Rozemeijer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rozemeijer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rozemeijer

Hallå.
    Jag har en undran om jerkspön i allmänhet och, Rozemeijer Jerkmaster II, 1.95m 70-90g, i synnerhet. (som jag är spekulant på)

Jag antar att 70-90g har med betestyngden att göra, men vad händer om man skulle använda ett 150-gramsbete?
    Är det kastet som får lida eller är det gången som blir lidande?

Och samma sak fast nedåt. Säg 40-grammare.

Jag, min idiot, började med att få ett infall Dumt! Köpte på mig ett gäng jerkbaits i blandade tyngder för att jag tyckte det såg jäkligt kul ut med den sortens fiske, och tänkte att resten fixar jag senare!

Nu börjar ju isen lossna och det känns som det är dags att komplettera med spö och rulle, men jag hade inte tänkt köpa flera spön i olika viktintervaller såhär på en gång.

Vad tror ni? Kommer det att fungera dåligt, hygligt eller bra med ovan nämda spö, eller bör jag se mig om efter ett annat?

/fred

Jag har ett Rozemeijer qualifier klassat 50-100g, vet inte hur det är iförhållande till "ditt" spö, men jag uppskattar max kastvikt på mitt spö till ca 120g.
    Ska du kasta 150 grams bete skulle jag rekommendera att du satsar på ett styvare spö.

Själv fiskar jag väldigt sällan med beten upp mot 150g utan håller mig mellan 50 och 110g ungefär.
    http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

I regel brukar det ju vara bäst att hålla sig runt gränserna för spöts kastvikter. Nedåt kan du ju alltid gå i vikt utan att riskera spöt, däremot kanske det inte går att kasta så långt med de lätta betena. Upplevelsen av själva fisket med så små beten kan också bli lidande då du inte får den "rätta" kontakten om spöt är för styvt.
      Går du upp till 150gr kan det bli svårt att kasta betet om inte spöt är väldigt underklassat. Du får då i bästa fall svepa iväg betet lätt och därmed får du korta kast. Beten som väger så pass mycket kan då få motsatt effekt mot de lätta vid hemtagningen. Du får svårt att få bra gång för att betet är för tungt.
      Hur mycket beten har du köpt och i vilka vikter ligger de flesta?

Kommentera

Tack.
        Jag kollade betena nu och de väger runt 90g. Men de känns så jäkla tunga när man är mer van att hålla i mindre wobblers och skedar.

Så vad tror ni? Är det ett OK spö för övrigt?

//

Kommentera

Jag är iaf riktigt nöjd med mitt spö.
          Var nog det andra jerkspöet jag köpte. Har haft en del spön sedan dess men detta har jag fortfarande kvar.
          Det måste vara ett gott betyg.
          http://highlandpredators.blogspot.com/

Kommentera

Ja det låter bra det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar