Gammalt spö, värt att laga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt spö, värt att laga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gammalt spö, värt att laga?

Hejsan! Har ett gammalt spö från min morfar ståendes med en trasig spöring. Spöt är ett Daiwa Samurai SA110-9H.
    Min fråga är då om det är värt att laga? Vad skulle ni gjort och någon har haft/har ett sådant spö, hur är det? Om jag lagar det så hade jag väl tänkt använda det till HÖ.

/Henrik

Daiwa Samurai är fina spö vad jag vet. Har själv ett 9 fots med betesvikt upp till 60g, som jag använder till lätt havsfiske. Är det bara en spöring så är det helt klart värt att laga.

Kommentera

Mitt har betesvikt mellan 20-40g.
      Ja, spöringen näst längst ned.

Kommentera

Hör med din lokala sportfiskebutik. Kan dom inte själv byta den, så brukar de kunna rekommendera någon spöbyggare som kan göra det. Om du är lite händig kan du själv göra det om det bara en ring. Skär av den gamla trådlindningen och ringen med en vass kniv. Akta dock så att du inte skadar klingan. Köp en lindningstråd och en ny ring. http://www.hilevel.se/ har nog vad du behöver. Sätten på hur man går tillväga sen är olika. Markera på klingan var din ring ska sitta. Gör en underlindning med tråd. Fäst ringen i rätt position på din underlindning med t.ex snabbtorkande superlim (ytterst lite). Sen gör du din överlindning på ringfoten och avslutar med att lacka. Efetrsom det bara är en ring går det att handsnurra klingan, lägg bara upp den på något lämpligt, så det går att snurra den lätt. Ett tips om du vill prova själv är Youtube, där finns en massa guider. Sök t.ex guide wrapping. Anledningen till att jag själv gillar underlindning är att jag sett på gamla spö att ringfoten gjort märken i klingan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 306 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13