Amb 2601C, trasiga kastvikter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 2601C, trasiga kastvikter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb 2601C, trasiga kastvikter

Skaffade mig en ambassadeur 2601C IAR via forumet för en dryg vecka sedan, rullen fick hänga med på fiskesemester under veckan och har fått arbeta hårt. Vilken rulle! Kastar ju fenomenalt bra, eller kastade.

Tills den monterade kastvikten exploderade inne i rullen efter drygt en dags fiske. Måste vart en gammal vikt, eller så hamnade den fel vid montering tänkte jag. Gjorde rent kastbanan som var full av "kastvikt-sand" och slängde på reservvikten. Nu funkar rullen kanon igen under två dagar, sen går även den andra vikten sönder. Och nu vet jag att den var rätt monterad.

Nu behövs alltså nya kastvikter och frågan är om jag bara har haft otur och bör beställa nya kastvikter från Abu, de kanske görs i plast idag? Eller skall man satsa på några andra vikter? Flytta över från en annan rulle kanske?
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Jag var med om att vikten delades i två halvor, på längden, men aldrig med att den smulades sönder. Ja, bakeliten åldras. Alltså de gamla vikterna är gjorda av bakelit som kan bli skör med tiden.

Jag är inte säker men det kanske går att köpa ny tillverkade, av bakelit. Annars gamla, alltså oanvända, från eBay eller liknande.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Öppna från valfri kran, exempelvis ABU direkt.
      Annars finns små rör i t.ex kolfiber om man vill tuna själv. Diametern på centrifugalbromspinnen är 1mm.

Kommentera

Rullen kastar ju fantastiskt stabilt med en originalvikt monterad. När man dock sätter ett perfekt kast utan kastvikt så känns det som man kan kasta över halva sjön i medvind. Kanske kan vara intressant att modda lite själv med kolfiber, är det något speciellt man skall leta efter eller duger sådant som man har till rc-byggen?

Kommentera

Till RC-byggen funkar nog perfekt. Dom är rätt lätta, så man kan experimentera med längd och epoxi.

Kommentera

Slitna bromsvikter är något man får räkna med hos alla rullar i 2500 familjen vid fiske i salt- och bräckvatten. Och ju saltare vattnet är desto fortare går det. I Stockholmstrakten håller en vikt av storlek 10268 i en hel säsong eller t.o.m. längre, på Gotland håller de lite kortare och på Bornholm kan man lätt mäta upp slitaget redan efter en långhelg.

Första saken att kolla är pinnarnas längd på C-hållaren. Där har ABU med jämna mellanrum slarvat och använt för korta pinnar, och då är slitaget lavinartat. Mät upp c-hållarens totala längd och kolla så den inte är kortare än max 0,5 mm mindre än bromsbanans diameter.

Om längden är OK och man ändå sliter vikter kan man minska problemet om man smörjer bromsbanan flitigt, en droppe i timman i blåsigt kustfiskeväder, men räkna ändå med visst slitage.

Kolfibervikter är en kul idé och de används med framgång på castingbanorna runt om i världen, men upp för kolfibern om vatten är inblandat, särskilt saltvatten.
            Den svarta gröten som bildas grisar ner hela rullen, och kommer smeten in i lagren är det ajöss med dem.

Nej, bit i det där förbannade äpplet och skaffa en driva vikter och byt allt eftersom de slits.
            De finns i tre storlekar: art nr 1844 (stor), 10267 (mellan) och 10268 (liten). Jag kör sällan med något annat än en enda liten, men i saltvatten tar jag en mellanstor och låter den gå tills den är slut. Mellan och liten har samma diameter, och det är på längden de slits.

ABU service har dem säkert, annars har Reelman dem i drivor, och jag tror inte han är dyrare än ABU.

Det finns tillfällen när originaldelar ändå är rätt bra...
            www.utreel.com

Kommentera

Har mätt längden på pinnarna samt bromsbanan och det känns som en tight fit. Så det var nog helt enkelt gamla torra vikter som var problemet. Har fått hem nya vikter tillsammans med en kullagrad enkelvev så nu är rullen redo för fiske igen.

Börjar dock få idéer på att löpa linan ut med fullt trim, spole, lager och 1:6,0 utväxling. Men jag får nog försöka ta det lite i taget, detta var ju trots allt en rulle som jag inte "behövde".

Kommentera

När jag använder 1500c eller 2500c i Casting gren 9 så håller en vikt max tre kast. Jag ser en heldag som en smärre fröjd;-)
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Hej jonas!
                  Tror rullen kom från Henrik och då är det inte gamla vikter. som Uffe skrev så slet jag ut två per säsong.
                  har haft trim på en/ den och den kastade som en dröm. Hade ut-trimmet.
                  fiskar med högervevat nu och har en 2500c med allt från ut. jag är på jakt efter en till 2500.

Kommentera

Rullen kommer från mig och f-n va roligt att se UT här på forumet igen.
                    Välkommen tillbaka !
                    Mvh. HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 259 visningar
                    0 gillar