Speedmaster vs Beastmaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Speedmaster vs Beastmaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Speedmaster vs Beastmaster

Funderar på att införskaffa ett nytt spö, som jag kommer använda till lite blandat fiske efter Abborre och Gös. Spinnare, jigg och lite dropshot kommer det att bli.

Har mest spanat på Shimano Speedmaster och Beastmasterspöt. Är det någon som har erfarenhet utav dessa spö, och vilket av dessa är bäst?

Tacksam för hjälp!

Speedmaster är betydligt bättre så om du ska köpa något av dom så köp ett speedmaster.

Kommentera

Det är så pass, alltså? Jag la märke till att det har kommit en ny modell av Speedmaster. Vet du om det är så pass "mycket" bättre än det gamla? För det gamla kan man nu hitta för runt tusenlappen, medan det nya närmar sig tvåtusen.

Kommentera

Har inte provat speedmaster men har 2 st beastmaster, 8 och 10 fot, och har bara gott att säga om dem.

Kommentera

Även jag hörde bara gott om Beastmaster (sett till kostnad) innan jag köpte mitt. Jag vet inte om jag är så förtjust i att de är så ryggradslösa... Jag kan inte uttala mig om Speedmaster men om jag var du skulle jag trots allt känna på ett Beastmaster ordentligt innan köp.

Kommentera

Jag har ägt ett speedmaster och kompisen ett beastmaster med samma kastvikt och båda lika långa. Marginella skilnader tycker jag. Biofibern i speedmastern gör väl att det är lite starkare (???) Båda spöna är lite åt det styvare hållet. Om du bara tänker på pengar, köp beastmaster, om du känner att du kan lägga lite extra på ett riktigt snyggt spö, köp speedmaster.
            sigpic

Kommentera

Prismässigt tycker jag inte att det är någon större skillnad på dessa spön (Speedmaster AX, då). Så, det verkar bli ett Speedmaster.

Ett annat dilemma jag står inför är kastvikten. Till Abborre, Regnbåge är det mest spinnare, jiggar och dropshot som kommer användas, och de vägar ju max 14-18 gram. Då är ju ett 7-21 gram passande.

Men sen har vi gösfisket som kräver lite större jiggar och jiggskallar och just då blir nog 7-21 lite för klent.

Tycker ni att man ska slå till på två spön? Ett som är 7-21 och ett mellan 14-40. Jag är osäker på om 14-40 kan dänga iväg lite spinnare och jiggar som väger mellan 7-14 gram. Blir galen snart! Vad anser ni?

Kommentera

Jag har både ett Speedmaster 10-30 7fot och ett Beastmaster 14-28 6fot och det är stor skillnad på dom spöna
                jag älskar Speedmaster spöt medans Beastmaster spöt bara är helt ok och du har mycket mer känsla i Speedmaster
                spöt då man känner minsta pill på betena medans det är betydligt svårare med ett Beastmaster.
                Du får nog problem att kasta lätta spinnare med ett 14-40 men hellre det än ett spö som är för sladdrigt eftersom
                7-21 inte fungerar alls till gösfiske då det är ett väldigt mjukt i toppen.

Kommentera

Speedmaster AX, då
                  AX är väl dom där fula svarta sakerna med foamhandtag ?

Kommentera

Hej
                    Nej, Speedmaster har inte svart foam utan korkhandtag.
                    Speedmaster AX är snabbare, bättre ryggrad, lättare och trevligare än Beastmaster CX. BeastMaster CX är svampigare och passar inte mig personligen. Kanske som ett mera förlåtande spö vid tex havsöringsfiske eventuellt...
                    Jag skulle lätt välja ett SpeedMaster AX, framförallt nu när det är bra rea på dem här och där. Allt från 570:- och uppåt har jag sett. Har själv 7´-20g och 8´-30gram. Hade tänkte använda 7´till "UL-fiske" efter typ öring/båge, och till viss del abborrjiggning. 8´blir lite blandat för havsöring, jiggning mm.
                    Om jag skulle välja ett primärt för gös- och abborrjiggning skulle det blir 8´-40gram då den har bättre tryck i klingan och krokar bättre. Jag anser att kastvikten är mindre intressant...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 822 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04