Jerkbait utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait utrustning

Tjena! Jag hade tänkt mig att köpa ett jerkbaitset nu till våren med förhoppningar om att man ska försöka lura upp nån gädda. Jag har fiskat i ett antal år men bara för skoj skull så har inte så jätte mycket erfarenhet. +helt grön på jerkbait.

Jag har läst vääldigt många trådar här och på andra sidor om just jerkbait utrustningar så jag har kollat innan jag lade upp denna "topicen". Jag började faktiskt leta jerkbaitset redan förra vintern men då räckte inte ekonomin till Men nu när den äntligen gör det ska jag slå till!

Jag hade tänkt mig detta setet från dogger

som många har rekommenderat. (ambassadeur 5601 JB +buster stiff spö), för er som inte orkar gå in på länken.
    Undrar helt enkelt om det setet kommer duga för mig i nåt år? Det finns ju ett annat sätt på dogger

som är lite mindre kastvikt på men är längre, så vilket av spöna rekommenderar ni? För det är nästan ekonomiskt omöjligt att köpa dyrare grejer just nu.

Sedan till tafsar/beten. Tänkte beställa allt på dogger för att slippa eventuell frakt om jag beställer från en annan sida. Hade tänkt mig dessa tafsar https://www.dogger.se/sg-gear-jerkba...944-c-722.aspx men har verkligen ingen aning vad det är som gäller.

Jag har ett buster jerk "skitmört" +några andra jerkbait (som jag inte kan namnet på) som ligger här hemma som jag fiskade med mitt haspelspö förra sommaren. Jag tänkte köpa till en "the pig" för många säger att den är bra nu till våren. Och eftersom jag är student har jag faktiskt inte råd att köpa mer beten just nu, måste vänta tills nästa studiebidrag kommer. Men har jag 3-4 jerkbait borde ju det räcka att få in tekniken tänkte jag iallfall

Så kortfattat det jag hade gärna uppskattat svar på är: Vilket av jerkseten?
    Vilka tafsar, räcker dom jag länkade?
    Vilket bete, borde jag satsa på "the pig" eller ett annat bete?

Tack för svar!
    Mvh andreas

Köp det första setet. Skitbra grejer.
    Jag skulle gå upp i kvalitét på tafsarna.
    Tycker du ska vänta med the pig då den är lurig att jerka med.
    Buster Jerk i några oilka färger är perfekt att börja med.

Lycka till!

Edit.
    När jag köper tafsar kör jag med denna:

Kostar lite men du kastar sällan bort några ändå. Tilläggas ska dock att jag inte
    har stenkoll på övriga märken på tafsar så någon annan kan säkert hjälpa dig
    med billigare, prisvärda tafsar.
    Senast ändrad av KidA; 2013-04-07, 19:02.

Kommentera

Tjena!
      Jag skulle köra på den andra combon du länkade.
      Har det spöt själv, piglet är lättare än buster stiff och enligt mig skönare och lättare att kroka fisk på. Piglet spöet är upp till 110 gram och då kan du kasta stötte beten som big bandit och The pig.
      Buster jerk, Big bandit, Salmo slider och The Pig är mina favoritbeten!
      Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av KidA Visa inlägg
        Köp det första setet. Skitbra grejer.
        Jag skulle gå upp i kvalitét på tafsarna.
        Tycker du ska vänta med the pig då den är lurig att jerka med.
        Buster Jerk i några oilka färger är perfekt att börja med.

Lycka till!

Edit.
        När jag köper tafsar kör jag med denna:

Kostar lite men du kastar sällan bort några ändå. Tilläggas ska dock att jag inte
        har stenkoll på övriga märken på tafsar så någon annan kan säkert hjälpa dig
        med billigare, prisvärda tafsar.
        tack så mycket för snabbt svar! Lutar nog åt det setet faktiskt. Okej får bli att ta bort "pigen" från varukorgen så har jag råd med en busterjerk+ tafsar

Kommentera

Ursprungligen postat av crayfisher Visa inlägg
          Tjena!
          Jag skulle köra på den andra combon du länkade.
          Har det spöt själv, piglet är lättare än buster stiff och enligt mig skönare och lättare att kroka fisk på. Piglet spöet är upp till 110 gram och då kan du kasta stötte beten som big bandit och The pig.
          Buster jerk, Big bandit, Salmo slider och The Pig är mina favoritbeten!
          Lycka till!
          Tack så mycket för snabbt svar! Har du testat fiskat med Buster stiff eller har du bara hört? (bara undran) ska fundera lite, svårt val det här..

Kommentera

Mitt tips ang tafsar: knyt egna av fluorocarbon alt. nylon i dimension 0,7-1,0 mm och kraftiga beteslås. Dels blir det billigare, dels enklare att fiska med än styva tafsar. Mjuk titan ska också vara bra, men dyrare, och fc/nylon funkar så bra att jag aldrig känt anledning att testa.

Kommentera

Köp det set du verkar vettigt i pris för dig, viktigt att själv känna sig nöjd med prylarna :-)

Kan dock tipsa om ofc.nu dem har ambassadeur 5601 JB för 1195 vid köp av spö på deras hemsida :-) tänkte mest om du vill välja ett annat spö har dem vettiga priser på många spön :-)

Själv har jag den rullen tillsammansmed en BFT Bandit 7,3 spö och e hur nöjd som helst ;-)

//Daniel
              Senast ändrad av daniel222; 2013-04-07, 20:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av andreas_fiske Visa inlägg
                Tack så mycket för snabbt svar! Har du testat fiskat med Buster stiff eller har du bara hört? (bara undran) ska fundera lite, svårt val det här..
                Jag har inte stiff spöt men jag tar testat det.
                Jag föreslår att du går till någon butik nära dig och känner på båda spöna och sen går hem och beställer!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Mitt tips ang tafsar: knyt egna av fluorocarbon alt. nylon i dimension 0,7-1,0 mm och kraftiga beteslås. Dels blir det billigare, dels enklare att fiska med än styva tafsar. Mjuk titan ska också vara bra, men dyrare, och fc/nylon funkar så bra att jag aldrig känt anledning att testa.
                  kanske får börja o göra egna tafsar då!! låter rätt roligt med, kul o pilla med fiskegrejer!! tack för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av daniel222 Visa inlägg
                    Köp det set du verkar vettigt i pris för dig, viktigt att själv känna sig nöjd med prylarna :-)

Kan dock tipsa om ofc.nu dem har ambassadeur 5601 JB för 1195 vid köp av spö på deras hemsida :-) tänkte mest om du vill välja ett annat spö har dem vettiga priser på många spön :-)

Själv har jag den rullen tillsammansmed en BFT Bandit 7,3 spö och e hur nöjd som helst ;-)

//Daniel
                    Tack för tipset! Kollade lite på hemsidan, men det verkar som jag kommer billigast undan på dogger, kan tyvärr inte lägga mer pengar än 2000 på spö o rulle o lina..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 601 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13