Funderingar över nytt jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar över nytt jerkspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar över nytt jerkspö

Köpte ett jerkset från jula, fick ett abu vendetta 60-100g spö med en blue max rulle. Rullen byttes ganska snabbt ut mot en 5601JB och är helnöjd med den rullen men då jag fiskar mest lättare jerkar, buster 2:or mm som tyngst salmo slider och vanliga busters så spöt känns lite väl överdimensionerat och är allmänt inte speciellt förtjust i det.

Nu till min frågor, efter att ha läst runt mycket här så har jag förstått att st croix är populära jerkspön och jag har hittat http://www.sportfiskeprylar.se/cgi-b...artnr=PM76MHFr
    Då är det PM70MHF2 varianten som gäller och klassning 3/4-4 oz som gör mig lite fundersam, efter lite googlande så får jag fram att det bör vara ungefär 20-85 g, har jag tolkat det rätt?
    Isf bör väl spöt passa ypperligt för lättare jerks som buster 2:or ?
    Blir en 5601JB "stor" till detta spö?

tack på förhand!

1oz = 28 g så st Croix spöt du tittat på lär vara styvare än din ABU påk....inte minst med tanke på att jänkarspöna brukar vara klassade i underkant...
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Oj vart visst en miss där ska vara 3/4 -3 oz.
      Om det är påkigare än vad jag redan har så är det längre inte speciellt intressant, finns det några andra spinnspön för lättare jerk?

Kommentera

Kolla med tex Gobben här på forumet om tips. Vet att han testar en del för lättare jerk och har säkert en del tips.

Jag ska hämta ut ett Daiwa spö imorgon som inte ska använda främst till jerk men kanske borde passa dig. Bra längd och lagom viktklass så värt att kolla iaf:

Kommentera

När det gäller St Croix Premier-serie kan man lägga till ungefär 50% av klassningsvikten för att få det som likanr en svensk klassning. I min smak är ett PM70MHF2 aldeles för styvt för en Buster Jerk 2. Av St Croix-spön i serien kan jag rekommendera PC70HF2 som är klassat till 1,5oz men kastar upp till 60g utan att det blir nervöst.
          Jag tycker St Croix brister en del i känslighet, men är rediga i sin konstruktion och håller bra. Man får mycket för pengarna, men dom är dock lite tunga (tjock lack) vilket ändå kan vara en fördel om man skall balansera en förhållandevis tung rulle (5601JB). Dessutom är bakhantagen korta.
          Fan, nu låter det som jag försöker snacka ned ditt köp. Det är verkligen inte meningen, men ska du ha ett st Croix för "lätta" jerks, köp då inte ett för styvt spö!
          En billigare variant är ju http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ight-xlnt.html Som funkar nog så bra. Tycker inte kvalitén är alls i nivå med st Croix, men i mitt tycke känsligare och lättare för en billig peng.

Såg Vert's inlägg nu. Jag älskar daiwas bättre spön överlag och är övertygad om att 712an nog är bland det bästa för pengarna just nu.
          Senast ändrad av barnmorskan; 2013-05-28, 22:26.

Kommentera

Detta kanske kan vara nåt om du enbart håller dig till lättare beten. Har inte testat spöt själv men fiskar själv lättare jerkbeten typ 57 grams westinare med ett SG MP PRO 20-60 g och tycker det funkar utmärkt.

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ight-xlnt.html

Detta kanske kan vara nåt om du enbart håller dig till lättare beten. Har inte testat spöt själv men fiskar själv lättare jerkbeten typ 57 grams westinare med ett SG MP PRO 20-60 g och tycker det funkar utmärkt.

/S
              Ja det är ju ungefär samma spö som Barnmorskan länkade till
              Som f.ö jag tror kommer funka utmärkt !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Ja det är ju ungefär samma spö som Barnmorskan länkade till
                Som f.ö jag tror kommer funka utmärkt !
                Precis! Tyckte att Barmorskans idé verkade så vettig att jag kastade mig på tangentbordet för att upprepa den.....som tur är verkar du bekräfta att jag hade rätt...

/S

Kommentera

Kör själv "lätt jerk" med ett Savage Gear Butch Light (klassat 15-50g) men misstänker starkt att det är samma klinga som den klassad 15-60g och att man bara justerat kastvikten mellan årsmodellerna.

Fungerar bra till lite mindre jerks, SG Freestyler, och 10 cm Salmo Slider till exempel utan att bli för svampigt, vanliga Buster är för tröga även om de går helt ok att kasta.

Kommentera

Tack så mycket för alla tips! ska sätta mig och kolla igenom dem.

En fundering som dök upp direkt är hur bra en 5601JB skulle passa till ett sånt spö? Vilka alternativ finns det? hellst en rund amba

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13