Komplettera med spinnutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplettera med spinnutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Komplettera med spinnutrustning

Hej! Har läst ett antal trådar i ämnet "vilket spö/rulle" men ingen gav mig något svar. Hoppas detta kan ge mig vägledning.
    Jag har en haspelrulle som klarar 7-28 gr. (det är väl eg. spöt...). Nöjd med den och använder den till ALLT. P&T-sjöar från båt, kustfiske, å-mete mm.

Tänkte nu att jag skulle utöka utrustningen med ett spinnspö.
    Siktat in mig på Ambasadur D6/D5 5500 el. 6600.
    Problemet är spöt. Vill ha något som klarar 28-100(?) för att komplettera mitt haspelspö. Det är roligt att kasta stora drag...

Så, tips på spön (har ni egna erfarenheter och vill rek. rulle så går det bra också). Tänkte mig inte mer än 4000 totalt.

Tack på förhand
    thomas
    www.fisket.se
    www.fisket.se

Ambassaduer D6/D5 vet jag ingenting om. Jag fiskar själv med en biligare 5501C3 och är nöjd med den, D6/D5 lär knappast vara sämre.

Kika på Flyfishermans spöserie Sjösländan. Använder ett sådant på 10' med en betesvikt upp till 60g och är jättenöjd. Det är ingen telefonstolpe samtidigt som det är stabilt. Köpte ett efter att ha läst om det här på forumet, samtidigt som det passade mitt fiske perfekt.

Flyfishermans hemsida
    Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Adexa Tempest 11" är ett billigt och förhållande vis bra spö. Passar utmärkt till Gädd- och gösfiske. Det kastar allt från lilla Zalten till Westins jätte! Borde kosta runt 1500 kr idag. Shimanos wibralock spö var också skön men jag vet inte om de fins kvar på marknaden idag. Top of the line är annars Pike furusund för drygt 4000 kr, Skönaste spö som finns för lite grövre spinnfiske!
      Lycka till med spököpet.

Kommentera

Jag har nyligen köpt ett 10' Kinetic Signature Pike. Det tar beten upp till 100g. Spöet kom jag över för halva priset på Tradera. Antar att det är på väg ut ur marknaden men kan finnas kvar här och var eller få en ersättare.
        Jag har prövat spöet med beten i vikter mellan 40g och upp till Westins Jätte på 100g. Jätten kändes som på gränsen till tung för spöet. De lättare betena drevs ut i fina kastlängder.
        Några hugg blev det aldrig så hur det är att drilla gäddor med återstår att ta reda på.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ok, tack för era synpunkter.
          Hittade goda omdömen om Lundgrens. De har ett spö som jag tror passar.
          Någon som har åsikter om det?

Såg att de har kvar EON. Det var EON som jag fastnade för förra (eller var det två år sedan...). Verkar som om EON utgått hos ABU?? Ska man satsa på C5/6 eller slå till på en EON? Service utför man väl ändå inte???

Svårt detta... Men båten är köpt, så ni lär få höra mer av mig (hoppas jag).
          www.fisket.se
          www.fisket.se

Kommentera

"....Hittade goda omdömen om Lundgrens. De har ett spö som jag tror passar.
            Någon som har åsikter om det?...."
            Har inte testat det spöt men har själv detta spö http://shop.lundgrensfiske.com/produ...uct=546&page=1 och är mycket nöjd med det.

Kommentera

Ok, tror att jag åker förbi dem imorgon.
              www.fisket.se
              www.fisket.se

Kommentera

köpte ett bft spinnspö på fiskemässan i sollentuna i helgen. har såklart testat det redan=) o jag var nöjd med hur det beter sig. det tar från 40-150 gram i kastvikt. längden är då 8.6 ft och heter strike giant. finns ju längre spön av samma serie oxå, kolla in www.cwc.se
                Senast ändrad av ulvan; 2005-04-04, 01:54.

Kommentera

www.cwcab.com var adressen...
                  Det blir inte enklare detta
                  www.fisket.se
                  www.fisket.se

Kommentera

Jaha, nu var det handlat.
                    Det blev en 5600 D6 och ett BFT Strike Giant 8.6', 40-150 gr.
                    Och lite drag, krokar, låda, tång, håv och en såndär läppsmälla (som man lyfter fisken i).

Nu ska jag ner till Brevik (Österåker) och provkasta.
                    Fast han sa i butiken att mitt haspelspö är mer lämpat till havsöring, men vad vet dom
                    www.fisket.se
                    www.fisket.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 968 visningar
                    0 gillar