billigt grafitspö / Tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

billigt grafitspö / Tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• billigt grafitspö / Tips

Hej! Är ute efter ett billigt grafitspö med hög kvalitet, har ni några bra förslag...

Haspelrullen som har fått bäst betyg i fiske för alla är Okuma Safina pro spa-30 Fd, den kommer jag att montera på spöt.

Den enda rullen som slog min var Shimano Stella 4000 SFE Betyget var 5 för den och priset för den är 7995Kr och Daiwa Certate 2000 Betyg 4,7 Betyget för min rullle var 4,7 men betydligt billigare men nackdelen med rullen att den bara har 3+ lager... Testet var utfört 2011

Har sneglat på "RT STEELHEAD PRO 9' 7-28G" kan det vara något när det gäller spöt?

Tack på förhand.

okumas luremania spön är riktigt sköna.

Tyvärr så tror jag att du läst det där testet i fiske för alla fel, brukar vara betyg enligt prisklass, DVS, desto högre pris, desto mer är betygen värda (en billig rulle kan ha samma betyg som en dyr rulle, men den billiga rullen är inte lika bra ändå)

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      okumas luremania spön är riktigt sköna.

Tyvärr så tror jag att du läst det där testet i fiske för alla fel, brukar vara betyg enligt prisklass, DVS, desto högre pris, desto mer är betygen värda (en billig rulle kan ha samma betyg som en dyr rulle, men den billiga rullen är inte lika bra ändå)
      Du har förstås rätt... Men betygen var nästan inte över 4 på något prisegment och det tycker jag är dåligt med tanke på hur dyra rullarna är, min rulle låg i segmentet upp till 600Kr och vann stort i det segmentet med 5 i broms, 4 i kvalitet och en femma i känsla precis i min smak...

Är ute efter en mycket lätt utrustning, rullen väger bara 215g så jag skulle vilja ha ett lätt spö till det med hög kvalitet...

Tack på förhand.

Kommentera

De där testen är mycket tyckande och mindre vetenskap. De ger i bästa fall en hum om vilka rullar som är ok. Det enda säkra och lätta är att avgöra vilka rullar som är helt värdelösa.

Det går ju inte avgöra hållbarhet och andra viktiga faktorer. Jag kan inte minnas att jag i något sådant test läst om hur mycket glapp det är mellan rotor och rullhus o.s.v. Antal kullager är inte heller särskilt intressant utan var i rullen de sitter och vilken kvalitet det är på dem.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-19, 18:16.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

du får nog utveckla vilken prislapp vi snackar om och vilken typ av spö du är intresserad av. 2st spön för 500 kr kan vara bra på olika vis. Vissa vill ha djup aktion i sina spön andra lite mer toppiga osv. Med mer info är det lättare att ge bättre tips.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergarn Visa inlägg
            Hej! Är ute efter ett billigt grafitspö med hög kvalitet, har ni några bra förslag...

Haspelrullen som har fått bäst betyg i fiske för alla är Okuma Safina pro spa-30 Fd, den kommer jag att montera på spöt.

Den enda rullen som slog min var Shimano Stella 4000 SFE Betyget var 5 för den och priset för den är 7995Kr och Daiwa Certate 2000 Betyg 4,7 Betyget för min rullle var 4,7 men betydligt billigare men nackdelen med rullen att den bara har 3+ lager... Testet var utfört 2011

Har sneglat på "RT STEELHEAD PRO 9' 7-28G" kan det vara något när det gäller spöt?

Tack på förhand.
            Snorbilligt och bra men inte grafit (utan basaltfiber) är Fladen Xtra Flexx som säljs på Ö&B. Köpte eras sjufotare, klassat 10-30 gram för 199 pistoler. Gick dagen efter dit och köpte ett till likadant. Mer spö för pengarna hittar man inte.

Kommentera

Sportfiskeprylar tror jag säljer ut shimano yasei red dropshot -28g o 8' långt. Det är ett trevligt spö o funkar fint till mer än dropshot. Sen tycker jag berkley phazer 2 o lightning shock är trevliga o prisvärda o finns i de flesta betesvikterna o längderna.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                De där testen är mycket tyckande och mindre vetenskap. De ger i bästa fall en hum om vilka rullar som är ok. Det enda säkra och lätta är att avgöra vilka rullar som är helt värdelösa.

Det går ju inte avgöra hållbarhet och andra viktiga faktorer. Jag kan inte minnas att jag i något sådant test läst om hur mycket glapp det är mellan rotor och rullhus o.s.v. Antal kullager är inte heller särskilt intressant utan var i rullen de sitter och vilken kvalitet det är på dem.
                Dessutom är väl, om jag förstått saken rätt, 4,7 i en klass inte detsamma som 4,7 i en annan klass?

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                  Sportfiskeprylar tror jag säljer ut shimano yasei red dropshot -28g o 8' långt. Det är ett trevligt spö o funkar fint till mer än dropshot. Sen tycker jag berkley phazer 2 o lightning shock är trevliga o prisvärda o finns i de flesta betesvikterna o längderna.

Hej Jimmy!
                  Har faktist ett lightning shock hemma med en betesvikt på 15-55g med en Abu sorön stx på... Har tittat på yasei red men visste inte Hur detta röda var men det vita är extremt bra...

Betesvikten jag är på jakt efter bör ligga på ca: 5-30g eller typ 0-25g eller 7-28g... prislappen skall ligga under 700kr och gärna mellan 8-9fot.

Det skall vara mycket känsla i spöt och dom allra minsta huggen skall även kännas + att spöt skall vara MYCKET starkt med aktion medium light.

Hoppas det hjälpt lite mer för alla er som svarat...

Det är sant som ni säger att segmenten inte kan jämföras men det är ett gott omen för rullen så att den inte är skit...

Tack på förhand.
                  Senast ändrad av Bergarn; 2013-06-19, 19:32.

Kommentera

Tror yasei red kostar 479:- på sportfiskeprylar. Sen har ju beten.nu o dogger.se en del spö o skickar fraktfritt vid en viss summa.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 864 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04