Flätad lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätad lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätad lina

Tjenare!

Jag kör med flätad lina när jag fiskar då jag tycker det är skönare än nylon. Min polare, som inte heller fiskar så jätte mycket, köpte sig också en flätad lina och då sa butiksägaren att han skulle först spinna på en nylonlina och sedan binda ihop den med den flätade.
    Jag har aldrig gjort så här. Vad menar han och varför ska man göra det?

Tack,
    -Patric

Det finns vad jag vet 2 anledningar den första är att man lägger nylon i botten för att få full spole,

Det andra är att flätlinan inte fastnar ordentligt om man knyter den direkt på spolen vilket gör att vid belastning snurrar hela linpaketet så man inte får in någon lina oavsett hur mycket man vevar. Lite nylon i botten så sitter linpaketet fast som det ska.

Kommentera

Jag brukar med spola på några meter nylonlina först på spolen, det är för att har man flätlina från början så kan den glida på spolen. Nylonlinan i botten av spolen förhindrar detta!

Kommentera

Det är också en ekonomisk fråga. Ofta rymmer spolen bra mycket mer lina än vad man använder vid praktiskt fiske. Särskilt när det gäller haspelrullar är det viktigt, för kastlängderna, att man fyller spolen ända upp till (strax under) kanten. Mer än 100 meter lina är det oerhört sällan man behöver och om spolen rymmer 200 eller kanske till och med 300 meter av den (dyra) flätlina man använder så är det en tveksam affär att fylla hela spolen med sådan utan smartare (eller i vart fall billigare) att fylla upp med nylonlina under flätlinan. Är man riktigt ekonomisk kan man sedan, när flätlinan börjar se sliten ut, spola av den och vända på den eftersom de 50 meter som suttit innerst antagligen är så gott som oanvända.

Kommentera

ahaa då förstår jag Tack för svaren allihopa!

Kommentera

Som redan nämnts så är det för att förhindra flätlinan att snurra på spolen samt att fylla upp spolen. Det går även bra med en tejpbit om inte spolen rymmer så mycke.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            275 578 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13