Ny haspelrulle strl 2000/2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle strl 2000/2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny haspelrulle strl 2000/2500

Hej alla glada fiskare där ute i vårt avlånga land!

Jag har i dagsläget ett Yasei Red Dropshot 8' med en SPRO Passion 720 fylld med PowerPro 0,12, har haft en hel del trubbel med linuppläggningen som resulterat i mer trassel och kortare kast än vad jag är van vid sen tidigare. Får väl erkänna att just SPRO-rullen inte är det bästa köp jag gjort. Kvalitetsmässigt känns den ganska dassig jämfört med min gamla trotjänare Cardinal 92 som kastade in handduken förra året. Utrustningen används till att jigga/dropshotta abborre och gös för det mesta.

I övrigt är jag nöjd med balansen i spöet som det är nu, så rullar i viktklassen 200-250g är på tapeten. Övre smärtgränsen för plånboken går väl vid strax under 1500 kr, men även förslag på rullar under tusenlappen är välkomna. Har kollat på rullar både från ABU, Shimano, Penn och Okuma i varierande prisklasser utan att bli mycket klokare. Rullar som Stradic CI4 lockar med låga priser från utlandet men är dem överlägsna sina billigare kusiner/konkurrenter när det kommer till kvalitet? Om så är fallet är jag redo att lägga några extra kronor på att få en riktigt bra rulle för en gångs skull.

Jag är medveten om att det finns många bra rullar där ute och många har personliga favoriter som kanske inte passar andra lika bra, men det skulle vara bra att få lite input vad man ska hålla sig borta ifrån osv.
    Har egentligen inga speciella preferenser förutom att jag inte är något fan av T-handtag.

Mvh

Här kommer samma tips som flera andra som ställt samma fråga som dig senaste tiden har fått:

Kvalitet över din smärtgräns men till halva priset.....kan det bli bättre?

Själv skulle jag inte beställa en Ci4-rulle utan att ha haft chans att kolla att rullfoten är rak....har sett för många sneda för att våga chansa.

Gillar du inte förslaget ovan är detta också ett bra alternativ:

(3000-rullen är samma som 2500 men har en spole som tar lite mindre lina..ca 20 m 0,25 skiljer)

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Kan verkligen rekommendera nya Okuma RTX 30. Den är dock välidgt liten och är snarare en 20/2000.

Betydligt skönare än Penn rullen som jag också har.

Kommentera

Vad innebär "betydligt skönare"?
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-05-13, 09:36.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

är lite varning på RTX-rullen, farsan kollade på dessa i lokala fiskebutiken, tror att 2 eller 3st var något fel på, så det var trögt att veva igång dessa i ett visst läge, men annars ganska sköna, mjuk och jämn gång, ganska lättvevade

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Vad innebär "betydligt skönare"?
            Bättre uppläggning, skönare känsla vid inspinning och betydligt bättre broms.

Kommentera

Ett litet tips kolla med de lite mindre fiskebutikerna som inte kör E-handel fullt ut, där tror jag du kan fynda ordentligt. Jag fick tag på en daiwa Ballistic 2000 SH för 1499:- ink. Påspolad Power pro 0,12 på Vidars Fiske i Karlstad, och den rullen har ju fått BRA omdömen i lite olika tester. Annars har du ju Daiwa Aird som modell och den går att hitta till riktigt bra pris också. T.ex. här http://www.dan-tackel.com/6119/aird-sh

Har klämt på 2500 sizen och den känns ruggigt trevlig för de pengarna. Även killen i butiken blev positivt överraskad, dels att han inte ens visste att de hade den och över feelingen i vevning och broms.

/R
              Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                är lite varning på RTX-rullen, farsan kollade på dessa i lokala fiskebutiken, tror att 2 eller 3st var något fel på, så det var trögt att veva igång dessa i ett visst läge, men annars ganska sköna, mjuk och jämn gång, ganska lättvevade
                Troligt fel i batchen eller felskruvad vev... Omdömena på rullen är fantastiska och den kostar hälften av TS budget.

Hur lättvevad en haspel är på land är ganska orelevant.

Kommentera

Bara en kort fråga: är det den synliga linuppläggningen du inte är tillfreds med?
                  Om så är fallet: det brukar finnas små plastskivor med i kartongen. De används för att justera linuppläggningen.
                  Framförallt på tunna diameter spelar det även roll hur du har spolat linan upp från början. Jag brukar lägga linspolen i en hink och spolar sedan på genom fingrarna för att förhindra att den tvinnas. Vissa linor är även känsligare enligt mina erfarenheter, t.ex. o,10 Fireline. PP tycker jag dock är rätt ok även i 0,12.

Visst- din Spro Passion är en plastrulle, men den fick rätt okay- omdöme i Tyskland, där det såldes många.
                  Spro har annars några riktig bra rullar som t.ex. deras Red, Blue, Black och Gold Arc, som i grund och botten är japanska Ryobis. Vissa med wormshaft, vissa med excenter. Jag har flera i storlek 1000/2000, dock är de lite tyngre pga helaluminiumkroppen.
                  Är du ute efter något prisvärd lätt till dropshot så fungerar en Shimano Exage utmärkt (frambromsad helst).
                  Äger även en Rarenium Ci4- en väldigt fin och lätt rulle. En annan favo är min lilla Stradic FC. Dock också något tyngre pga metallbodyn. Den nya Stradic finns även i Ci4, dvs lättare.
                  Jepp, det finns många möjligheter. Nästan att vara glad över att Daiwas program är så tunn på den europeiska marknaden.
                  Hälsningar
                  M

Kommentera

Ursprungligen postat av Rule Britannia Visa inlägg
                    Troligt fel i batchen eller felskruvad vev... Omdömena på rullen är fantastiska och den kostar hälften av TS budget.

Hur lättvevad en haspel är på land är ganska orelevant.
                    Han köpte en annan rtx-rulle som inte var sån...

Visst det kan ha varit feltillverkade eller något, butiken hade knappt hunnit packa upp dessa rullar, så nya var dom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 853 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13