Rullskötsel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullskötsel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullskötsel

Är ny på det här med jerkbait och multirullar men har snappat upp att en multirulle tydligen behöver vårdas som ett barn för att fungera riktigt. Så, hur ofta ska man göra rent den? VAD på den ska man göra rent, ska jag behöva plocka ner den i atomer varenda gång jag fiskat i saltvatten för att rengöra och smörja eller hur ligger det till?

PS. Det är ju grymt sköjj me jerkbait

Rent generellt behöver exvis JB konstruktionen mycket lite underhåll, en C3a lite lite mer, en C5a massor.
    Men:
    - ABU har för något eller några år sedan infört ett fett i monteringen (ljusblått när det börjat härskna) som kan skapa korrosionsbryggor med svetsliknande ihopkletningar som följd (de har kommit på det och är pågång att återgå till det gamla fettet) så bör man slå isär sin rulle i smådelar och sen montera ihop den med riktiga smörjmedel.

När denna första genomgång är gjord så räcker avspolning under kallt vatten med jämna mellanrum + en gnutta fett på evighetsskruven en eller ett par gång per säsong. En C3a behöver olja på spollagren med jämna mellanrum och en C5a behöver i tillägg smörjning på linspridarlagren efter varenda tur, annars rostar lagren.

Kontruktionerna är riktigt bra, även om jag inte kan låta bli dem. Men jag rekommenderar alla att slå isär rullen en gång per år, göra den ren och fin och smörja upp den. Normalt sett skall man inte behöva byta några delar.
    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    274 208 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist