Knutte bygger abborrspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutte bygger abborrspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knutte bygger abborrspö

Tjena.

Dags för mej att posta min första riktiga tråd här på forumet.

Är som alla andra sjukligt besatt av utrustning till att slänga beten med.
    Har på senare tid blivit mer o mer hatisk mot dessa haspelrullar (även om jag ska ge dom ett försök till, men mer om det senare), så jag har försökt kasta det som kastas kan med multi dom sista åren.

Har blivit många beställningar av spön från USA, i försök om att hitta ett lämpligt abborrspö.
    Även om jag i stort är väldigt impad av jänkespöna så har jag ändå inte riktigt hittat rätt.

Endera är dom för hårda, eller för fladdriga. När väl klingan känns bra, så har man stört sej på spöringar som slits med dagens flätlinor (jänkarna kör ju fortfarande hårt på nylon). För långa eller för korta handtag etc...

Så, efter lite forskning på nätet verkar alla som prövat bygga sina spön på MHX klingor väldigt imponerade.

Så, jag valde att bygga på en kort klinga. 6 fot, låter kanske väldigt kort, och ja det är det. Men jag tycker fördelarna väger upp nackdelarna. Totalvikten blir låg, vikten på spötoppen blir låg, vilken bidrar till en rappare klinga som reagerar snabbare. Spöt känns snabbare och känsligare utan att behöva vara styvare.

Tycker många abborrspön är för sladdriga, böjer sej hur som helst, och därav blir känsligheten lidande.
    Sen är många lite för hårda. Visst, dessa kan ju skryta med bättre kännslighet, men att drilla en fin abborre, med stum flätlina på dessa spön är inte så behagligt. Sen är dom tyngre än ett mjukt spö, samt kastar lätta beten sämre...

Jänkarnas viktklassning är för mej en stor gåta, en del spön är så brutalt underklassade så man blir rädd...
    Av den lilla erfarenhet jag har fått så kan man nästan alltid dubbla kastvikten utan att spöt känns för mjukt.

Click image for larger version

Name:	IMG_9552.jpg
Views:	1
Size:	15,9 KB
ID:	1817749

Dålig bild, men det är i alla fall MHX-CS721 klinga som jag byggt på. Klassat till 1/16-5/16 Oz. Vilket då betyder ca 2-9gram. Så jag tänkte att taket borde då gå vid ca 20gram om man klassar spöt som en svensk skulle göra

Name:	IMG_9574.jpg
Size:	31,8 KB
ID:	1817750

Name:	IMG_9575.jpg
Size:	25,4 KB
ID:	1817751

Har skruvat dit en Curado 51e, som fått lite bättre lager och oljor i sej. funkar bra till det som är tänkt.
    Även om det kliar lite efter en lättare spole. Känns så onödigt att snurra runt 100mter flätlina i onödan som aldrig används. Avail har ju en spole som är 1,6mm djup, vore kanske något...

Name:	IMG_9594.jpg
Size:	28,6 KB
ID:	1817752

Name:	IMG_9627.jpg
Size:	21,5 KB
ID:	1817753

Savage gears minsta soft 4 play jigg som jämförelse.

Name:	IMG_9647.jpg
Size:	17,4 KB
ID:	1817754

Försänkte in en rostfri skruv i ändplutten. Den skruvas i en "plastmutter" som limmades fast i spöklingan.
    Kan på så sätt skruva i olika långa skruvar för att balansera spöt olika. Spöt är tänkt användas mest till småwobbler och spinnare och liknande, dvs beten som man vevar in, och då är lite framtyngd i spöt bara bra (enligt mej). Med en 5mm lång m5 skruv balanserar spöt ca 3cm framför linföraren på rullen, vilket passar mej bra. Om jag byter skruv till en 40mm lång, så balanserar spöt precis under linföraren, vilket kanske skulle passa ett jigg/drop shot spö bättre.

Name:	IMG_9648.jpg
Size:	21,4 KB
ID:	1817755

Flätlina, Power Pro, 0,19 om jag inte minns fel... Ännu en bra sak med multirullen, lintjockleken är inte alls lika kritisk för att få bra kastlängder som med en haspel.

Name:	IMG_9673.jpg
Size:	20,4 KB
ID:	1817756

Men nu, över till det roliga, och lite udda. Spöringarna!

Name:	IMG_9678.jpg
Size:	20,4 KB
ID:	1817757

Första sitter nästan som den borde.

Name:	IMG_9679.jpg
Size:	20,5 KB
ID:	1817758

Sen spårar det ur...

Name:	IMG_9680.jpg
Size:	20,6 KB
ID:	1817759

Resten på undersidan.

Name:	IMG_9681.jpg
Size:	21,3 KB
ID:	1817760

Ska tydligen finnas en väldig massa fördelar med detta, så det var värt ett försök.

väldigt bökigt med placeringen dock...

Så, 101gram väger det i nuläget, med kort skruv i baken!

Mer bilder och info om hur tusan spöt funkar kommer strax. Isen är snart ett minne här i uppland, sen ska det testas!

Med vänlig hälsning
    Johan

Flummit det där med spöringarna! Vad är det för fördelar med att ha dom så? Jäkligt snyggt spö är det hur som helst!
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Snyggt bygge!

Håller själv på med 9,6 fots HÖ-spö på en 1,5 oz MHX-klinga som skall matchas med en Calais 201 DC.

Har också varit inne på att vikta upp ändbutten för att få perfekt balans i spöt. Min tanke har varit att måtta upp lämplig längd av 6mm gängstång som sedan tejpas upp och limmas fast med epoxi.

Gillade dock din lösning som om jag tolkade beskrivning och bild rätt ger en "öppen" och flexibel lösning som kan regleras efter att spöt är monterat och väljer kanske att göra nått liknande.

Den plastmuttern du skrev om, hur djupt in i klingan går den? Var har du skaffat den? Och tror du att det räcker med en mutter även om man måste försänka en längre bit stång än de 40 mm du skriver om?

Tacksam för svar.

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Grynning, en av fördelarna är att man klarar sej med färre spöringar, vilket gynnar vikten/balansen på spöt.
        Sen har man ju ryggraden uppåt på ett spinn/haspel spö, då blir det så att spöt laddar upp sej lättare med lätta beten, samt att klingan gör sej så stark som möjligt när man har fisk på kroken i och med att linan tar "in ner kurvan" förhållande mot klingan.
        Fördelen med det blir ju då att man kan välja en ännu lättare klinga och kasta ännu lättare beten.
        Sist men inte minst så vill inte spöt vrida sej när man drillar fisk, linan är ju redan på rätt sida spöböjen.
        Vad som har praktisk betydelse återstår att se...

Silverbågen, ja jag kan byta skruv hur jag vill nu, beroende på rulle, drag eller situation.
        Jag svarvade min mutter/hylsa som jag limmade i. Du har säkert mycket mer plats att leka med än vad jag hade, så du kan säkert köra m10 skruv/stång. Du lär ju behöva mer vikt än mej dessutom. Mhx-swb956 byggde jag ett gäddspö av, där la jag i nästan 50gram i baken på. Ändå är det aningen framtungt, vilket iofs var meningen. Ska dängas wobbler även med det, så helt balanserat tycker jag bara är en nackdel då. Mycket trevligt spö förövrigt, kastar upp till 120gram utan problem, 7`11"långt, och väger in på 199gram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        274 017 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13