Multi nybörjare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi nybörjare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BeBest
    Du har så rätt så men somliga av oss håller på och fipplar med såna konstiga mackapärer som du har i din avatar.
    Konstiga mackapärer var ordet
    Min avatar till trots så är jag allergisk mot rullar med kupad vänstergavel.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
      Konstiga mackapärer var ordet
      Min avatar till trots så är jag allergisk mot rullar med kupad vänstergavel.
      Håller med. Kupningen gör sig bäst på högergaveln...

Kommentera

Tack alla för visat engagement...
        Nu ska vi snart lossa på bromsen och köra så det ryker!

Kommentera

Jag har inte använt multirulle så himla länge men har aldrig hajat hur det kan vara så svårt att använda en?! Visst är det knepigare att kasta 10g spinnare med en multirulle, men varför ska man då göra det? Lätta beten fungerar mycket bättre med haspel.

Vissa åker på skatbon nästan varje fisketur, medans andra lyckas med den bidriften mer sällan... Alting handlar om hur mycket man "vågar" släppa på centrifugalbromsen. Har man den hårt åtdragen så förlorar man i kastlängd men det blir sällan skatbon. Gör man tvärom (för lös broms) så får man skatbon och oftast blir det ännu kortare kast då.

Bibl skrev att han har slirbromsen stenhårt åtdragen när han jerkar, jag gör annorlunda. Jag har bromsen "lagom" hårt årdragen. När jag gör mothugg så har jag tummen på spolen så att den inte rör på sig. När sedan gäddan ska göra rusningar slipper jag lätta på bromsen... När gäddan börjar närma sig båten brukar jag lätta på bromsen en aning för om gäddan gör några sista rusningar så kan jag lätt styra detta med hjälp av tummen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
            Jag har inte använt multirulle så himla länge men har aldrig hajat hur det kan vara så svårt att använda en?! Visst är det knepigare att kasta 10g spinnare med en multirulle, men varför ska man då göra det? Lätta beten fungerar mycket bättre med haspel.

Vissa åker på skatbon nästan varje fisketur, medans andra lyckas med den bidriften mer sällan... Alting handlar om hur mycket man "vågar" släppa på centrifugalbromsen. Har man den hårt åtdragen så förlorar man i kastlängd men det blir sällan skatbon. Gör man tvärom (för lös broms) så får man skatbon och oftast blir det ännu kortare kast då.

Bibl skrev att han har slirbromsen stenhårt åtdragen när han jerkar, jag gör annorlunda. Jag har bromsen "lagom" hårt årdragen. När jag gör mothugg så har jag tummen på spolen så att den inte rör på sig. När sedan gäddan ska göra rusningar slipper jag lätta på bromsen... När gäddan börjar närma sig båten brukar jag lätta på bromsen en aning för om gäddan gör några sista rusningar så kan jag lätt styra detta med hjälp av tummen...

Stizo, jag vill inte vara petig och märka ord, men eftersom denna tråd förmodligen läses av en del med mindre erfarenhet av multirullar så måste jag ändå påpeka att det är den mekaniska bromsen du syftar på och inte centrifugalbromsen.

Kommentera

Nja, Stizzo jag skrev att många har den hårt åtdragen. Själva har jag jerkat alldeles för lite för att ha hunnit bestämma mig för hur jag själv ska bära mig åt men om bara denna is ville gå av vattnet så kan jag återkomma om vad jag kommit fram till.

Kommentera

Bibl: Oj, sorry... Läste fel.

Kommentera

Stizo, jag vill inte vara petig och märka ord, men eftersom denna tråd förmodligen läses av en del med mindre erfarenhet av multirullar så måste jag ändå påpeka att det är den mekaniska bromsen du syftar på och inte centrifugalbromsen.
                  Hmmm?! Nu hänger inte jag med???

Är det inte centrifugalbromsen som bromsar spolen ifrån övervarvning? Dem där små svarta bitarna åker väl ut av centrifugalkraften och därmed bromsar spolen???

Vilken del av texten syftade du på??
                  Senast ändrad av Stizo; 2005-03-30, 19:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizo
                    Hmmm?! Nu hänger inte jag med???

Är det inte centrifugalbromsen som bromsar spolen ifrån övervarvning? Dem där små svarta bitarna åker väl ut av centrifugalkraften och därmed bromsar spolen???

Vilken del av texten syftade du på??
                    Jag syftade på den del av texten där du skriver att : " Har man den (centrifugalbromsen) hårt åtdragen....."
                    Centrifugalbromsen kan man inte dra åt.... det var det jag syftade på.

Kommentera

Jag syftade på den del av texten där du skriver att : " Har man den (centrifugalbromsen) hårt åtdragen....."
                      Centrifugalbromsen kan man inte dra åt.... det var det jag syftade på.
                      Ok... Nu häner jag med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 780 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist