vad jag använder. Däremot har det hänt några gånger att fluotafsen blivit kapad rakt av vid gäddhugg. Eftersom det är så sällan det händer så tycker jag ändå att fluocarbon är ett bra alternativ. Sen så gör jag alla tafsar själv eftersom man får den längd, tjocklek och den typ av lekande och beteslås som vill ha.
            m v h
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Okej men då känns det som om det är klart vad jag ska köra på! Fluorcarbon är nämnd av alla som svarat
              Men eftersom jag inte knutit tafsar själv någon gång så är den sista frågan nu när jag kollat runt lite.. Vad brukar vara lagom som storlek på beteslåset och vad för sort borde man använda sig av? Rena djungeln med olika sorter där ute!

Kommentera

Hej! Tycker du borde slänga ett öga på wolfram från spinwal. Riktigt bra taffsar som passar ditt endamål!

Kommentera

Slår också ett slag för Spinwal. Den är mycket bra om det är mycket gädda i området. Nackdelen är att de snabbt kan bli tilltuffsade om du bara får gädda.

Kommentera

Wolfram tafsar färdiga från butik eller egen av drennans softmstrand 10 lb. Har aldrig haft en gädda som bitit av tafsen, fått flera fina på små abborrjiggar. Fluocarbon kan bitas av, trist att tappa drömgäddan. Speciellt när man ändå kör tafs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04